یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 78118
سلامت نیوز : معاون علم و فن‌آوری مرکزمطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: امروزه محیط‌زیست در دنیا به مطالبه‌ای جدی تبدیل شده است و همه باید به احترام به آن نگاه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ مراسم نکوداشت فعالان محیط‌ زیست شهرتهران توسط شورای اسلامی شهر تهران، ستاد محیط‌زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در خانه اندیشمندان علوم‌انسانی با حضور استادان، پژوهشگران و فعالان محیط‌زیست برگزار شد.

در این مراسم معصومه ابتکار گزارشی از کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد و گفت: هدف اصلی از برگزاری این نکوداشت تشکر و قدردانی از تمامی افرادی بود که طی شش سال گذشته با این کمیته همکاری کرده‌اند.

در ادامه این مراسم سیدمحمد مجابی، معاون علم و فن‌آوری مرکزمطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز بیان کرد: امروزه محیط‌زیست در دنیا به مطالبه‌ای جدی تبدیل شده است و همه باید به احترام به آن نگاه کنند.

به گفته او برای پایان دادن به منازعات بی‌سرانجام در دنیای امروز باید به دیپلماسی محیط‌زیست توجه کرد. مجابی ادامه داد: امروزه موضوع محیط‌ زیست به موضوعی جدی برای تمام جامعه تبدیل شده است و در مدیریت امروز جهان باید به‌جای نگاه عمودی در حکمرانی به مدیریت حکمروایی با مشارکت مردم رسید تا تمامی افراد جامعه نسبت به آن با احترام نگاه کنند.

معاون علم و فن‌آوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اتفاقات مهم سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، افزود: پرداختن به موضوع محیط‌زیست یکی از اقدامات در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران بود که با هماهنگی میان بخش اجرا (شهرداری تهران) و بخش سیاست‌گذاری (شورای اسلامی شهر تهران) اتفاق افتاد.

مجابی در ادامه یادآور شد: در شورای اسلامی سوم نگاه زیست‌محیطی به‌طور جدی دنبال شد و تلاش‌های زیادی در مسیر محیط‌زیست شهری طی شد و در این راستا چند اقدام نیز صورت گرفت که می‌توان به تهیه SoE شهر تهران اشاره کرد که برای نخستین بار SoE شهری توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تهیه شده و دومین آن نیز در حال تهیه است.

او بیان کرد: همچنین بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر لازم است، تمامی طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری تهران دارای توجیه زیست‌محیطی باشد که برای پیگیری آن ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران تلاش‌های زیادی کرده است. تشکیل صندوق محیط‌زیست شهری از اقدامات دیگری بود که لایحه آن تهیه شده و اکنون در حال آماده شدن برای ارسال به شورای اسلامی شهر تهران است.

بهتر است هر سال از فعالان محیط‌زیست تجلیل شود

رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی نیزدر مراسم نکوداشت فعالان محیط‌زیست شهر تهران گفت: امروزه در فرآیند تحولات جهانی، اساسا رویکردهای زیست‌محیطی در کنار جنبش‌های اجتماعی از قبیل جنبش‌های جوانان و زنان قرار گرفته و این مقوله جزو چشم‌انداز‌های جدیدی است که کشورهای جهان اعم از پیشرفته؛ درحال توسعه و عقب‌مانده نمی‌توانند به آن توجه نداشته باشند یا به تعبیری مقوله محیط‌زیست فرا‌تر از نگاه تخصصی؛ به یک پدیده نوین فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است که نقش و جایگاه تاثیرگذار آن در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ و حتی امنیت باید دیده شود.

محمدرضا تابش با بیان اینکه این نگاه ناشی از فرآیند جهانی شدن و بروز جامعه شبکه‌ای است تاکید کرد: تحولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که جهان جدید را در برگرفته، نمی‌تواند مقوله محیط‌زیست را نادیده بگیرد و این یک موضوعی لوکس و شیک نیست، بلکه مقوله‌ای است که زندگی مردم و سلامت شهروندان و آینده دنیا؛ فرآیند توسعه پایدار و حتی افول یا ظهور تمدن‌ها را تحت‌تاثیر خویش قرار داده و می‌دهد و آثار آن در قانون‌گذاری، تاسیس NGO‌ها و سازمان‌ها و حکمروایی خوب که بخش جدید جامعه مدنی است نیز جلوه‌گر است و به‌طور مشخص هم دولت‌ها و هم مردم و نهادهای مدنی نمی‌توانند از اهمیت یافتن محیط‌زیست خود را برکنار دارند.

او افزود: با توجه به مخاطرات زیست‌محیطی که حیات مردم و طبیعت و کشور را تهدید می‌کند، امیدوارم تمامی اعضای دولت آینده خود را متعهد به محیط‌زیست بدانند و شاهد احیای مجدد شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، اجرای طرح آمایش سرزمین و الزام به رعایت موازین زیست‌محیطی و انجام اقدامات جبرانی در اجرای طرح‌های بزرگ، بازنگری در قوانین حمایتی مربوط به محیط‌بانان، بازنگری در ساختار تشکیلاتی سازمان و ابطال بخشی از مصوبات دولت فعلی که به تخریب محیط‌زیست منجر خواهد شد، باشیم.

تابش با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست شهری با هدف حفظ سلامت شهروندان گفت: امروزه رشد جمعیت خصوصا در کلانشهر‌ها و شهرهای بزرگ و فعالیت و تردد و لزوم تامین نیازهای همه جانبه شهروندان و حضور پر ازدحام انسان در واحد سطح و عدم پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صحیح، مخاطراتی جدی در عرصه‌های آلودگی هوا، آب، پسماند، خاک و آلودگی‌های صوتی به وجود آورده است، بنا بر این شهرداری‌ها و شوراهای شهر خصوصا در کلانشهر‌ها برای ایجاد شهرهای سبز باید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و اجرای فعالیت‌های خود را بر مبنای اصول زیست‌محیطی منطبق با استانداردهای روز دنیا سامان دهند

خروجی‌های زیست‌محیطی شورای اسلامی سوم

محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در مراسم نکوداشت فعالان محیط‌زیست شهر تهران، گفت: در مجموعه مدیریت شهری تهران طی ۸ سال گذشته تعامل خوبی میان حوزه محیط‌زیست و شورای اسلامی شهر تهران به‌وجود آمد، تشکیل کمیته محیط‌زیست در شورای اسلامی شهر تهران یکی از اقداماتی بود که موضوعات درآن به صورت تخصصی پیگیری می‌شد.

به گفته او، قبل از تشکیل کمیته محیط‌زیست، تمامی مسائل زیست‌محیطی در کمیسیون اجتماعی و زیست شهری مطرح می‌شد، بر این اساس وزن توجه به مسائل اجتماعی به مسائل زیست‌محیطی غلبه می‌کرد.

حیدرزاده با بیان اینکه تشکیل کمیته محیط‌زیست باعث شد تا تعامل دو سویه میان شورای اسلامی شهر (پارلمان شهری) و حوزه اجرا (شهرداری تهران) ایجاد شود، افزود: در نتیجه تعامل میان شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری خروجی‌های خوبی از جمله تشکیل ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار، تشکیل واحدهای محیط‌زیست در مناطق و نواحی و بسیاری از مصوبات زیست‌محیطی مانند توجیه مطالعات زیست‌محیطی پروژه‌های شهری به‌ دست آمد.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، بیان کرد: نتیجه فعالیت کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر باعث شد تا در انتخابات شورای چهارم، ائتلافی به نام محیط‌زیست شکل گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha