یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 78068
سلامت نیوز : مدیرگروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: به طور معمول در ایام روزه‌داری غیر از ۴ روز نخست، ۱۵ درصد نیاز بدن به مواد غذایی کاهش می‌یابد و اگر الگوهای صحیح غذایی را رعایت کنیم، باید در پایان ماه مبارک کاهش وزن نیز داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ محمدصفریان با تأکید بر رعایت الگوهای غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از چاقی اظهارداشت: هنگام افطار، افراد روزه خود را با غذاهای بسیار سبک مانند نان و پنیر و خرما باز کنند، چرا که بعد از گرسنگی طولانی‌مدت، دستگاه گوارش آمادگی لازم برای هضم غذا را ندارد.

وی با اشاره به اهمیت مصرف میوه و سبزی‌ها در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در وعده شام و تا هنگام سحر، افراد نسبت به تأمین مایعات و مصرف میوه و سبزی اقدام کنند و در وعده سحری نیز توصیه به خوردن غذاهایی با ترکیب پروتئین است.

نظم غذایی سالمندان و کودکان رعایت شود

مدیرگروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی به توجه بیشتر به سالمندان و کودکان که اقشار آسیب‌پذیر جمعیت در ماه مبارک رمضان هستند اشاره کرد و و بیان داشت: از آنجا که بیشتر اعضای خانواده روزه هستند، نظم غذایی سالمندان و کودکان بهم می‌خورد و بطور معمول سفره‌ای انداخته نمی‌شود و کمتر به این دو قشر توجه می‌شود و به همین دلیل ممکن است در این ایام، آسیب ببینند، بنابراین به خانواده‌هایی که کودک یا سالمند دارند، توصیه اکید می‌شود نظم غذایی را رعایت کنند.

صفریان درباره کسانی که نباید روزه بگیرند نیز گفت: دیابتی‌ها بدلیل اینکه دریافت نوسان‌های غذایی برایشان مناسب نیست و بیشتر مبتلایان به سنگ کلیه و صفرا، فشارخون، بیماران کلیوی، زنان باردار و شیرده نمی‌توانند روزه بگیرند.

توجه به فرآیندهای طبخ غذا بویژه در نذری‌ها

وی با تأکید بر توجه به فرآیندهای طبخ غذا بویژه در نذری‌ها، گفت: از روغن‌های سالم در غذاهای نذری استفاده شود و به هیچ عنوان غذاهای گرم نذری در ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی توزیع نشود که به دستگاه گوارش آسیب جدی زده و سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha