یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 78079
سلامت نیوز : بسیاری هنوز بر این باورند که زنان دچار بیمار قلبی امکان زایمان طبیعی را به دلیل فشاری که به قلب وارد می‌شود، ندارند اما برای ۹۰ درصد این مادران به جز ‌آنهایی که آئورت بزرگ و فشار ریه دارند این امکان وجود دارد.

نیلوفر سمیعی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه مادران مبتلا به بیماری قلبی چقدر امکان زایمان طبیعی را به دلیل فشارهای زایمانی دارند گفت: اگر مادر بیمار قلبی دچار بیماری مادرزادی، رماتیسم قلبی، اختلالات هدایتی و عضله قلب باشد می‌تواند همان طور که دوران بارداری را پشت سر گذاشته زایمان طبیعی را هم انجام دهد که در 90 درصد مادران بیمار قلبی این امکان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های زایمانی معمولاً در کشورهای پیشرفته و در شرایط مطلوب نوشته می‌شود افزود: اما در ایران یکسری اقدامات حین زایمان کمتر قابل انجام است به عنوان مثال زایمان بدون درد روش علمی پیچیده‌ای دارد که حتی در مراکز دوستدار مادر نیز به حد لازم، قابل اجرا نیست.

سمیعی تصریح کرد: باید مراحل زایمانی بسیاری از مادران دچار بیمار قلبی سریع پیش برود و ممکن است وسایل خاصی مثل وکیوم برای خارج کردن نوزاد نیاز باشد. این روش‌ها در کشور ما مرسوم نیست و حتی آموزش در دوران دستیاری برای استفاده از این تجهیزات به پزشکان متخصص به حد کافی داده نمی‌شود تا مراحل زایمانی مادر را کوتاه کند و اگر قرار است زایمان طبیعی به روش سنتی و 12 ساعته انجام شود، بهتر است زایمان با روش سزارین صورت گیرد.

به گفته این متخصص قلب و عروق روند زایمان در زنان بیمار قلبی که داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین مصرف می‌کنند یا آئورت خیلی بزرگ و فشار ریه دارند حتماً باید به روش سزارین انجام شود.

وی گفت: اگر مادری بیماری قلبی داشته باشد احتمال اینکه نوزاد او هم با بیماری قلبی به دنیا بیاید 5 تا 10 درصد است. البته در بعضی از بیماری‌ها این احتمال تا 50 درصد هم می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha