یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 78052
سلامت نیوز : آیا فکر می‌کنید شغل دندانپزشکی از جمله مشاغل لوکس و بی‌دردسر محسوب می‌شود؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، سخت در اشتباه هستید چرا که دندانپزشکان در معرض مشکلات زیادی قرار دارند که سلامت‌شان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ ایستادن های طولانی مدت، انجام حرکات تکراری و قرارگرفتن در یک وضع نامناسب به مدت طولانی از جمله عواملی است که باعث بروز دردهای اسکلتی ـ عضلانی در دندانپزشکان می شود و هر دندانپزشک بر اساس وضع بدنی متفاوت ممکن است دچار یک یا چند نوع درد اینچنینی شود. همچنین گردن درد، دردهای شانه و دست و مچ، کمردرد و گرفتگی عضلات از دیگر مشکلاتی است که سلامت دندانپزشکان را تهدید می کند.

سندرم درد گردنی

خم کردن سر به جلو هنگام کار، قوزکردن و خم شدن دندانپزشک روی بیمار برای مدت طولانی بروز آرتروز گردن (در درازمدت) را به همراه دارد. البته این مشکل در ابتدا با گردن دردهای مداوم شروع می شود که به آن سندرم درد گردنی می گویند؛ سندرمی که می تواند زمینه بروز سردرد و دردهای مزمن در عضلات گردن، شانه ها و کتف را فراهم کند و حتی به درد بازو ها منجر شود.

مسمومیت دندانپزشکی

«آمالگام» یکی از مواد پرکردنی دندان هاست که حاوی جیوه است. باید گفت گرچه امکان آزادشدن جیوه از داخل آمالگام تقریبا وجود ندارد و از این رو خطری متوجه بیمارانی نیست که اقدام به پرکردن و ترمیم دندان ها می کنند، اما احتمال ایجاد مسمومیت دندانپزشکان و دستیار آنها که هر روز چند ساعت با ترکیباتی نظیر آمالگام سروکار دارند، بسیار زیاد است.

از طرفی به دلیل این که بخار جیوه، رنگ، طعم و بو ندارد، بنابراین تشخیص مسمومیت با آن براحتی ممکن نیست. شاید بد نباشد بدانید اهمیت خطر مسمومیت با جیوه به حدی است که یک قطره خالص از آن می تواند تمام هوای مطب را اشباع کند.

البته باید تأکید کرد مقدار جیوه ای که در مطب های دندانپزشکی برای پرکردن دندان ها به کار می رود، آنقدر نیست که چنین عوارضی ایجاد کند، اما برای از بین بردن احتمال خطر مسمومیت با جیوه هوای داخل مطب باید بخوبی تهویه شود و تمام جیوه های اضافی مثل کپسول های مصرف شده و خرده های آمالگام باید جمع آوری و درون ظرف های نشکن که در آنها کاملا بسته می شود، نگهداری شود.

اشعه خطرناک

رادیوگرافی یکی از راهکارهای تشخیصی در دندانپزشکی است و دندانپزشک و دستیار او به دلیل حضور دائم در مجاورت دستگاه رادیوگرافی در معرض تابش ناخواسته اشعه ایکس قرار دارند.

برای حفاظت از تابش اشعه راهکارهایی نظیر سرب کوبی دیوارهای اتاق رادیوگرافی، تنظیم دوز تابش اشعه و رعایت فاصله مجاز پیشنهاد می شود که دندانپزشکان ملزم به رعایت هستند.

خطر بیماری های خونی و عفونی

جدا از خطر انتقال بیماری های خونی نظیر ایدز و هپاتیت که ممکن است بر اثر تماس خون آلوده بیمار با پوست خراشیده شده پزشک ایجاد شود، دندانپزشکان ممکن است از طریق تنفس بزاق فرد آلوده به بیماری های عفونی مانند هپاتیت و سل مبتلا شوند و استفاده از ماسک، عینک محافظ و دستکش تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha