سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش ایجاد تغییرات مخاطی و سلولی مری که در نتیجه بازگشت اسید معده به مری رخ می‌دهد را یکی از دلایل ابتلا به سرطان مری دانست و گفت: بیماری ریفلاکس معده که با سوزش سر دل و ترش کردن تشخیص داده می‌شود، یکی از شایع‌ترین علل سرفه مزمن در افراد به شمار می‌رود. این بیماران ممکن است از سرفه مزمن و شبانه، خلط پشت حلق یا تک سرفه نیز شکایت کنند.

دکتر محمدجعفر فره‌وش در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: بیماری برگشت اسید معده به مری که به ریفلاکس معده به مری نیز شهرت دارد حالت شایعی است که با سوزش سر شکم و برگشت محتویات معده به مری مشخص می شود. معمولا بیماران مبتلا به این نوع بیماری گوارشی با علایمی همچون ترش کردن و سوزش سر دل به پزشک مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه بیماری برگشت اسید معده به مری در جوامع شهری و صنعتی شایعتر است، افزود: عدم تحرک، اضافه وزن و مصرف غذاهای فست فود موجب تشدید این بیماری و افزایش ابتلا به آن می‌شود. در این عارضه محتویات معده شامل اسید کلریدریک و پپسین که آنزیم هضم پروتئین است، در اثر شلی دریچه تحتانی مری وارد آن شده و باعث بروز مشکل در بیمار می‌شود. این حالت در افرادی که دچار فتق مری هستند یا ترشح اسید معده آنها زیاد است، بیشتر دیده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: همه افراد حتی اشخاص سالم پس از پرخوری یا بدغذایی ممکن است در سال سه یا چهار نوبت دچارعارضه ریفلاکس معده شوند اما این حالت زمانی در فرد بیماری خوانده می‌شود که حالات ترش کردن و سوزش سر دل بیش از یکی دو بار در هفته در وی رخ دهد.

وی ادامه داد: علایم بیماران مبتلا به ریفلاکس معده به مری پس از غذا خوردن به ویژه در حالت‌های درازکش یا خم شدن شدت می‌گیرد که معمولا با مصرف آب، غذا و شربت معده این علامت‌ها در فرد بهبود می یابد. بارداری، چاقی و بستن کمربندهای محکم همچنین پوشیدن لباس یا دامن تنگ شکایت افراد را از این بیماری افزایش می دهد.

دکتر فره وش با اشاره به عدم نیاز انجام آندوسکوپی و تصویربرداری برای افرادی که فاقد علایم حاد ریفلاکس معده همچون احساس گیر کردن غذا بطور دائم، لاغری، تهوع و استفراغ هستند، گفت: مصرف داروهای کاهنده اسید معده یا آنتی اسید برای درمان این دسته از بیماران بنا به تشخیص پزشک متخصص کفایت می کند. اما در افرادی که دچار علایم شدید بیماری برگشت اسید معده به مری هستند، انجام رادیولوژی و آندوسکوپی از دستگاه گوارش ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه ریفلاکس اسید معده به مری یکی از شایعترین علل سرفه مزمن در افراد به شمار می رود، اضافه کرد: گاهی این بیماران از سرفه مزمن و شبانه یا حالاتی شبیه به آسم همچون تنگی نفس، بوی بد دهان و بیماری های دهان و لثه رنج می برند که از برگشت اسید معده به مری در هنگام خواب ناشی می شود. این اشخاص ممکن است حتی از خلط پشت حلق یا تک سرفه شکایت داشته باشند.

تغییر سبک زندگی بهترین راهکار درمان ریفلاکس اسید معده به مری

این متخصص داخلی در ادامه تغییر سبک زندگی همچون کاهش وزن، کاستن از حجم غذا، خودداری از مصرف فست فودها، سیگار و مشروبات الکلی را مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به ریفلاکس معده و درمان آن عنوان کرد و افزود: لازم است برای رفع این بیماری از نوشیدن زیاد چای، قهوه و نسکافه همچنین نوشابه‌های حاوی گزانتین یا همان کولا و آبمیوه‌های ترش خودداری شود. اشخاص مبتلا به این بیماری بهتر است وزن خود را کاهش داده، حجم غذای خود را کم کنند و با افزایش دفعات مصرف، غذای خود را منظم تر میل نمایند.

وی با تاکید بر ضرورت مصرف شام سبک سه ساعت پیش از خواب و دراز نکشیدن تا یک ساعت پس از صرف غذا در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده، یادآور شد: برخی از داروهای قلبی و ریوی موجب تشدید علائم برگشت اسید معده به مری می شود لذا بیمارانی که دچار ابتلا به ریفلاکس معده هستند می بایست موضوع را با پزشکان دیگر در میان گذاشته تا از تجویز این نوع داروها برای آنها جلوگیری شود.

این فوق تخصص گوارش در پایان انجام آندوسکوپی برای افراد بالاتر از 50 سال یا بیمارانی که بیش از پنج سال دارای علایم ریفلاکس معده هستند را توصیه کرد و افزود: بازگشت اسید معده به مری، موجب ایجاد تغییرات مخاطی و سلولی در مری شده که می تواند با گذشت زمان و در اثر عوامل دیگر ابتلا به بیماری‌های بدخیم همچون سرطان را برای فرد به دنبال داشته باشد. باید توجه داشت با وجود اینکه سرطان مری یک بیماری نادر محسوب می شود اما افرادی که علائم شدید ریفلاکس معده دارند، باید حتما تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha