سلامت نیوز : 25 تیر که بیاید، می‌شود آغاز هفته بهزیستی؛ هفته‌ای که هر سال با آمدنش خواسته‌های معلولان مطرح می‌شود تا دوباره یک سال بگذرد و هفته بهزیستی از راه برسد و همه به یاد معلولان و کسانی که رسیدگی به امورشان وظیفه سازمان بهزیستی است، بیفتند. اما امسال آمدن هفته بهزیستی رنگ‌و‌بوی دیگری برای افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی دارد؛ قرار است تا دوهفته دیگر دولت عوض شود و دولتی بر سر کار بیاید که رییس منتخب آن قول داده «امید» را با اقداماتش به مردم بازگرداند؛ مردمی که معلولان 20‌درصد آن‌ها را تشکیل می‌دهند و حالا هشت‌سالی می‌شود که از هر فرصتی استفاده کرده‌اند تا خواسته‌هایشان را به گوش دولت و رییس آن برسانند و دولت هم در مقابل از هر فرصتی استفاده کرده که حرف‌های آن‌ها را نشنود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ حالا معلولان می‌گویند مثل بقیه مردم دارند کم‌کم امید را به دل‌هایشان بازمی‌گردانند. می‌گویند از این‌که حسن روحانی گفته دولتش، دولت تدبیر است و امید، خوشحال‌ و امیدوارند که این‌بار وزرای کابینه و شخص رییس‌جمهوری حرف‌های آن‌ها را بشنوند، قوانین اندک موجود درباره حقوق معلولان را اجرایی کنند، اصلاحیه‌های آن‌ها را تصویب و سعی کنند وقتی دارند لوایح مربوط به حقوق شهروندی را که در شعاریشان آورده بودند، تدوین می‌کنند، معلولان را هم در آن ببیند. در سال‌هایی که گذشته اجرایی‌نشدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باعث شده است که معلولان و کسانی که در حوزه حقوق معلولان فعالیت می‌کنند، انتقادهای بسیاری را در این‌باره مطرح کنند؛ قانونی که در 16اردیبهشت 83 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما در هشت‌سال گذشته اجرا نشده است. معلولان می‌گویند که مهم‌ترین دلیل اجرانشدن این قانون اختصاص‌ندادن بودجه از سوی دولت و نداشتن پشتوانه اجرایی است.

 28وزارتخانه، اداره و سازمان دولتی در اجرای این قانون وظایفی دارند که باید هماهنگی و همکاری لازم میان این 28دستگاه ایجاد شود، اما در عمل موضوع دیگری اتفاق افتاده است؛ فعالان حقوق معلولان می‌گویند که ماده 16 این قانون یکی از اصلی‌ترین موانع اجرایی‌شدن این لایحه بوده است؛ ماده‌ای که در آن آمده است که دیگر مواد این قانون در صورت داشتن اعتبار اجرایی می‌شود و براساس آن اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می‌شود: اعتباراتی که دستگاه‌ها و نهادها براساس وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می‌کنند، از محل اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارائه می‌داده است، از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور و از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادها را هیات وزیران مشخص می‌کند.

 اما با وجود مشخص‌بودن محل‌های تامین اعتبار اجرای این قانون بعد از گذشتن 9سال از تصویب این قانون، اجرای آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ موضوعی که باعث شد در چندماه گذشته تعدادی از اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان آن‌قدر به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بروند و بیایند و از وزیر بخواهند اصلاحیه این قانون را به هیات دولت بفرستند؛ اصلاحیه‌ای که مواد این قانون را از 16 ماده به 24 ماده افزایش می‌دهد و به‌تازگی به کمیسیون اجتماعی هیات دولت تقدیم شده و البته با توجه به مهلت کم باقیمانده تا پایان کار دولت دهم، به نظر نمی‌رسد ارسال آن به مجلس در کارنامه این دولت ثبت شود. حالا و با فرارسیدن هفته بهزیستی، فعالان حقوق معلولان در گفت‌وگو با «بهار» از خواسته‌های جامعه معلولان از دولت یازدهم و رییس‌جمهوری منتخب می‌گویند.

ایجاد شورای‌ عالی معلولان، خواسته اصلی معلولان
علی صابری، حقوقدان نابینا و عضو علی‌البدل شورای چهارم شهر تهران، می‌گوید که خواسته‌های معلولان به سه بخش بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شود که دولت یازدهم بهتر است از برنامه‌های کوتاه‌مدت برای رساندن معلولان کشور به حقوقشان شروع کند: «برنامه کوتاه‌مدت در این‌باره همان موضوعی است که در دولت‌های نهم و دهم هم ما بارها آن را مطرح و دنبال کردیم و آن هم بازنگری قانون جامع حقوق معلولان است. ما در جلسه‌های متعددی در وزارت کار از وزیر خواستیم که این اصلاحیه را به هیات دولت بفرستند و حالا این اتفاق افتاده است ولی بعید می‌دانیم که تا دوهفته آینده این اصلاحیه از کمیسیون اجتماعی دولت به مجلس برود؛ بنابراین اولین خواسته‌مان از وزیر بعدی کار و تعاون این است که اعلام کند آیا می‌خواهد اصلاحیه این قانون بررسی شود یا نه.

امیدواریم که رییس‌جمهوری منتخب این موضوع را از وزیر کار بخواهد و برای رفتن این اصلاحیه به مجلس تلاش کند و اولین دستاورد دولت یازدهم در حوزه معلولان، تصویب این اصلاحیه قبل از 12آذر امسال، یعنی روز جهانی معلولان و 13آذر، روز الحاق ایران به کنوانسیون جهانی حقوق معلولان باشد. از طرف دیگر در این اصلاحیه ایجاد شورای‌ عالی معلولان درنظر‌گرفته‌شده و امیدواریم آقای روحانی با تصویب این اصلاحیه در دولت و فرستادن آن به مجلس موافقتش را با ایجاد این شورا که قرار است ریاست آن برعهده خودش باشد، موافقت کند و سرانجام ایجاد این شورای‌ عالی مانند تعداد بسیاری از شوراهای عالی نشود که قرار بوده است در دولت‌های قبلی تشکیل شود ولی این اتفاق نیفتاد. »

رفع اختلافات دولت و شهرداری برای مناسب‌سازی معابر
محبوبه خلوق، مدیرعامل انجمن معلولان و سالمندان برنا، یکی از دیگر معلولانی است که سال‌هاست در حوزه حقوق معلولان فعالیت می‌کند و سمت‌های مختلفی را مانند عضویت در شورای مرکزی شبکه زنان جمهوری‌اسلامی ایران و ریاست کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در کارنامه خود دارد. او می‌گوید که مناسب‌سازی معابر برای رفت‌وآمد معلولان، بهبود وضعیت اشتغال معلولان و وضعیت درمانی آن‌ها از خواسته‌های اصلی معلولان از دولت آینده است: «معلولان علاوه بر خواسته‌های عمومی‌ای که اکثریت مردم و امید دارند که وضعیت اقتصادی و... بهبود پیدا کند خواسته‌های ویژه‌ای هم دارند.

ما در درجه اول از دولت یازدهم و آقای روحانی می‌خواهیم که با تصویب اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان موافقت کند و بعد از تصویب آن در مجلس بر حسن اجرای آن نظارت مستقیم داشته باشد. اجرای ماده 2 این قانون که مربوط به مناسب‌سازی معابر و حمل‌ونقل عمومی برای معلولان و پاشنه آشیل این قانون است، از خواسته‌های اصلی ما از دولت آینده است؛ زیرا اگر معلولان نتوانند از خانه بیرون بیایند و فعالیت اجتماعی داشته باشند چگونه می‌توان مثلا وضعیت اشتغال آن‌ها را بهبود بخشید؛ بنابراین اجرای کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با رویکرد شهروند درجه‌یک‌بودن معلولان از خواسته‌های اصلی ما از آقای روحانی و دولت اوست. از طرف دیگر بهبود وضعیت اشتغال معلولان، سربازی اعضای خانواده معلولان و فرهنگ‌سازی در صداوسیما درباره معلولان از دیگر خواسته‌های ما از دولت آینده است.

ما در سال‌های گذشته دیده‌ایم که صداوسیما به وظیفه‌اش برای اختصاص هفته‌ای دوساعت برای فرهنگ‌سازی در حوزه حقوق معلولان عمل نکرده و متاسفانه نگاه برنامه‌سازی در صداوسیما نگاه سودآوری بوده است نه فرهنگ‌سازی. از طرف دیگر در هشت‌سال گذشته ما دیدیم که به دلیل اختلاف‌های بسیار بین دولت و شهرداری بودجه‌های قانونی برای مناسب‌سازی مترو و... یا اختصاص پیدا نکرد یا اگر این اتفاق افتاد، مناسب‌سازی‌ها درست انجام نشد؛ بنابراین ما از دولت آینده می‌خواهیم که دعواها با شهرداری را کنار بگذارد و مناسب‌سازی معابر و حمل‌ونقل عمومی برای معلولان را جدی‌تر دنبال کند.»

رفع نگاه صدقه‌ای دولت به معلولان
سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور، که خودش هم نابیناست از دیگر افرادی است که خواسته‌های معلولان را با «بهار» درمیان می‌گذارد: «ما از دولت آینده می‌خواهیم که در درجه اول نگاه حمایتی به معلولان جامعه را اصلاح کند و به جای برنامه‌های حمایتی و صدقه‌ای برای معلولان، برنامه‌های توانمندی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. ما در هشت‌سال گذشته متاسفانه شاهد بودیم که همه برنامه‌های مربوط به معلولان با نگاه حمایتی و مقطعی بود ولی حالا ما خواستار تغییر این نگاه هستیم. خواسته دیگر ما از دولت آقای روحانی تصویب لایحه حقوق شهروندی معلولان به دنبال قول او برای تصویب قانون حقوق شهروندی مردم است. تشکیل شورای ‌عالی امور معلولان به ریاست رییس‌جمهوری و با عضویت وزرای کابینه، قائل‌شدن حق تامین‌اجتماعی برای معلولان و متناسب با کرامت انسانی آن‌ها، تدوین برنامه کارآفرینی پایدار و زدودن نگاه کمک‌های قطره‌چکانی به معلولان، دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی معابر و حمل‌ونقل عمومی تا سال 1404 از دیگر خواسته‌های ما از دولت یازدهم و رییس آن است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha