سلامت نیوز : این روزها بدنه نحیف شده محیط‌زیست ایران به‌طور فزاینده‌ای در معرض تجاوز سودجویان قرار گرفته است، نمونه‌ها بسیار و دردآور است اما یكی از جدیدترین این بی‌مهری‌ها را باغ‌گیاه‌شناسی نوشهر تجربه می‌كند، باغ گیاه‌شناسی نوشهر با درختانی با عمر ۹۰ سال حدود ۵۴ سال پیش به عنوان نخستین باغ پژوهشی و اكولوژیك در ایران و خاورمیانه ساخته شد كه پرورش ۱۴۰۰ گونه گیاه در آن باغ موزه آن را به یك موزه تبدیل كرده بود اما در روز 8 آبان سال ۸۹ اداره بنادر نوشهر اقدام به تصرف بخشی از این باغ برای ساخت جاده كمربندی كرد كه در صورت اجرای این عملیات، حدود ۵۰ هزار درخت و درختچه و چندین هكتار زمین زیركشت گیاهان دارویی تخریب می‌شد.

قرار مجرمیت برای متهم پرونده
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ به دنبال تجاوز به باغ گیاه شناسی نوشهر پرونده‌ای در دادسرای شهرستان نوشهر تشكیل شد و چون متشاكی در حد مدیركل بود پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای مركز استان (ساری) منتقل شد. پس از انتقال پرونده شعبه ۵ بازپرسی ساری پرونده را مورد مطالعه قرارداد و قرارمجرمیت برای متهم پرونده (مدیركل بندر نوشهر) به علت قطع اشجار و تصرف عدوانی صادر كرد. این قرار مجرمیت باموافقت دادستان ساری در مرحله صدور كیفرخواست قرار گرفت.

بر اساس این گزارش مدیركل اداره كل بنادر نوشهر به عنوان متهم در جلسه دادگاه مورخ اول اردیبهشت ۹۲ در شعبه ۱۰۶ ساری حاضر شد اما اسنادی ارائه كرد مبنی بر این‌كه در تاریخ تخریب باغ گیاه‌شناسی و قطع درختان به‌وسیله اداره كل بنادر نوشهر برای انجام مأموریت اداری خارج از كشور بوده است از این‌رو مسئولان باغ گیاه‌شناسی شكایت خود را پس گرفتند. اما بر اساس اسناد جدید اعلام شد دو تن از معاونان اداره كل بنادر و یكی از مسئولان حراست در این پرونده دخیل بوده و قرار شد پرونده دوباره مورد بررسی قرار گیرد.
هر چند این پرونده همچنان در حال بررسی بود اما استانداری مازندران در یك اقدام فوری دستور داد تا ساعت ۱۰صبح روز چهارشنبه پنجم تیر سال‌جاری با حضور فرماندار نوشهر، مدیركل انتظامی استانداری، مدیركل بازرسی و رئیس، ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع استان، جلسه فوق‌العاده برای تخریب باغ گیاه شناسی تشكیل شود كه این اقدام با موج گسترده‌ای از اعتراض و مخالفت مردم، سازمان‌های مردم نهاد، فعالان محیط زیست، استادان دانشگاه اعضای فراكسیون محیط زیست مجلس، سازمان محیط زیست و دیگر صاحبنظران این حوزه روبه رو و در نهایت تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر در روز پنج تیر ماه سال‌جاری متوقف شد.عیسی مؤمن رومیانی مسئول هماهنگی امور باغ‌های گیاه‌شناسی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع كشور روز پنجم تیر گفت: این باغ نه فروخته شده و نه تخریب شده است، مسئولان استانداری هم سعی در پایان دادن به این غائله دارند.

تجاوز به باغ گیاه شناسی
مسئول هماهنگی امور باغ‌های گیاه‌شناسی موسسه تحقیقات با بیان این نكته كه این عملیات عمرانی بر خلاف نص صریح قانون است ادامه داد: این ملك دارای مالكیت مشخص و سند است كه سازمان میراث فرهنگی هم متولی این باغ است.وی اذعان كرد: هیچ قاضی‌ای حكم ورود به این مجموعه را صادر نكرده است و در سال 89 با حكم استانداری، اداره بنادر با انجام یك حركت بی‌سابقه و فقط با حكم استانداری وارد محوطه باغ گیاه‌شناسی نوشهر كه 90 سال قدمت دارد شد و شروع به تخریب دیوارهای شمالی و جنوبی آن كرد.
این كارشناس افزود: این دست‌اندازی به منظور ساخت جاده برای دسترسی بندر به كمربندی انجام شد كه با مقاومت و شكایت دادستانی نوشهر جلوی تخریب بیشتر گرفته شد.عیسی مؤمن ادامه داد: عرصه‌های زیادی در این دست‌اندازی تخریب شد اما خوشبختانه جلوی پیشروی گرفته شد و از آن تاریخ به بعد تمامی موسسات ذی ربط (سازمان جنگل‌ها و موسسه تحقیقات و...) با كمك مردم و كارشناسان محیط زیست در مقابل این طرح ایستاده‌اند.

پرونده همچنان در دست بررسی
اما این غائله با اعتراضات دوستداران و مسئولان پایان نیافت و به گفته عیسی مؤمن رومیانی مسئول هماهنگی امور باغ‌های گیاه شناسی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع كشور، در جلسه‌ای كه در این باره تشكیل شد رئیس مركز تحقیقات و مراتع كشور را برای گرفتن مجوز تخریب باغ تحت فشار قرار دادند.

مقامات استانی و اداره بنادر تاكید زیادی برای تشكیل جلسه هیأت امنا برای اعلام موافقت و اعلام قانونی ورود به باغ گیاه شناسی می‌كنند اما این هیأت امنا كه متشكل از رئیس سازمان جنگل‌ها‌، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، وزیر جهاد كشاورزی، وزیر علوم و همچنین معاونین وزرای مربوطه است جلساتی تشكیل می‌دهد كه جلسه بعدی هیأت امنا در شهریور ماه تشكیل خواهد شد و بعید است به درخواست آقایان جلسه اضطراری تشكیل شود.

این پرونده همچنان در حال بررسی است و با توجه به این اظهارات باید بازهم منتظر ماند و دید آیا این بار هم محیط زیست ضرر خواهد كرد و با پافشاری‌ها جاده دیگری نفس محیط زیست را تنگ خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha