یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 78061
سلامت نیوز : درخت‌های پارك لتیان روز جمعه در آتش سوختند، ده هزار و هفتصد درخت كه محدوده‌یی 20 هكتاری را تشكیل می‌دادند. این آتش‌سوزی نخستین آتش‌سوزی نیست كه به دلایل گوناگون در پارك‌های جنگلی یا مراتع و جنگل‌ها رخ می‌دهد، گرمای تابستان، رعایت نكردن مردمی كه برای برپایی كمپ‌های تفریحی راهی این مناطق می‌شوند و سهل‌انگاری مسوولان دست‌اندركار، همه و همه باعث قربانی شدن عده كثیری از درختان كهنسال و جوان این مناطق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اما رییس اداره جنگل‌كاری اداره كل منابع طبیعی استان تهران كه از وقوع این آتش‌سوزی خبر داده بود، به ایسنا گفته بود آتش‌سوزی سطحی بوده و بیشتر گونه‌هایی كه در آتش سوخته‌اند عمری نزدیك به 20 سال داشته‌اند.

علی خلیلی درباره درختان گرفتار در آتش گفت: «14 هزار هكتار از این عرصه‌ها شامل 7000 اصله درخت پهن برگ و 6000 هكتار عرصه شامل 3700 اصله درخت سوزنی برگ در این آتش سوختند. مساحت این پارك به 630 هكتار می‌رسد، 70 درصد این‌گونه‌ها را گونه‌های پهن برگ تشكیل می‌دهند كه شامل گونه‌های زبان گنجشك، ‌اقاقیا، ارغوان، آیلان و داغداغان می‌شود.

با وجود اینكه بیش از ده هزار اصله درخت در این آتش‌سوزی سوخته‌اند، این مقام مسوول از وارد نشدن خسارات نه چندانی به درختان خبر داده است. وی افزود: «تنها پوشش گیاهی چمنی منطقه به دلیل حضور مردم در عرصه‌ها و وقوع باد آتش گرفته است كه با همكاری آتش‌نشانی لواسان پس از چهار ساعت اطفا شده است. گونه‌های سوزنی برگ سوخته شده شامل سرو نقره‌یی و كاج سیاه می‌شود، سن اكثر این درختان 15 ساله بوده است كه درباره عدم بازگشت این‌گونه‌ها پس از آبیاری، واكاوی مجدد نهال‌های سوزنی برگ را در دستور كار قرار می‌دهیم.»

اما محمد درویش، كارشناس محیط زیست با اظهار تاسف از اینكه این واقعه در فصل گرما به وفور در كشوری چون كشور ما رخ می‌دهد به «اعتماد» گفت: «این نخستین باری نیست كه جنگل‌ها آتش می‌گیرند و با نابودی حجم زیادی از گونه‌های گیاهی مواجه می‌شویم. هفته پیش به رینه رفته بودم و در راه بازگشت با مراتع آتش گرفته شده مواجه شدم كه با تلاش افراد محلی اقدام به اطفای حریق كردیم، با وجود اینكه با شورای عالی جنگل‌ها تماس گرفتم اما تا 2 ساعت هیچ اتفاقی از سوی این شورا نیفتاد. آنچه مسلم است این است كه در مناطق كوهستانی و دشتی كه مملو از علف‌های خشك هستند ضریب اشتعال بالاست و این نوع آتش‌سوزی‌ها در این مناطق بسیار زیاد رخ می‌دهد.»

وی با تاكید بر آماده باش بودن یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «دلایل اصلی این آتش‌سوزی‌ها كه باعث ایجاد تلفات می‌شود این است كه اول از همه یگان حفاظت به موقع به محل نمی‌رسد، اگر هم برسد امكانات لازم برای مهار حریق را ندارد. مطالبه ما این است كه چرا با وجود هشدار‌هایی كه در فصل گرما درباره ایجاد بحران آتش در جنگل‌ها داده می‌شود، باید شاهد این دست آتش‌سوزی‌ها باشیم؟ هفته قبل در دشت ارژن به واسطه همین آتش‌سوزی چند هكتار از جنگل از بین رفت، در نورآباد ممسنی هم همین‌طور.»

فقر شدید یگان اطفای حریق از عواملی است كه از نگاه این كارشناس محیط زیست باعث و بانی اینگونه حوادث تلخ است. درویش در این خصوص گفت: «هنوز یك یگان اختصاصی و متخصص در این خصوص نداریم، سازمان جنگل‌ها از داشتن یك هلی‌كوپتر برای اطفای حریق عاجز است چون می‌گویند بودجه نداریم. در كشور خشكی چون ایران، ادعای رییس اداره جنگل‌كاری مبنی بر بازگرداندن 10 هزار و 700 درخت سوخته، ادعای نادرستی است. امكان زیست پالایی سرزمین باتوجه به جغرافیای سرزمین ما، در مدتی كوتاه وجود ندارد.»

پیشگیری از ایجاد آتش‌سوزی و آموزش مردم درباره كمپینگ‌هایی كه در آخر هفته‌ها به پارك‌های جنگلی می‌روند كه حتما آتش را خاموش كنند و تجهیز یگان حفاظت محیط زیست در آتش‌سوزی از اولویت‌های این كارشناس درباره این‌گونه حوادث است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha