یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 78062
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر «محیط زیست ایران» شاهد بی‌تدبیری‌های خواسته یا ناخواسته بسیاری بوده است؛ نبود برنامه جامع در كنار انتخاب مدیرانی بی‌تجربه در برخورد با مسائل پیچیده اوكولوژیكی شرایط را برای زیست‌بوم وطن به مرز بحران رسانده است! آنچه در سالیان اخیر بر شرایط زیستی این سرزمین رفته است، بی‌شك حاصل عدم برنامه‌ریزی صحیح و راهبردی، توسعه ناپایدار و عدم استفاده از متخصصین در جایگاه درست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ هنگامی كه امروز كلانشهرهای ایران درگیر آلاینده‌های خطرناك بوده و شهرهای غربی كشور در یك دهه اخیر به واسطه حضور ذرات ریز معلق آسمانی خاكستری را تحمل كرده‌اند، چه می‌توان گفت جز اینكه عامل اصلی در اولویت نبودن محیط زیست و عدم برنامه‌ریزی صحیح در برخورد با بحران‌های خاص اقلیمی در برنامه‌های كلان كشور بوده است؟امروز چه كسی پاسخگوی آنچه بر محیط زیست ایران تحمیل شده، است؟ آیا سوال‌های نگارنده كه همواره در ذهن اغلب دانش‌آموختگان این سرزمین رژه رفته است، باز هم بی‌جواب خواهد ماند؟ چرا با سرمایه‌های زیستی و اجتماعی خود چنین كرده‌ایم؟چرا امروز سازمان‌های مردم‌نهاد حامی محیط زیست كشور در اغما به سر می‌برند؟ چرا در هشت سال گذشته حتی برای یك‌بار هم كه شده سازمان حفاظت محیط زیست ایران فعالان این حوزه را برای جلسه‌های مشورتی و راهبردی دعوت نكرده است؟ چرا در این سال‌ها آرامش در مناطق تحت حفاظت به صفر نزدیك بوده است؟

چرا امروز دانش‌آموختگان رشته محیط زیست و منابع طبیعی با وجود این همه مشكل در زیست‌بوم سراسر كشور به شغل‌های كاذب و وعده‌های پوچ روی آورده‌اند و در مقابل عده‌یی بدون داشتن تخصص بر سر كار رفته‌اند؟ شوربختانه پاسخ این پرسش‌ها اگر چه گاه شفاف به نظر می‌رسد اما همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند تا فعالان حوزه محیط زیست ایران بیش از پیش نگران آینده این سرزمین باشند !امروز محیط زیست كشور به دلایلی كه تنها برخی از آنها در بالا ذكر شد، مرزهای هشدار را نیز رد كرده و تنها راه‌حل نجات این سرمایه ارزشمند برنامه‌یی جامع، مانع و خردمندانه است؛ برنامه‌یی كه بر اساس و مبنای اصول ارزیابی‌های اكولوژیكی تنظیم شده باشد تا شاهد بهبود شرایط فعلی و حركت به سوی پایداری‌های سرزمین باشیم.

امروز كه دولت «دكتر حسن روحانی» با شعار «تدبیر و امید» اعتماد اكثریت مردم ایران را به دست آورده و در نخستین نشست خبری خود با تاكید بر این موضوع مهم كه بستر مناسب برای مشاركت مردم در فعالیت‌های جاری كشور فراهم خواهد شد، امیدهای فراوانی را برای احیای تشكل‌های مردمی زنده كردند؛ این در حالی است كه ایشان هوشمندانه به نكته بسیار مهمی اشاره كردند كه در سال‌های اخیر جای خالی آن را اكثر فعالان محیط زیست كشور به خوبی درك كرده‌اند؛ بازگشت سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی به جایگاه راهبردی خود می‌تواند شاه‌كلید حل بسیاری از مشكلات جاری طبیعت ایران باشد.

احیای تشكل‌های مردم نهاد و همچنین واگذاری بخشی از برنامه‌های دولت به این تشكل‌ها می‌تواند سرآغاز بسیار مهمی برای پیشبرد اهداف این نهاد‌های دلسوز محیط زیستی در سراسر كشور باشد؛ به طور مثال واگذاری برخی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست به تشكل‌های مردم نهاد كه اصلی‌ترین دغدغه آنها بهبود شرایط فعلی است، می‌تواند در بازگشت آرامش به محیط زیست كشور موثر واقع شود. این در حالی است كه دكتر حسن روحانی بارها تاكید كرده‌اند كه كشور را با خرد جمعی، اعتدال و استفاده از متخصصین اداره خواهند كرد؛ اینجاست كه باید اصلی‌ترین خواسته خویش را به عنوان حامیان محیط زیست كشور «رعایت اعتدال و استفاده از برنامه‌های آینده نگر در بین پیشرفت‌های اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و اقدامات راهبردی توسعه» قرار داد تا شاهد شكوفایی «توسعه پایدار» در ایران باشیم.

به هر روی امروز بیش از گذشته امیدواریم سازمان حفاظت از محیط زیست كشور با استفاده از تدبیر و اعتدال، خردگرایی و استفاده مستمر از دانش‌آموختگان حوزه محیط زیست و با راه‌اندازی «شورای راهبردی محیط زیست ایران» كه می‌تواند متشكل از مدیران، اساتید و فعالان حوزه زیست بوم كشور باشد، گام‌هایی استوار و پایدار در جهت احیا، بهبود و پیشرفت شرایط فعلی بوم سازگان وطن برداشته تا شاهد آینده‌یی پایدار باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha