سلامت نیوز : مدیر گروه دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره با اینکه خوردن آب یخ در ماه رمضان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف آب یخ منجر به اختلال در هضم و مشکلات گوارشی در روزه داران می شود.

دکتر سید احمد ثاقبی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: روزه‌داری در تمام ابعاد وجود انسان نقش دارد، بحث تغذیه جسمی در روزه داری نخوردن نیست بلکه صحیح خوردن و تغییر زمان خوردن است. اغلب افراد در طول سال برنامه غذایی نادرستی دارند.

وی افزود: از دیدگاه طب سنتی دو وعده غذایی صبح و اول شب داریم و ظهر بدن نیاز زیادی به غذا ندارد، در ماه مبارک رمضان نیز در همین دو وعده غذا مصرف می‌شود. هم اکنون در کشورهای اروپایی به این دو وعده غذایی رسیده‌اند ولی در کشورمان رعایت نمی‌شود طرح افطار تلفیقی از صبحانه و شام است، سحر نیز تقریبا مانند وعده نهاری است.

ثاقبی تصریح کرد: خوردن آب یخ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، در ماه مبارک نیز این امر باید رعایت شود، چرا که مصرف آب یخ منجر به اختلال در هضم و مشکلات گوارشی می شود. هنگام افطار، اول باید دست و صورت را شست تا عطش کمتر شده و بعد کم کم آب نوشید.

مدیرگروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نوشیدن زیاد آب و سریع خوردن دو ضرر دارد، وقتی آب به میزان زیاد و به یکباره خورده شود این امر موجب می شود تا آب در بدن پخش نشده و در لابه لای سلول‌ها جای نگیرد و به سرعت نیز از طریق ادرار دفع شود. همچنین سلول‌ها از مواد زاید شسته نمی‌شود و این مواد در آنها باقی می ماند.

وی با بیان اینکه آب باید در فواصل افطار و سحر مصرف شود، عنوان کرد: تنها مصرف آب کافی نیست و باید نوشیدنی‌هایی که بیشتر در بدن باقی می ماند مصرف شود. این نوشیدنی‌ها بسته به مزاج افراد متفاوت است به عنوان مثال فردی که طبع سرد و تری دارد باید چای زنجبیل مصرف کند.

ثاقبی افزود: میوه‌ها نیز باید در فاصله افطار و سحر خورده شود. چای جایگزین نامناسبی برای آب است؛ به این دلیل که چای هم دفع ادرار را افزایش می دهد و هم مرکز تشنگی در مغز را تنبل می‌کند در نتیجه فرد آب را از طریق ادرار از دست داده ولی احساس تشنگی نمی‌کند و این امر موجب تشنه ماندن سلول‌ها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha