یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 78049

اگر متوجه کج شدن یکی از دندان های خود شده اید و یا لثه شما درد می کند بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

مشکلات دندانی و درمان ها
سلامت نیوز : اگر متوجه کج شدن یکی از دندان های خود شده اید و یا لثه شما درد می کند یا یکی از دندان هایتان تیر می کشد، بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دراین مطلب به مشکلات شایع دندان اشاره شده است.

درد تیر کشنده:اگر در یک یا بیش از یک دندان خود هنگام گاز گرفتن درد ناگهانی و شدید احساس می کنید، احتمال می رود دچار کرم خوردگی یا خرابی دندان شده باشید. به گفته متخصصان یک نوع باکتری خاص وجود دارد که قند را از مواد غذایی می گیرد و آن را به اسید تبدیل می کند که در نتیجه دندان پوسیده می شود. با عمیق شدن این حفره ها، دندان ها حساس و سرانجام دچار پوسیدگی می شود. اگر گاهی دچار این درد می شوید و به یک نقطه محدود نمی شود، جای نگرانی ندارد. اما اگر این حالت به مدت یک هفته یا بیشتر تکرار شد، بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید.

درد دندان:دردی که نبض می زند، اگر به مدت یک یا ۲ روز باشد، مهم نیست اما اگر برای یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند، در برخی موارد نشانه دندان قروچه است. اگر چنین است هنگام خواب از محافظ دندان استفاده کنید. درد همراه با ورم لثه در برخی موارد به علت آبسه دندان است و حتما به معاینه پزشک نیاز است.

دندان های زرد یا لکه دار:لکه یا زردی دندان، هرگز نمی تواند نشانه یک مشکل دندانی جدی باشد.این لکه ها بر اثر مصرف قهوه، چای و ... به وجود می آید و با جرم گیری برطرف می شود. توصیه می شود پس از مصرف این نوشیدنی ها، دندان را مسواک بزنید یا بشویید تا لکه ایجاد نشود. اما اگر لکه به صورت راه راه باشد، احتمال می رود این امر به دلیل مصرف آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین یا بر اثر مصرف داروی دیگری باشد. این به آن معنی نیست که دندان ها آسیب دیده است، اما دندان پزشک می تواند لکه ها را از بین ببرد.

دندان های شل یا دندان هایی که ناگهان شل می شود:این مشکل می تواند نشانه بیماری لثه ای باشد که باعث از بین رفتن استخوان های اطراف دندان و فک می شود.اگر درست دندان ها را تمیز نمی کنید، یعنی روزی ۲بار مسواک نمی کنید، روزانه از نخ دندان استفاده نمی کنید و سالی دوبار برای تمیز کردن دندان به دندان پزشک مراجعه نمی کنید، باکتری روی دندان لایه نازکی از جرم ایجاد می کند و به مرور زمان و در صورت رعایت نکردن بهداشت دندان، جرم ها سفت می شود و به لثه و سرانجام استخوان اطراف دهان سرایت می کند. بنابراین در صورت شل بودن دندان، یا کج شدن دندان، بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کنید.

خون ریزی، قرمزی یا ورم لثه:این مشکل می تواند به علت عارضه جانبی بارداری یا تغییرات هورمونی باشد. علت دیگر آن نیز تراکم باکتریایی است. اگر این علایم برای یک یا ۲روز ظاهر شود و با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برطرف شود، جای نگرانی ندارد. اما اگر به مدت بیش از یک هفته ادامه پیدا کند، می تواند نشانه بیماری لثه ای باشد. پس بهتر است هرچه زودتر برای معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید.

درد و سوزش دهان:این مشکل گاه به علت خوردن غذاهای تند یا داغ ایجاد می شود. اگر این درد در عرض ۲ تا ۳ روز برطرف شود، مشکلی نخواهید داشت. اما اگر این حالت ادامه یابد، ممکن است نشانه کمبود شدید ویتامین A باشد. ویتامین A برای کلاژن و بافت های پیوندی مهم است. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین A از جمله اسفناج و هویج را افزایش دهید. اگر بهبود نیافتید، به دندان پزشک مراجعه کنید.

درد لثه: اگر هنگام وارد شدن هوای سرد به دهان یا هنگام خوردن مایعات سرد یا گرم دچار درد لثه یا کناره دندان می شوید، این حالت نشان می دهد که دندان پوسیده دارید یا این که لثه ها عقب نشینی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha