یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
سلامت نیوز : «دست خودم نیست» این تنها توجیه آدم های بسیار کنجکاو یا همان فضول باشی های عزیز است. این توجیه باعث شده به خودشان اجازه دهند که وقت و بی وقت سری به حریم شخصی شما بزنند و بپرسند این عکس کیست که داخل کیف پولت گذاشتی؟ ماهی چقدر حقوق می گیری؟ کی بود پیامک داد؟ به کی داری زنگ می زنی؟ و...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ البته فضول باشی ها از کره مریخ نیامده اند، آن ها جزو آدم های دور و بر ما هستند خود ما هم برخی اوقات حس فضولی مان گل می کند، حتی شاید پیش آمده باشد که برای تامین این حس گوش به دیوار همسایه گذاشته ایم یا چشم از چشمی در بر نداشته ایم تا ببینیم فلانی به بهمانی چه می گوید یا کی رفت و کی آمد...!

چقدر فضول تشریف دارید؟

پنج شنبه هفته گذشته در ستون ابزار روان سنجی از شما پرسیدیم «چقدر فضول تشریف دارید؟»

2 هزار و 81 نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره با ارسال امتیاز آزمون خود به این سوال پاسخ دادند. هرچند پاسخ آزمون برای شرکت کنندگان پیامک شده است اما بد نیست بدانید که:

* اگر امتیاز شما بین صفر تا ۳۰ است: شما حتی یک رگ فضولی هم در بدنتان ندارید؛ یا حداقل در امور دیگران فضولی نمی کنید. دلیل آن هم مشخص است: یا فکر می کنید که باید حریم خصوصی دیگران را محترم بشمارید و یا مشغولیات ذهنی دیگری دارید که به شما اجازه سرک کشیدن در امور دیگران را نمی دهد.

* اگر امتیاز شما بین ۳۵ تا ۷۰ است: باید گفت شما طبیعتاً آدم کنجکاوی هستید. اما خوشبختانه کنجکاوی شما کنترل شده است و تمام سعی تان بر این است که از دخالت در امور دیگران پرهیز کنید.

بعضی وقت ها برای گرفتن اخبار دست اول ممکن است هر کاری بکنید؛ به خصوص اگر پای شایعات پر آب و تاب در میان باشد.

* اگر امتیاز شما بین ۷۵ تا ۱۰۰ است؛ آیا شما اطلاعاتی درباره تر یا خشک بودن هیزم جهنم دارید؟ احتمالا همان طور که خودتان می دانید برای شما هیچ چیز هیجان انگیزتر از کشف مسائل شخصی دیگران نیست و در این باره هر تلاشی که لازم باشد انجام می دهید. احتمالا تا به حال از طرف دوستانتان لقب فضول را دریافت کرده اید.

اگر این اتفاق تا به این لحظه نیفتاده است، مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور خواهد افتاد!

البته خدمت آن دسته از افرادی که اکنون دارند از فضولی قالب تهی می کنند تا ببینند بیشتر شرکت کنندگان چقدر فضول هستند باید گفت که امتیاز بیشتر شرکت کنندگان بین 40 تا 75 گزارش شده است.

معرفی برنده قرعه کشی

براساس قرعه کشی و بدون در نظر گرفتن امتیاز آقای حسین کدخدایی 23 ساله از مشهد با شماره تلفن 2876 ... 0915 برنده این هفته صفحه خانواده و مشاوره هستند که به رسم یادبود ۳ ماه اشتراک رایگان روزنامه خراسان را دریافت خواهند کرد.

فضولی یا کنجکاوی، مسئله این است

اگر فکر می کنید آدم کنجکاوی هستید و اسم کارهایتان به هیچ وجه فضولی نیست، بهتر است خودتان را امتحان کنید. فضول کسی است که کنجکاوی اش درباره «زندگی شخصی دیگران» است. می خواهد بداند هر کسی در حال انجام چه کاری است.

دلش می خواهد از کار دیگران سر در بیاورد و البته در این راه هیچ هدف و غایت مشخصی هم ندارد.

کنجکاوی همیشه با هدف «کشف» انجام می شود. البته هدف از فضولی هم همین است، اما در کنجکاوی شما از کشف و شهودتان به نتیجه مثبتی می رسید در حالی که از کشفیات فضولی تان جز به هم ریختن اعصاب و زندگی دیگران هیچ نتیجه دیگری حاصل نمی شود.

کنجکاوی یک خصلت مثبت است. از همان بچگی هم شما را به خاطر داشتنش تشویق می کرده اند. بزرگ تر هم که شدید، کنجکاوی هایتان در آزمایشگاه فیزیک مورد حمایت معلم تان قرار می گرفت. اصلا بدون کنجکاوی های دانشمندان، بسیاری از کشف های علمی انجام نمی شد. کنجکاوی  را جزو ذات بشر می دانند، اما اگر زیاده  از حد باشد خودش را به فضولی نزدیک می کند. تفاوت میان کنجکاوی و فضولی، یک خط نازک است حتی شاید باریک تر از مو. اگر برای کنجکاوی هایتان هیچ هدف مثبتی وجود ندارد، جز برطرف کردن حس های کوته نظرانه، بهتر است خودتان را گول نزنید.

یاد بگیریم فضول نباشیم

جام جم آنلاین نوشت: با این که فضولی از نظر علم روان شناسی یک بیماری نیست، اما این مسئله بسته به درجاتش می تواند به یک بیماری تبدیل شود. اگر فضولی به مرحله ای برسد که به آن «وسواس در فضولی» می گویند دیگر کاری از دست خودتان و گذشت زمان برنمی آید.

وقتی در فضولی کردن دچار وسواسید یعنی این کار به بخشی از زندگی تان تبدیل شده است و نمی توانید بدون دانستن این که همسایه تان انگشترش را چند خریده، یا آن آقا و خانمی که در رستوران و کنار میز شما مشغول خوردن شام هستند چه نسبتی با یکدیگر دارند و ...

شب سر راحت بر بالین بگذارید. این ها نشانه های یک جور بیماری است که اگر متوجه اش نباشید می تواند همیشه شما را اسیر خودش کند. نشانه هایی مثل سردرد و تهوع ندارد که بخواهید با مراجعه به پزشک درمانش کنید، اما باید در اولین فرصت خودتان را به یک روانپزشک معرفی کنید.

با این که فضولی در میان زن ها نمود بیشتری دارد و البته زن های جوان هم بیشترین شهرت را در این زمینه دارند، اما واقعیت این است که از این نظر تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. چرا که هنوز انگیزه های فرد فضول به درستی مشخص نشده است.

مهم این است که اگر فضول هم هستید، از آن فضول های آسیب رسان نباشید. گاهی تجسس در زندگی دیگران می تواند اساس و بنیان خانواده ای را به هم بریزد یا بر آینده تحصیلی و شغلی افراد تاثیر بگذارد.

شاید بزرگ ترین هدف فضول ها این است که روزی در پس این همه تجسس و تفحص به راز و سر مگویی دست یابند.

«فضولی» و «خاله زنکی» رابطه مستقیمی با هم دارند. اصلا بدون فضولی کردن نمی توان حرفی برای گفتن در بحث های خاله زنکی داشت؛ مثلا اداره ای را تصور کنید که در نتیجه سرک کشیدن یکی از کارمندان قدیمی به اتاق رئیس و دیدزدن فهرست پاداش ها، یک بحث خاله زنکی طولانی میز به میز جلو رفته و دامنه اش به تمام اداره رسیده است.

قرار است کارمند جوان تازه از راه رسیده ای، یک پاداش درست و حسابی دریافت کند. حتما در میان کارمندان آدمی هم هست که علاوه بر فضول و خاله زنک بودن، زیر آب زن هم باشد. نتیجه چنین فضولی می تواند آینده آن جوان فلک زده و از همه جا بی خبر را با خاک یکسان کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha