صداوسیما تبدیل به ملعبه دست سودجویان شده است و مسئولان آن هم، ظاهرا پول بیشتر را بر سلامتی مردم ترجیح می‌دهند.

تبلیغ کرم حلزون، مقصر صداوسیما یا وزارت بهداشت؟
سلامت نیوز : سرنوشت «کرم حلزون» به مرحله تازه‌ای رسیده است. دیروز «آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی» از مراجع عظام تقلید، در پاسخ به استفتایی، نظر خود را درباره استفاده از کرم و صابون حلزون اعلام کردند. ایشان در پاسخ به سوال «اخیرا در تبلیغات کالاها شاهد هستیم که از کرم و صابونی که از عصاره حلزون تهیه شده نام برده می‌شود. حکم استعمال این نوع کرم‌ها چیست؟» پاسخ دادند که «در فرض سوال محکوم به طهارت است، ولی اگر جرم آن روی بدن باشد برای نماز اشکال دارد مگر این‌که جذب بدن شده باشد.»

قضیه از‌ همان روزی شروع شد که صداوسیما، اقدام به تبلیغ کرم حلزون کرد. تبلیغات به حدی گسترده بود که «منصور نصیری کاشانی» که از اعضای موسسه تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی ایران است به «بهار» گفت: «من تا اندازه‌ای که از دستم برمی‌آمد، یک روز از صبح تا ساعت 3 بعد از ظهر، تعداد تبلیغات آن را از تلویزیون شمردم که حدودا
50 بار بود. » به‌هرحال صداوسیما آیینه تمام‌نماست. خیلی‌ها، هر‌ آنچه را که از امواج آن منتشر می‌شود، بدون چون و چرا اطاعت می‌کنند. اما به مرور زمان بود که مضرات آن، عیان شد و سیل مراجعات بود که به پزشکان متخصص پوست و مو روانه می‌شد.

در همین رابطه «سید مسعود داودی» که از متخصصان پوست، مو و زیبایی است در گفت‌وگو با «بهار» به پیامدهای کرم حلزون اشاره کرد و گفت: «اکثر بیمارانی که مراجعه کردند، تاثیر خاصی را از آن شاهد نبودند و حتی بعضی از‌ آن‌ها، به حساسیت‌های شدید مبتلا شده بودند. در واقع این کرم، به شکلی که تبلیغات آن انجام شد و درباره خواص آن صحبت شد، نبود. البته رسانه‌ها، نه دیداری و شنیداری و نه مطبوعات، حق تبلیغ داروها را ندارند و تنها از طریق اطبا باید تجویز شود. اما ظاهرا سنت دروغی که در شبکه‌های ماهواره‌ای رواج پیدا کرده و بدون هیچ حد و مرزی تبلیغ دارو صورت می‌گیرد، به صداوسیمای ایران هم سرایت کرده است.»

وی در ادامه از صداوسیما گله کرد و گفت: «به اعتقاد من حق‌الناس به گردن مدیران صداوسیما به‌ویژه بخش بازرگانی و شورای سیاستگذاری سلامت آن است. زیرا مردم به آنچه در صداوسیما اعلام می‌شود، اعتماد می‌کنند و بر همین اساس هم بوده که اقدام به خرید این کرم کرده‌اند. اما نه تنها مفید نبوده که حتی برای عده‌ای با زیان هم همراه بوده است. اگر بخواهم از دیدگاه پزشکی اشاره‌ای داشته باشم، به‌طور کلی کلاژن، پروتئینی است که توسط بافت خود بدن انسان تولید می‌شود و سبب طراوت و جوانی آن می‌شود اما نمی‌توان این کلاژن را از طریق کرم جذب پوست کرد. البته ناگفته نماند که کلاژن انسان و حیوان هم متفاوت است.

بنابراین نمی‌توانیم کلاژن غیرانسانی را وارد پوست کنیم و انتظار داشته باشیم که همان اثربخشی کلاژن تولیدی بدن را داشته ‌باشد. چنین ادعاهایی کاملا غیرعلمی و فریبنده است. در واقع هر موجودی، بافت مخصوص به خود را دارد. مثلا شما نمی‌توانید چشم یک حیوان را به انسان پیوند بزنید. اما به‌هرحال پوست، ویژگی خاصی دارد و آن این است که هر ماده‌ای، جذب آن نمی‌شود. تنها از طریق فناوری نانو یا تغییر شکل مولکول‌های وست، می‌توان موادی را به پوست وارد کرد. حتی ویتامین هم از پوست رد نمی‌شود. هیچ‌یک از کرم‌های ضدچروک بازار اثر دائمی ندارند و حتی می‌توان گفت هیچ کرمی نمی‌تواند چرو‌ک‌ها را از بین ببرد. این کرم‌ها می‌توانند به‌طور موقت پوست را شاداب‌تر نشان دهند. از طرف دیگر در هیچ‌یک از کرم‌های پزشکی و آرایشی موثر ادعا نشده که کلاژن وجود دارد.

کرم‌های ضدچروک بیشتر حاوی اسیدهای میوه و ترکیبات ویتامین A و C هستند یعنی ترکیباتی که در شادابی و طراوت پوست نقش دارند‌. محصولات ساخته شده از مواد عجیب مثل صابون خرچنگ، ماسک جلبک دریایی و... را می‌توان به‌ همین کرم حلزون تشبیه کرد، با این تفاوت که کرم‌های حلزون در تلویزیون تبلیغ می‌شوند ولی این محصولات نه. این‌ها ارزشی در حد کرم وازلین دارد که به عنوان چرب‌کننده پوست از آن استفاده می‌شود اما به قیمت‌های بالا عرضه می‌شود. »

اما نصیری کاشانی در ادامه صحبت‌هایش با «بهار»، به مطرح بودن این‌که ممکن است این کرم‌ها چینی بوده باشند هم پرداخت: «تاسف‌بار این‌که من از بعضی از همکاران پزشک خود شنیده‌ام از آنجا که تعرفه داروهای خارجی و داخلی متفاوت است، مواد آن را از چین وارد و در ایران، در داخل تیوپ و تحت عنوان کرم ایرانی عرضه می‌کردند تا مالیات کمتری بپردازند. یعنی در واقع اساسا کارخانه‌ای در داخل کشور نبوده است.

البته نکته سوال‌برانگیز این است که اگر خواصی که از کرم حلزون در تبلیغات صداوسیما گفته شد، راست می‌بود نمونه‌ای از آن به آزمایشگاه مرکز تحقیقات پوست و موی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران فرستاده می‌شد تا تایید نهایی انجام گیرد اما چیزی به دست ما نرسید. ما از همان ابتدا هم به این موضوع، شک داشتیم و به بیماران توصیه می‌کردیم از خرید و استفاده از آن پرهیز کنند. به‌هرحال، صداوسیما تبدیل به ملعبه دست سودجویانی شده است و مسئولان آن هم، ظاهرا پول بیشتر را بر سلامتی مردم ترجیح می‌دهند.»

پیش از این نیز «سید عزت‌ الله ضرغامی»، چهارشنبه 19 تیر در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در شرایطی که واحد تولید کرم حلزون پلمپ شده و غیرقانونی بودن فعالیت آن اثبات شده، چرا همچنان تبلیغات آن از طریق تلویزیون پخش می‌شود؟ گفت: «دستگاه‌های بهداشتی و نظارتی در مراحل تبلیغات ما حضور دارند و اگر سوالی هست از آنها بپرسید.

رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه کار ما طبق قانون انجام می‌شود، ادامه داده كه:‌ «هر اقدامی در این زمینه، باید توسط دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی انجام شود. کار صداوسیما در تبلیغ این محصول که مراحل قانونی خود را طی کرده، مانند دیگر موارد قانونی بوده است.»

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی «محمدحسین قربانی» است. وی با اظهار تاسف از تبلیغ محصولات بدون مجوز در صداوسیما به «بهار» گفت: «صداوسیما کار خلافی را انجام داده و این واقعا اسف‌انگیز است. صداوسیما باید قانونمند و مبتنی بر اصول اخلاقی باشد. اما محصولات دارویی و بهداشتی را تبلیغ کرده است که عرضه‌کننده آن صرفا یک شرکت تجاری و بدون مجوز بوده است. هرچند اگر در تعطیلی تابستانه مجلس نبود، قطعا زودتر اقدام و مسببان را مواخذه می‌کردیم اما وزارت بهداشت، هرچند بسیار دیر، اما سرانجام مقابل ادامه پخش تبلیغات آن ایستاد.»

آنچه روشن است، با وجود لغو مجوز تبلیغ و توزیع این کرم، از سوی وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی، هنوز وب‌سایت شرکت «سپیده‌ماهان» (به شماره ثبت 208397 در تاریخ 09/06/1382 در اداره ثبت شرکت‌های تهران) به آدرس http: //halazun. ir فعال است و عرضه مجموعه محصولات آن ادامه دارد و تاکنون هیچ برخورد قاطعانه‌ای صورت نگرفته است. طبق آنچه منتشر شده است:

«کرم حلزون نیوتودی موفق به اخذ تاییدیه وزارت بهداشت به شماره‌های ماسک نیوتودی به شماره پروانه بهداشتی 12180/56 و پروانه بهره‌برداری:

1380- 1969588، صابون حلزون نیوتودی به شماره پروانه بهداشتی10118 /38 و پروانه بهره‌برداری:

414-69972/53/28، ژل حلزون نیوتودی به شماه پروانه بهداشتی 12192/56 و پروانه بهره‌برداری 1380-1969588 شده است. پس از اتمام دوره 45 روزه، در صورت تقاضای مجدد 10‌درصد تخفیف شامل حال مشتریان می‌شود و قیمت تمام شده آن با ارسال رایگان، 99‌هزار تومان است.» علامت سوال اینجاست که وقتی همه تقصیرها به گردن صداوسیما و بخش بازرگانی و شورای سیاستگذاری سلامت آن انداخته می‌شود، هیچ‌کس نمی‌پرسد چه کسی در وزارت بهداشت، پروانه بهداشتی و پروانه بهره‌برداری آن را صادر کرده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha