کودک 4 ساله‌ که نشیمن‌گاهش توسط نامادری داغ و مورد آزار قرار گرفته بود، پس از تماس پزشک با بهزیستی و گزارش وضعیت کودک در حال مرگ، به بیمارستان و از آنجا به مرکز نگهداری سازمان بهزیستی زنجان منتقل شد. پدر این دختر چهار ساله به عنوان قیم و به این دلیل که هیچ‌گونه برخورد حمایتی از کودک خود نداشته، به پرداخت 30 میلیون تومان دیه محکوم شده است.

جزییات کودک‌آزاری دخترک 4 ساله توسط نامادری و تعیین دیه 30 میلیونی
سلامت نیوز: کودک 4 ساله‌ که نشیمن‌گاهش توسط نامادری داغ و مورد آزار قرار گرفته بود، پس از تماس پزشک با بهزیستی و گزارش وضعیت کودک در حال مرگ، به بیمارستان و از آنجا به مرکز نگهداری سازمان بهزیستی زنجان منتقل شد. پدر این دختر چهار ساله به عنوان قیم و به این دلیل که هیچ‌گونه برخورد حمایتی از کودک خود نداشته، به پرداخت 30 میلیون تومان دیه محکوم شده است.

سلمان حسینی - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان زنجان – در گفت‌و‌گو با ایسنا، به تشریح جزییات این کودک‌آزاری پرداخت.

وی با اشاره به اینکه 18 اردیبهشت سال جاری به خط 123 اورژانس اجتماعی یک مورد کودک آزاری در شهر سلطانیه زنجان گزارش شد، گفت:‌ همکاران اورژانس بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: علیرغم همکاری نامادری،‌ کودک آزاری برای ماموران اورژانس محرز شد، اما به این علت که همان روز اجازه تحویل بچه را نداشتند، مجاز به مداخله نبودند.

حسینی با بیان اینکه روز بعد از گزارش، ماموران اورژانس به حکم قضایی و نیز نیروی انتظامی به محل مراجعه و علاوه بر دختر 4 ساله برادر وی را نیز تحویل گرفتند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان زنجان افزود: نوزاد پسر سه ماهه برخلاف خواهرش مورد کودک آزاری واقع نشده بود، اما هم اکنون در مرکز نگهداری سازمان بهزیستی استان زنجان به سر می‌برد.

وی با اشاره به اینکه کودک آزاری در مورد دخترک 4 ساله رخ داده بود، با هماهنگی‌های صورت گرفته با پزشکی قانونی آنها به محل اعزام و موضوع را گزارش کردند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت کودک، وی به بیمارستان منتقل شد.

حسینی ضمن اشاره به اینکه دخترک 4 ساله از ناحیه لگن توسط نامادری داغ شده و جای تاول، سوختگی، کبودی و خراشیدگی در بدن وی مشاهده شده است، ادامه داد: کودک در تاریخ سوم خردادماه سال جاری از بیمارستان ترخیص و هم اکنون در مرکز نگهداری سازمان بهزیستی به سر می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کودک را بر اساس حکم قضایی تحویل گرفته است، اظهار کرد: کودک تنها با حکم قضایی تحویل خانواده می‌شود و سازمان بهزیستی نمی‌تواند بدون ارائه این حکم، کودک را به خانواده تحویل دهد.

حسینی با بیان اینکه به میزان 30 میلیون تومان برای کودک دیه تعیین شده است، گفت: این میزان حتما باید به حساب کودک واریز شود و تا زمانی که حکم قضایی ارائه نشود اجازه ترخیص کودک از مرکز بهزیستی وجود ندارد.

مینو میناسپهر مشاور حقوقی سازمان بهزیستی استان زنجان - نیز با بیان اینکه پدر کودک به پرداخت 30 میلیون تومان دیه محکوم شده است، اظهار کرد: پدر کودک مکلف به پرداخت دیه تعیین شده است و در صورت پرداخت نکردن آن به زندان می‌رود.

وی در مورد احتمال تحویل کودک به خانواده بیان کرد:‌ هیچ تضمینی وجود ندارد که کودک مجددا توسط خانواده مورد آزار قرار نگیرد، بنابراین نمی‌توانیم کودک را به خانواده تحویل دهیم و پس از پرداخت دیه نیز تنها با صلاحدید مقامات قضایی امکان این واگذاری وجود دارد.

مشاور حقوقی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در 14 اردیبهشت ماه سال جاری پس از مراجعه دختر بچه توسط خانواده به پزشک معالج، پزشک موضوع را به خط 123 گزارش می‌دهد، گفت:‌ پس از اطلاع از این موضوع ماموران 123 به محل اعزام می‌شوند.

به گفته سپهر، این خانواده دارای دو کودک هستند که فرزند اول دختر بچه‌ای 4 ساله و فرزند دوم نوزاد پسر سه ماهه‌ای است که فرزند همین نامادری است.

وی ادامه داد: ماموران اورژانس اجتماعی پس از اعزام به محل، نوزاد پسر را نیز با خود می‌برند چرا که در بدن او نیز آثار مختصر و جزئی از کودک آزاری مشاهده شده است.

مشاور حقوقی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جرم کودک آزاری شاکی خصوصی ندارد، اظهار کرد: افراد و موسسات به هر نحوی که از موضوع مطلع شوند باید این امر را گزارش دهند و چرا که کودک در سنی قرار دارد که نمی‌تواند از خود دفاع کند دادستان یا مدعی‌العموم به عنوان متولی امور طفل صغیر (صغار) در این امر مداخله می‌کند.

وی در مورد درصد کودک آزاری و نیز دفاعیات خانواده کودک در دادگاه عنوان کرد: بدن کودک بسیار آسیب دیده، به گونه‌ای که زمان مداخله ماموران اورژانس اجتماعی در حال مرگ بوده است. لگن کودک داغ شده، موهایش کنده و آثار اصابت جسم سخت در بدن وی مشاهده شده است.

مشاور حقوقی سازمان بهزیستی به ماده شش قانون حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: به موجب این ماده افراد،‌ موسسات و مراکزی که مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را بر عهده دارند، مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری را به مقامات قضایی اعلام کنند و تخلف از این تکلیف با حبس و محکومیت و جزای نقدی همراه است.

همچنین عباسعلی خلدی- مدیرکل بهزیستی استان زنجان- نیز گفت: پدر و نامادری کودک 4 ساله‌ای که محکوم به پرداخت دیه در پی کودک‌آزاری شده‌اند، به دنبال عدم پرداخت دیه هستند، اما برای حمایت از حق این کودک، بهزیستی رضایت نمی‎دهد.

خلدی در مورد نحوه کودک آزاری گزارش شده عنوان کرد: در پی اعلام این کودک‌آزاری کارشناسان بهزیستی به محل اعزام و مشخص شد این کودک از جانب نامادری خود مورد آزار قرار گرفته است، به همین خاطر بهزیستی استان به‌عنوان مدعی از پدر و نامادری کودک شکایت کرد که با اعلام دادگاه پدر دختربچه 4 ساله‌ای که از ناحیه نشیمن‌گاه داغ شده است، به پرداخت 30 میلیون تومان جریمه محکوم شد.

وی افزود: این میزان دیه از سوی پزشکی‌قانونی و با حکم دادگاه تعیین شده است و با توجه به اینکه پدر قیم و سرپرست قانونی کودک است و در مقابل این عمل نامادری هیچ‌گونه برخورد حمایتی نداشته، باید آنرا پرداخت کند.

خلدی با اشاره به اینکه کودک آزاردیده هم‌اکنون در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود، اظهار کرد:‌ پدر و نامادری هیچ‌گونه درخواستی برای بازگرداندن او به خانه نداشته‌اند و فقط پیگیر معافیت و شانه خالی کردن برای پرداخت نکردن مبلغ دیه هستند.

این مسئول تاکید کرد: بهزیستی استان با هدف جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث ناگوار و دفاع از حقوق این کودک و با توجه به اینکه این اداره‌کل شکایت را طرح کرد، پیگیر دریافت دیه است و به هیچ عنوان رضایت نخواهد داد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه کودک‌آزاری اتفاقی بسیار ناپسند است، گفت: باید با اطلاع‌رسانی و تلاش برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، از بروز چنین اتفاقات جلوگیری کرد تا شاهد تبعات ناگوار آن در جامعه نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha