یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 78107

سلامت نیوز : وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تبیین راهکارهایی برای حل مشکلات نظام دارویی پرداخت و بر ضرورت توجه به مصرف منطقی دارو تاکید کرد.

دکتر علیرضا مرندی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در واکنش به ادامه روند نارضایتی مردم از وضعیت تامین دارو و نقش مجلس در کاهش این مشکلات عنوان کرد: مجلس می‌تواند در خصوص تامین ارز و ریال دارو تلاش کند و آنچه که مربوط به مسائل اجرایی‌ است در حیطه وظایف وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی درباره تغییرات گسترده در تیم مدیریتی سازمان غذا و دارو گفت: تغییر مدیران برای کوتاه مدت همیشه هم منطقی نیست. افرادی که به میدان می‌آیند مدتی زمان می‌برد تا با مشکلات آشنا شوند، بنابراین من هم انتظاری نداشتم که با تغییر مدیریت اتفاق بزرگی بیافتد. البته این مدیران متدین بوده و تلاش می‌کنند، امیدواریم خدا به آنها توفیق دهد تا بتوانند مشکلات را حل کنند.

وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به پرسشی پیرامون زمزمه‌هایی مبنی بر آزادسازی ارز دارو اظهار کرد: در حال حاضر مشکل ارز حل شده است و مسئله فعلی نقدینگی شرکت‌های دارویی است. شرکت‌ها برای آن‌ که بتوانند دارو وارد کنند باید هزینه آن را به طور نقدی پرداخت کنند. به هر حال برای همه این مسائل باید از قبل برنامه‌ریزی کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به سازمان غذا و دارو هم توصیه کرده‌ایم به روند فعلی مصرف دارو در کشور توجه کنند، گفت: افتادن در دایره مصرف انتها ندارد. البته این مسئله صرفا به علت بروز تحریم‌های دارویی نیست، مگر چقدر اعتبار خواهیم داشت که بخواهیم همه آن را صرف دارو کنیم.

وی که چهارمین وزیر بهداشت پس از پیروزی انقلاب است، افزود: باید به سمت مصرف منطقی دارو حرکت کنیم. لازم نیست هر دارویی که در هر گوشه دنیا کشف می‌شود به داخل کشور بیاوریم و به همه بیماران بدهیم.

مرندی با بیان اینکه متاسفانه گرفتار ریخت و پاش بیش از حد در حیطه مصرف این قبیل داروها هستیم، گفت: داروهای بسیار گران قیمت در هیچ کجای دنیا به این شکل و بی‌حساب و کتاب مصرف نمی‌شوند. باید به شدت به کنترل نسخ و گاید‌لاین‌های درمانی بپردازیم تا این همه نسخه بی‌جهت چه برای تشخیص و چه درمان نوشته نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha