سلامت نیوز : مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: با در نظر گرفتن تعداد تخمینی ایرانیان متبلا به فشار خون که در حال دریافت روش‌های متداول درمانی هستند، میزان هزینه‌های صرف شده برای درمان فشار خون که به عنوان تشخیص اولیه بیماری فشار خون درمان شده‌اند سالانه حدود 88 میلیون دلار است.

دکتر اولیایی منش در گفت وگو با ایسنا ، گفت: فشار خون بالا به عنوان یکی از مشکلات جدی نظام سلامت که قاتل خاموش نام گرفته است می‌تواند عوارض سنگینی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: این بیماری یکسری هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دارد، هزینه‌های مستقیم مانند داروهایی که برای فشار خون و مراقبت‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه‌های غیرمستقیم که برای عوارض این بیماری مانند بیماری‌های کلیه، عروق مغز و هر نوع آسیبی که ایجاد می کند صرف می شود.

اولیایی منش تصریح کرد: بررسی بار اقتصادی این بیماری نشان داده است که در سال 2001 این بیماری به صورت جهانی هزینه‌ای حدود 370 میلیارد دلار در برداشته که معادل 10 درصد کل هزینه‌های صرف شده در بخش بهداشت و درمان دنیا بوده است.

عضو هیات علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت اظهار کرد: شیوع بالای فشار خون و عوارض ناشی از آن، علاوه بر بار سنگین اقتصادی که به نظام های سلامت تحمیل می کند، منجر به بررسی هزینه های مرتبط در کشورها شده است که متاسفانه هیچ مطالعه اقتصادی در این زمینه درکشورمان بدست نیامده، لذا نیازمند بررسی بیشتر در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: تخمین بار مستقیم فشار خون برحسب محاسبات منطقه مدیترانه شرقی و سازمان بهداشت جهانی بیانگر 13 دلار در سال است، با توجه به این میزان و با در نظر گرفتن تعداد تخمینی ایرانیان مبتلا به فشار خون که در حال دریافت روش های متداول درمانی هستند، میزان هزینه های صرف شده برای درمان فشار خون که به عنوان تشخیص اولیه بیماری فشار خون درمان شده اند سالانه حدود 88 میلیون دلار است، اگر هزینه غیرمستقیم آن را نیز محاسبه کنیم از این مقدار بالاتر نیز می شود.

اولیایی منش خاطرنشان کرد: جهت پیشگیری از خسارت های جانی و مالی فراوانی که ناشی از این بیماری و عوارض همراه آن است، نیازمند برنامه ریزی کلان و بلند مدت هستیم که بررسی عوامل مرتبط و راهکارهای کنترل بیماری را در فهرست اولویت پژوهش های ملی قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha