سلامت نیوز : فرهاد پورسخا اظهار داشت:‌ پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر جایگزین پلاستیک‌های معمولی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مدیر کل آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه توسعه و جایگزینی پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر با انواع پلاستیک‌های معمولی، به هم دستگاه‌های اجرایی ذیربط و ادارات کل حفاظت محیط زیست ابلاغ شده و هر یک از استان‌ها در رابطه با تحقق برنامه بر اساس جدول زمانبندی جایگزینی اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات پسماندهای پلاستیکی علیرغم اینکه جزء پسماندهای ویژه و مخاطره آمیز نیستند، پایداری آنها در طبیعت است، افزود: پسماندهای پلاستیکی 300-200 سال در طبیعت عمر پایدار دارند.

پورسخا ادامه داد: در ابتدا برای از بین بردن پسماندهای پلاستیکی به دنبال پایه‌های گیاهی رفتند، اما علیرغم ویژگی‌های محیط زیستی، محدودیت در مصرف و قیمت بالای این پلاستیک‌ها، استفاده گسترده از آنها را فراهم ساخت.

وی از توسعه پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر در کشور خبر داد و گفت: برنامه توسعه و جایگزینی پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر با انواع پلاستیک‌های معمولی، به همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط و ادارات کل حفاظت محیط زیست ابلاغ شده و هر یک از استان‌ها در رابطه با تحقق برنامه مذکور براساس جدول زمانبندی جایگزینی اقدام می‌کنند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه هم اکنون شرایط تولید این مواد در کشور فراهم شده است، گفت: با همکاری سازمان تحقیقات استاندارد، استاندارد مربوط به کیسه‌های زیست تخریب پذیر نیز تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه پلاستیک‌ها زیست تخریب پذیر، پایداری پلاستیک‌های معمولی را ندارند و مدت تجزیه پذیری آنها بین 2 تا 5 سال است و زودتر در طبیعت تجزیه می شوند، گفت: تکنولوژی تولید، مواد افزودنی و فرمولاسیون این پلاستیک‌ها در سال 89 زیر ساخت‌های استفاده از ادیتتوهای یا افزودنی‌های پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر انجام پذیرفت.

پور سخا با اعلام اینکه در سال 90 شروع تولید آزمایشی پلاستیک‌ها زیست تخریب پذیر انجام پذیرفت، گفت: در  سال 91 اولین استاندارد ملی پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر توسط سازمان محیط زیست و سازمان تحقیقات و استاندارد ملی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان تهیه شد.

مدیر کل  آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در  سال 91 ، 1500 تن پلاستیک زود تجزیه پذیر تولید شده است.

پورسخا از پیشگام شدن فروشگاه شهروند، سازمان میادین و تره بار و شرکت پگاه برای استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر خبر داد و گفت: زیر ساخت‌های توسعه مصرف این پلاستیک‌ها در کشور فراهم شده است.

وی گفت: برنامه 3 ساله برای جایگزینی کامل پلاستیک‌های زود تجزیه پذیر در کارگروه ملی پسماند پیش بینی شده است هم اکنون برای اینکه شهروندان بتوانند اینگونه پلاستیک‌ها را از پلاستیک‌های معمولی تشخیص دهد لوگوی ملی برای این محصولات در حال تهیه است.

وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران 7500 تن زباله روزانه تولید می‌شود، گفت: 35 درصد کل پسماندهای تهران به زباله‌های خشک تعلق دارد و از این مقدار هزار تن در شبانه روز پسماندهای پلاستیکی در تهران تولید می شود.

 پلاستیک‌های «زیست تخریب پذیر» یا «زیست تجزیه پذیر» به پلاستیک‌هایی گفته می شود که اگر چه تمام ویژگی‌های پلاستیک معمولی را دارند، اما با سرعتی بسیار زیاد در طبیعت تجزیه می‌شوند. علت سرعت بسیار کم تجزیه پلاستیک های معمولی در طبیعت، طولانی بودن زنجیره‌های مولکولی این مواد است به نحوی که نفوذ اکسیژن این زنجیره‌های بلند با دشواری همراه است.

از چند سال قبل، محققان موفق شدند تا موادی را تولید کنند که این زنجیره‌های مولکولی بلند پلاستیک‌های معمولی را به زنجیره‌هایی کوتاه تر تبدیل کنند که البته تاثیری نیز در دوام، خاصیت کش سانی و سایر خصوصیات پلاستیک ندارد. کوتاه شدن این زنجیره ها باعث می‌شود تا نفوذ اکسیژن و سایر عناصر به این زنجیره‌ها به سرعت و به آسانی صورت گیرد و در نتیجه تجزیه پلاستیک‌ها در طبیعت به سرعت انجام شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha