سلامت نیوز : دختر دانش آموز پاکستانی که هدف حمله مسلحانه نیروهای طالبان قرار گرفته بود، در سازمان ملل سخنرانی کرد. ملاله یوسف‌زای، دختر دانش آموز پاکستانی که هدف حمله مسلحانه نیروهای طالبان قرار گرفته بود، دیروز برای صدها جوان در سازمان ملل سخنرانی کرد و از آنها خواست تا از آموزش به عنوان سلاحی علیه افراط‌گرایی استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ؛ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل که دوازدهم ژوئیه را به مناسبت شانزدهمین سالروز تولد این دختر پاکستانی، «روز ملاله» نامگذاری کرده است، از مجمع جوانان سازمان ملل خواست که به « ابراز عقیده بپردازد. فشارها را (بر افراطیون) افزایش دهد و اوضاع را متفاوت کند. »

دبیر کل سازمان ملل افزود: «بیایید دنباله رو ملاله، این دختر جوان و شجاع باشیم. بیایید برای آموزش اولویت قائل شویم. بیایید این دنیا را به جای بهتری برای همه تبدیل و آینده دلخواه خود را ایجاد کنیم.»

بان کی مون همچنین به برنامه «ابتدا آموزش جهانی» سازمان ملل که هدف آن، تحصیل همه کودکان در مدرسه، بهبود کیفیت آموزش و گسترش شهروندی جهانی تا اواخر سال 2015 است، اشاره کرد.

در نشست دیروز سازمان ملل که با حضور هزار فعال جوان برگزار شد، گوردون براون نخست وزیر سابق انگلیس به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی و همچنین ووک جِرمیک، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند.

گوردون براون نیز شانزدهمین روز تولد ملاله را به او تبریک گفت و افزود این دختر پاکستانی، «الهام بخش همه ما» بوده است. گوردون براون گفت: تا قبل از این هرگز شانزدهمین سالروز تولد کسی را اینگونه جشن نگرفته بودیم و « تا پیش از این هرگز نوجوانی را نداشتیم که چنین شهامتی از خود نشان دهد و تا این اندازه به آینده آموزش علاقه‌مند باشد.»

ملاله یوسف‌زای نیز در سخنرانی خود برای مجمع جوانان سازمان ملل گفت امروز، «روز همه زنان، پسران و دخترانی است که صدای خود را برای (گرفتن) حقوقشان بلند کرده اند» و این کار، هدیه به کسانی است که «برای دستیابی به اهدافی چون صلح، آموزش و برابری مبارزه می کنند».

دختر دانش آموز پاکستان همچنین، آغاز « مبارزه جهانی با بی‌سوادی، فقر و تروریسم» را خواستار شد. یوسف‌زای افزود: «بیایید قلم و کتاب‌های خود را برداریم که آنها قدرتمندترین سلاح ما هستند. یک کودک، یک معلم، یک کتاب و قلم می تواند دنیا را تغییر دهد».

این دختر پاکستانی ماه گذشته نیز برای نخستین بار، طوماری جهانی را امضاء کرد و اقدام فوری برای تضمین امنیت کودکان در مدارس را به عنوان حق آنها، خواستار شد.

شمار کودکانی در دنیا که ترک تحصیل کرده اند از شصت میلیون نفر در سال 2008 به پنجاه و هفت میلیون نفر در سال 2011 کاهش یافته است. با وجود این، بیست و هشت میلیون نفر از این کودکان در مناطق جنگ زده دنیا زندگی می کنند و بیش از پنجاه درصد این افراد را نیز دختران تشکیل داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha