یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 78120
سلامت نیوز : دوران نوجوانی مرز بین كودكی و بزرگسالی به‌شمار می‌رود. خصوصیات زیادی در هر دوره زندگی انسان‌ها وجود دارد كه این خصوصیات با علائم و نشانه‌های خاص خود بروز پیدا می‌كند. بهترین فرصت برای تكامل مهارت‌های زندگی و اجتماعی برای دختران گذر از این دوران است. دختران در این مقطع از زندگی شان از نظر شناخت عواطف اجتماعی و هیجانی از سنین كودكی به سوی بزرگسالی در حركت هستند. بسیاری از متخصصان ویژگی‌های این دوران را نسبت به همه تحولات و تغییرات زندگی انسان متمایزتر می‌دانند و این دوره تحول شخصیت باید از سوی مادران مهم و جدی تلقی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در این دوره حساس دختران كه تازه در مرحله نوجوانی قرار گرفته‌اند با دغدغه‌هایی رو به رو هستند كه جزو اقتضائات این دوره مهم محسوب می‌شود. از یك سو جنگ و جدال بر سر عقاید، باورها و نگرش‌های فردی و جمعی و از سوی دیگر برخورد‌های نادرست برخی مادران باعث می‌شود پیوندهای مادران با دختران آسیب دیده و نزاعی دائمی ارتباطات را فرا گیرد. بنابراین دختران نوجوان در این مرحله از زندگی اگر از سوی مادران خود درك نشوند به راحتی تحت تاثیر جاذبه‌های فریبنده در محیط‌های اجتماعی گسترده قرار می‌گیرند که باعث می‌شود آینده‌ای ناموفق را در كارنامه زندگی‌شان تجربه كنند.


ورود به دنیای جدید
روانشناسان رشدی، دوران نوجوانی و جوانی را مرحله تغییرات رشدی هر دختری می‌نامند و دختران طی دوران رشدی خصوصیاتی را كسب می‌كنند. اگر مسائل و نكات مربوط به این دوران به خوبی و در حد مطلوب سپری شود آنها در پایان این دوره و با قدم نهادن در مرحله‌ای جدید از زندگی به فضیلت‌ها و فضائل اخلاقی و رفتاری درستی دست پیدا می‌كنند. چنانچه گذر از این دوران با مشكلات روبه‌رو باشد برخی آسیب‌ها و لطمه‌ها را به زندگی فردی خود می‌رسانند كه تاثیرات منفی آن در سال‌های بعدی در زندگی فرد نمود پیدا می‌كند.
دكتر ایرج وثوق روانپزشك و مدرس دانشگاه می‌گوید: خصوصیاتی كه در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد به سبب تغییرات فیزیولوژیكی است. مجموع این تحولات و اتفاقات را دوران بلوغ می‌نامند.

دوره بلوغ به صورت هیجانی در ابتدای سن 13 سالگی در دختران بروز پیدا می‌كند. مادران باید در نخستین قدم نقش حمایتگرانه‌ای در برخورد با تغییرات در دختران خود داشته باشند. مادران موظف هستند آگاهی لازم برای درك دختر نوجوان خود را كسب كنند و با انتقال آگاهی نگرانی و دغدغه دختران را كاهش دهند. همچنین تغییرات هیجانی و احساسی یكی دیگر از فاكتورهایی است كه دختران در سنین نوجوانی با آن روبه‌رو هستند. تحریك‌پذیری در این دوره مهم افزایش پیدا می‌كند ودختر نوجوان با هر صحبت یا كنایه‌ای از خود واكنش منفی نشان می‌دهد در این صورت مادر باید بداند این تغییرات به دلیل افزایش برخی هورمون‌ها است. مادران باید سعی كنند در این دوران با این موضوعات كنار آمده و با دختران نوجوان خود مدارا كنند تا او به آرامش برسد. هرگونه درگیری بین مادران با دختران موجب ایجاد پرخاشگری می‌شود.

همچنین باید شیوه كنترل خشم و عصبانیت را به آن‌ها یاد داد تا در موقعیت‌های مختلف واكنش مناسبی از خود نشان دهند. این روانپزشك در ادامه با اشاره به نقش مادر در این خصوص می‌گوید: مادران باید با داشتن روحیه اقتدار مانع از بروز رفتارهای خشن در دختران شوند و برای حل مسأله از خدمات تخصصی روانشناسی یا روانپزشكی كمك بگیرند. مادران باید با درك تغییرات جدی در این سنین به دختران خود كمك كنند و بیشتر در مورد سود‌آور و زیانبار بودن رفتارها و پیامدهای‌شان با آن‌ها گفت‌وگو كنند. یكی از موضوعاتی كه در محیط خانواده چالش برانگیز است توجه بیش از حد نوجوانان دختر به ظاهر و گرایش به آرایش مو و لباس‌های متفاوت است.

محیط‌های اجتماعی
تغییرات اجتماعی یكی دیگر از فاكتورهای مهم در سنین نوجوانی است. نوجوانی سالم و طبیعی به نظر می‌رسد كه با ورود به سن نوجوانی، اجتماعی شود و برای شركت در محافل اجتماعی، فعالیت‌های گروهی، اردوهای تفریحی و فعالیت‌های فوق برنامه در مدرسه علاقه‌مند باشد این‌ها نشانه سلامت روانی نوجوان دختر است و مادران باید شرایطی را مهیا كنند كه دختران‌شان از فعالیت‌ها دور نباشند.

دكتر وثوق مدرس دانشگاه عنوان می‌كند: احساس استقلال هم در این دوران از سوی نوجوان دختر حائز اهمیت است. مادران باید در تقویت استقلال‌طلبی مناسب با نوجوانان دختر همراهی داشته باشند. مشاركت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به خانواده نشان‌دهنده این است كه آن‌ها از زندگی در این محیط سهمی دارند و این موضوع احساس تعلق به خانه را در آن‌ها افزایش می‌دهد. فراهم كردن این فضا مانند یك تمرین مناسب است كه فرد را برای ورود به زندگی اجتماعی آماده می‌كند. از وظایف مهمی كه به عهده مادران است مشخص كردن محدوده و دامنه انتخاب فرزندان دختر است.

این روانپزشك در پایان خاطرنشان كرد: تغییرات شناختی در دوران نوجوانی بسیار حائز اهمیت است در این مرحله نوجوان باید توانایی تشخیص مسائل منفی و مثبت را داشته باشد و در جهت حل مشكل بتواند راهكار و راه‌حل مناسب ارائه دهد. مادران باید تلاش كنند با انتظارات معقول و منطقی خود كه در حد توان فرزندان دختر است فشار روانی را از آنها دوركنند. اگر مادران وظایف والدگری خود را به خوبی انجام داده باشند و او دوره نوجوانی خوبی را پشت سر گذاشته باشد دستاورد آن ورود به دوره جوانی خواهد بود با ویژگی‌هایی كه نشان‌دهنده یك دختر با روحیه‌ای سالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha