سلامت نیوز : «متاسفانه به دلیل نابسامانی و انواع معضلات اجتماعی نظیر بیکاری، تورم، دغدغه های مالی، عدم خودآگاهی و آموزش صحیح، اکثر نوجوانان و جوانان جامعه یک حالت رکود و بی حسی عاطفی پیدا کرده و دچار نوعی بی انگیزگی شده اند.»

دکتر صدیقه یزدی روانشناس در یادداشتی برای شفقنا آورده است: انگیزه یکی از وجوه زندگی انسان است به گونه ای که یک فرد برای ادامه زندگی، انجام فعالیت و حتی تغییر نیازمند انگیزه است و بدون انگیزه زندگی بی حرکت، سرد و بی روح می شود،

در واقع اگر  دقت کنیم همه می دانیم چگونه خود را لاغر کنیم، چگونه با دیگران مهربان باشیم، اما متاسفانه بسیاری از افراد برای داشتن انگیزه آنطور که باید ارزشی قائل نمی شود و برای بدست آوردن آن تلاش نمی کنند، بطور کلی هر انسانی برای تغییر به سه مولفه یعنی دانستن(یادگیری) و خواست یا همان انگیزه نیاز دارند اما باید توجه داشت که از دانستن تا انجام داد و عمل کردن همواره فاصله وجود دارد و آنچه باعث شروع فعالیت در انسان می شود همان انگیزه است. به عبارتی انگیزه نقش جرقه ای برای شروع در انسان را ایفا می کند و با یادگیری ادامه راه را می رود.

گفتنی است؛ روانشناسان، انگیزه را یک وضعیت درونی ارگانیزم تعریف می کنند که رفتار و تفکر فرد از آن نشات می گیرد، در واقع همه ما انسان ها می دانیم که آنچه بشر را به سوی فردا هدایت می کند همان انگیزه است به این ترتیب انسان هایی که در فراز و نشیب زندگی انگیزه ی خود را از دست می دهند دچار یک نوع ناامیدی و افسردگی شده و از ادامه راه زندگی باز می مانند.

بطور کلی؛ هر رفتاری که انسان انجام می دهد ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است چرا ما وقتی تشنه می شویم سراسیمه به هر طرف می رویم تا آب بدست آوریم و رفع عطش کنیم، یکی از دلایل آن است که به آب نیاز داریم و کمبود آن در بدن موجب برانگیختگی فیزیولوزیک شده و به این دلیل ایجاد انگیزه می شود و در نتیجه برای رسیدن به هدف یعنی آب همه تلاش خود را بکار می گیریم.

بی انگیزگی به یکی از مهم ترین معضلات جامعه ما تبدیل شده

متاسفانه امروزه بی انگیزگی به یکی از مهم ترین معضلات جامعه ما تبدیل شده است و اکثر نوجوانان و جوانان جامعه یک حالت رکود و بی حسی عاطفی پیدا کردند و اکثر افرادی شاغل در سازمان ها، بیمارستان ها، ادارات و سایر مراکز دچار یک نوع بی انگیزه گی شده اند و از کاری که انجام می دهند نه رضایت شغلی دارند و نه انگیزه،

البته جوانان بیشتر از قشر های دیگر به این بی انگیزه گی دچار شده اند و افراد میانسال و مسن به دلیل انعطاف پذیری و نوع تربیت متفاوت کمتر دچار بی انگیزگی هستند، این در حالی است که نوجوانان و جوانان جامعه هدف مشخصی برای خود تعریف نکردند و در کارشان دچار یک نوع بی نظمی شده اند.

سیستم آموزشی در ایران، بی انگیزه گی را تقویت می کند

نابسامانی و انواع معضلات اجتماعی نظیر بیکاری، تورم، دغدغه های مالی، عدم خودآگاهی و آموزش صحیح می تواند مهم ترین دلایل بی هدفی و بی انگیزگی جوانان در جامعه باشد، متاسفانه سیستم آموزش و پرورش و همچنین دانشگاهها طوری است که بی هدفی و بی انگیزگی را در بین جوانان تشویق می کنند، در واقع اگر واقع بینانه نگاه کنیم می توان پی برد که بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور ما در رشته خود مشغول به فعالیت نیستند که البته این بی انگیزگی در بین دختران بیشتر از پسران شیوع دارد، مجموعه ی این عوامل بر بی انگیزگی افراد تاثیری منفی می گذارد.

مشکلات اقتصادی هم در بی انگیزه گی افراد جامعه نقش دارد در واقع درست است که پول خوشبختی نمی آورد اما نبودن آن می تواند بدبختی بیاورد، و بر اساس آموزه های دینی نیز هر کسی که معاش ندارد معاد نیز ندارد.

راهکارهای ایجاد انگیزه در افراد

1-همواره خدا را ناظر و حاضر بدانند و احساس تنهایی نكنیم، و مهارت های خود را در همه زمینه ها توسعه و با آموزش مداوم استعدادهای خود را پرورش دهیم، بطور کلی در کار خود رقابت ایجاد کنیم تا به این طریق عقب افتادگی های خود را جبران کنیم.

2- عرصه های فعالیت های جدید جستجو کنیم.

3- برنامه ریزی داشته باشیم و بعد از کار فشرده تا مدتی کوتاه، به مسافرت برویم، در واقع در این راهکار اگر کار فرد یکنواخت است تنوع ایجاد کنیم.

4- فکر و احساس خود را مانند جسم، ورزش دهیم و آن را به فعالیت وا داریم.

5- بکوشیم در کار خود بهترین باشیم، اطمینان داشتن به توانایی ها نیز انگیزه مورد نظر را بالا می برد و هم اینکه دیگران را نسبت به توانایی های ما دلگرم می کند

6- انعطاف پذیر باشیم، از سخت گیری و نکوهش بیش از حد در کارمان بپرهیزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha