سلامت نیوز : رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده گفت: ثبت نام پزشکان خانواده در تهران حدود ۱.۵ ماه طول می‌کشد سپس مردم به مدت ۳ ماه فرصت دارند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند. از آبان نیز نظام ارجاع اجرایی شده و مردم دیگر امکان مراجعه مستقیم به پزشک متخصص را نخواهند داشت.

مسعود صالحی در گفت‌وگو با فارس،افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران فعلاً در مرحله ثبت نام پزشکان است،تاکنون 2900 پزشک ثبت نام کرده‌اند و برای اجرای این برنامه در تهران حداقل به 7 هزار نفر پزشک خانواده نیاز داریم.

وی گفت: مرحله ثبت نام پزشکان در تهران حداقل به یکماه زمان نیاز دارد چون تجربه اجرای این مرحله در استان فارس و مازندران نیز حداقل یکماه طول کشید، البته تهران شهر بزرگتری است و حتماً به زمان بیشتری نیاز دارد و با توجه به ماه رمضان نیز احتمالاً به زمان بیشتری نیاز داریم.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده وزارت بهداشت افزود: پزشکان متخصص نیز علاوه بر پزشکان عمومی می‌توانند برای ارائه خدمات پزشک خانواده ثبت نام کنند. مثلاً یک پزشک متخصص زنان یا اطفال یا حتی یک جراح که به علت نقص بدن نمی‌تواند جراحی کند نیز می‌تواند به عنوان پزشک خانواده ثبت نام و فعالیت کند.

صالحی ادامه داد:‌ برآورد فعلی ما نیاز تهران به حدود 7 هزار تا 7500 پزشک خانواده است اما چون ممکن است برخی پزشکان به علل مختلف از جمله خانه داری یا کار در اداره به صورت نیمه وقت وارد این طرح می‌شوند، و جمعیت کمتری بین 500 تا هزار نفر را پوشش خواهند داد در مجموع به تعداد پزشکان خانواده بیشتری برای پوشش کل تهران نیاز داریم.

وی گفت:‌ از زمانی که تعداد پزشکان ثبت نام شده در تهران به حدود 3 تا 4 هزار نفر برسند کار ثبت نام مردم و انتخاب پزشک خانواده آنها نیز شروع می‌شود که این مرحله احتمالاً از اوایل شهریور شروع می‌شود.

صالحی افزود: مردم برای انتخاب پزشک خانواده خود چند روش دارند، یکی اینکه پزشکان خانواده بالای مطب خود تابلو یا پارچه‌ای نصب می‌کند که مشخص مشود، دوم با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهای هر منطقه اسامی پزشکان خانواده به اطلاع مردم می‌رسد.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از آن طی یک مهلت 3 ماهه مردم مهلت دارند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند و ویزیت پایه برای آنها انجام شود، در این مدت همچنان پرداختی به پزشکان در تهران به شیوه فعلی یعنی (فی فور سرویس) یا پرداخت به ازای کندن برگه های دفترچه بیمه آ‌نها انجام می‌شود و از حدود 3 ماه بعد از آن شیوه پرداخت به روش جدید سرانه ای تغییر می‌کند.

وی گفت: در این مدت3 ماهه پرداخت بیمه‌ها به همین شیوه فعلی و احتمالاً با تأخیرهای معمول ادامه خواهد یافت و بعد از آن با تغییر شیوه سرانه‌ای به کلی روش پرداخت عوض می‌شود البته همزمان با استفاده از اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی پزشک خانواده که در اختیار وزارت بهداشت است هزینه ویزیت پایه هر نفر که 3 هزار تومان است از طریق وزارت بهداشت به پزشکان خانواده پرداخت می شود.

صالحی ادامه داد: بعد از طی این مدت یعنی از اوایل آبان نظام ارجاع نیز در تهران عملیاتی می‌شود و از ان پس دیگر مراجعه مستقیم مردم به پزشک متخصص ممنوع می‌شود و فقط از طریق پزشک خانواده میسر خواهد بود. در غیر این بیمه‌ها هیچ پوششی نخواهند داد و کل هزینه درمان به عهده بیمار و به صورت آزاد می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده گفت: این میزان پیشرفت هم اکنون در دو استان فارس و مازندران انجام شده است و اکنون در این دو استان مردم دیگر نمی‌توانند به صورت مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند و اگر مراجعه مستقیم به پزشک متخصص داشته باشند، کل هزینه درمان به عهده خودشان است.

وی افزود:‌این مسیر در 7 استان دیگر نیز در حال طی شدن است و به زودی در 7 استان اردیبل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مراجعه مستقیم مردم به پزشک متخصص ممنوع می‌شود. در بقیه استانهای کشور نیز بعد از آماده شدن زیرساختهای فنی مانند تجهیز مطب پزشکان به کامپیوتر و اینترنت و آموزش پزشکان برای کار با سامانه پزشک خانواده به سرعت این برنامه اجرایی می‌شود و خوشبختانه دغدغه اعتبار و پول برای اجرای این برنامه نداریم.

صالحی گفت: اعتبار لازم برای پوشش خدمات سطح دو و سه یعنی خدمات تخصصی و بیمارستانی  هم اکنون در بیمه ها وجود دارد و برای ارائه خدمات سطح یک پزشکان خانواده نیز اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس برای کل کشور تا آخر سال کافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha