سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به روند صعودی مصرف الکل در کشور اقدامات این مرکز را برای کاهش سوءمصرف الکل تشریح کرد.

عباسعلی ناصحی در گفت وگو با پانا، درخصوص رشد مصرف الکل در کشور، اظهار کرد: دفتر سلامت روان وزارت بهداشت درباره سوءمصرف الکل به شکل های مختلف بررسی هایی انجام داده است که این بررسی ها نشان دهنده این است که مصرف الکل در کشور روندی صعودی داشته است.

 مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به عوامل نشان دهنده افزایش مصرف الکل گفت: یکی از دلایل نشان دهنده رشد مصرف الکل، آمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی است به طوری که بیمارانی که عوارض مصرف الکل از جمله بیماری های گوارشی، نارسایی کبدی، لوزالمعده، ورم و التهاب معده، سکته های قلبی و مغزی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که یا افسردگی و یا اختلالات روانپریشی در مصرف الکل دارند.
 
 سیر صعودی آمار تصادفات رانندگی در اثر سوء مصرف الکل
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از عوامل نشان دهنده افزایش مصرف الکل این است که ظرف چندسال گذشته مصرف زیاد شده است. همچنین آمار تصادفات رانندگی ناشی در اثر سوء مصرف الکل نیز نشان دهنده سیر صعودی سوءمصرف الکل است. از طرفی رشد کشفیات الکل توسط نیروی انتظامی که در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است همه نشان دهنده افزایش مصرف الکل در کشور است که در بررسی های وزارت بهداشت به آن دست یافتیم.
 
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: در بررسی هایی که وزارت بهداشت انجام داده است به این نتیجه رسیدیم که سوءمصرف الکل روند افزایشی داشته است که این روند هم در سنین جوانی بوده است و این امر نشان دهنده این است که اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از مصرف الکل کافی نبوده است.
 
افزایش مسمومیت ناشی از مصرف متانول در ایران
 
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه مصرف الکل داریم که در کشور ما بیشتر از کشورهای غربی است مسمومیت ناشی از مصرف متانول یا الکل چوب است که آمار مصرف آن در کشور ما بیشتر است. الکل چوب بر اثر تولید خانگی یا صنعتی الکل اتفاق می افتد، اگر در فرآیند تولید مشروبات الکلی عدم رعایت موارد انجام شود الکل چوب تولید می شود که ماده ای سمی بوده و مصرف کم آن باعث کوری و مرگ می شود و نمونه آن را اخیرا در شهر رفسنجان مشاهده کردیم.
 
ناصحی خاطرنشان کرد: آمار نشان می دهد که مداخلاتی که درباره سوءمصرف الکل انجام می دهیم کافی نیست و نیاز به اقدامات بیشتر و جدی تری دارد و باید در این راستا کار بین بخشی گسترده ای انجام داد چرا که یک دستگاه و ارگان به تنهایی نمی تواند همه کارها را انجام دهد.
 
تهیه برنامه جامع پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوءمصرف الکل
 
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده درباره کاهش مصرف الکل در کشور گفت: در وزارت بهداشت سندی با همکاری وزارت کشور تحت عنوان برنامه جامع پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوءمصرف الکل تهیه شده که تمام استراتژی ها در آن تعیین و بر اساس آن مداخلات پیشنهاد شده است که در سه سطح پیشگیری اولیه و سطح دوم و سوم ارائه شده است البته مداخلات پیشگیری سطح اول مهم است.
 
وی ادامه داد: در سندی که تهیه شده نقش همه دستگاه ها تعیین شده که هر دستگاهی به تنهایی و در مشارکت با دستگاه های دیگر چه وظایفی دارند. این سند اخیرا به تصویب شورای عالی سلامت رسیده است و تمام دستگاه ها موظف هستند که وظایف سند را انجام دهند.
 
تاسیس اداره پیشگیری از مصرف الکل در وزارت بهداشت
 
ناصحی خاطرنشان کرد: همچنین اداره ای در دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تحت عنوان اداره پیشگیری از مصرف الکل تاسیس شده است. همچنین از دانشگاه های علوم پزشکی نیز درخواست کردیم که کارشناس پیشگیری سوءمصرف الکل داشته باشند و یکسری برنامه ها را ابلاغ کردیم که همراه با آموزش ها در جهت پیشگیری همچنین در جهت درمان موثرتر و سریعتر مسمومیت متانول اقداماتی انجام شده تحت عنوان راهنمای بالینی درمان مسمومیت متانول که به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است و همزمان کارگاه آموزشی برگزار کردیم و قرار است که آموزش ها به اورژانس های بیمارستانی نیز ارائه شود.
 
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: هدف از اقداماتی که برای پیشگیری از سوءمصرف الکل انجام می شود، این است که موارد مسمومیت با متانول تشخیص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha