سلامت نیوز : رییس اداره مبارزه با بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت، تب مالت را از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان خواند و با هشدار نسبت به موارد بروز سالانه این بیماری در کشور از مردم خواست تا از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، افراد باید دقت داشته باشند، حیوان و دامی که با آن تماس دارند،‌ سالم باشد. همچنین باید از سلامت فرآورده‌های دامی مورد استفاده نیز اطلاع کامل داشته باشند. باید از لبنیات پاستوریزه و همچنین گوشت‌های مورد تایید مراکز دامپزشکی استفاده کرد. همچنین لازم است از ذبح لازم به صورت غیربهداشتی خودداری شود.

وی از بروز 15 هزار مورد تب مالت در کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: بیشترین موارد بروز این بیماری مربوط به شمال غرب و غرب کشور بود، اغلب موارد بروز نیز مربوط به مناطق روستایی بود، اما موارد بروز این بیماری در شهرها نیز وجود داشت.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان به ساکنان شهر توصیه کرد که به منظور پیشگیری از ابتلا به تب مالت از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

وی خطاب به روستانشینان نیز گفت: همچنین روستانشینان باید هنگام مصرف شیر، آن را به میزان کافی بجوشانند. به این منظور جوشاندن شیر به میزان پنج دقیقه کافی است.

گفتنی است؛ بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است می‌تواند طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا کند. همچنین کنترل و پیشگیری از این بیماری در انسان تنها با مبارزه و کنترل این بیماری در دام میسر است. بنابراین لازم است که عامل بیماری ابتدا در بدن دام شناسایی و از انتقال احتمالی آن به انسان جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha