دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
سلامت نیوز : حالا دیگر باب شده است دانش‌آموزان به جای پای پیاده، با موتوسیکلت راه خانه تا مدرسه را طی کنند. استفاده از این وسیله نقلیه در کل ایرادی ندارد؛ اما وقتی معلوم می‌شود که امسال تصادفات منجر به فوت با موتوسیکلت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 28 درصد افزایش داشته است و افراد با گروه سنی 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات موتوسیکلت‌ها هستند به نظر می‌رسد باید فکری به حال استفاده از این وسیله کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این آمار را چندی پیش سعدالله مرادی، معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام کرد. وی گفته بود که سال گذشته 5 هزار و 977 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که 94.9 درصد از این کشته‌ها مرد و 5.1 درصد آنها زن بودند؛ استان‌های خراسان‌رضوی و تهران بیشترین و استان‌های کهگیلویه‌و‌بویراحمد و ایلام کمترین تعداد کشته‌ها را در این دسته از سوانح داشته‌اند. بر اساس این آمار با یک حساب ساده می‌توان دریافت که سال گذشته هر روز 16 موتورسوار، جان خود را از دست داده‌اند و اگر این عدد را با 28 درصد افزایش امسال جمع بزنیم معلوم می‌شود که در سه ماهه ابتدایی امسال موتورسواری جان هزار و 950 ایرانی را گرفته است که یک سوم آنان 18 تا 24 ساله هستند.

شاید گرانی به داد برسد
«موتور به نسبت استفاده‌ای که می‌توان از آن برد وسیله ارزانی است؛ همچنین وقتی قیمت دوچرخه و موتوسیکلت در یک رده قرار می‌گیرد فرد ترجیح می‌دهد به جای استفاده از دوچرخه، وسیله نقلیه موتوری که سرعت بیشتری دارد، تهیه کند.» اینها بخشی از گفته‌های سرهنگ سیدمحسن میربهرسی، کارشناس سازمان موتورسواری در گفت‌وگو با «حمایت» است. وی ادامه می‌دهد: البته در این بین فقط افزایش قیمت مطرح نیست؛ زیرا دانش‌آموز هزینه تهیه موتور را از خانواده‌اش می‌گیرد بنابراین باید فرهنگ‌سازی کرد تا خانواد‌ه‌ها بدون ملاحظه تن به خرید موتوسیکلت ندهند. به گفته میربهرسی، جذابیت این وسیله دوچرخ، برای بچه‌ها را نیز نباید از نظر دور داشت و باید بیشتر درباره ایمن‌سازی موتوسیکلت‌ها و موتورسوران تلاش کرد.

والدین یا مدرسه؛ مقصر کیست؟
برخی بر این باورند که متولیان مدرسه‌های کشور باید مانع موتورسواری دانش‌آموزان شوند. مجتبی ترابی، کارشناس آموزشی در این باره به «حمایت» می‌گوید: استفاده از موتوسیکلت ارتباطی به متولیان مدرسه ندارد. آنان فقط مسئول پیگیری موارد داخل مدرسه هستند و افراد دیگری باید به مشکلاتی که بیرون از مدرسه ایجاد می‌شود، رسیدگی کنند. وی تقصیرها را گردن والدین بچه‌های موتورسوار می‌اندازد و معتقد است خانواده‌ها باید از خرید این وسیله خطرناک برای بچه‌های خود خودداری کنند و مسئولیت متولیان مدرسه را بیشتر نکنند.

با نگاهی به اخبار حوادث می‌توان دریافت اگر والدین موتور را برای نوجوان خود تهیه نکنند، او در سنی به سر می‌برد که برای تأمین این نیاز دست به دزدی می زنند. به نظر می‌رسد برای کاهش این اتفاق تلخ همه باید پای کار بیایند. مثلاً متولیان مدرسه اگر نوجوانان را حین استفاده از این وسیله دیدند خانواده‌ها را مطلع کنند، سازندگان موتوسیکلت به جای سود بیشتر کمی به فکر ایمن‌سازی این وسیله مرگبار باشند و خانواده‌ها نیز مدت بیشتر را صرف چگونگی گذران اوقات فراغت بچه‌های خود کنند.

ضربه به سر، عامل مهم مرگ موتورسوارها
آموزش‌های همگانی، توصیه‌های مکرر و سخت‌گیری‌های پلیس برای استفاده از کلاه ایمنی برای این بود که 54.1 درصد موتورسورانی که به علت ضربه به سر در سال گذشته جانشان را از دست دادند، امروز در کنار ما باشند. برابر آمار پزشکی قانونی در بین عوامل مختلفی مانند خونریزی، شکستگی‌های متعدد، سوختگی و ... هیچ کدام به اندازه ضربه به سر در مرگ موتوسیکلت‌سواران تأثیر ندارد و این یعنی تاثیرگذاری کلاهی که بسیاری از موتورسواران بزرگسال اکنون از آن استفاده می‌‌کنند اما دانش‌آموزان هنوز زیر بار آن نمی‌روند و زندگی خود را به خطر می‌اندازند. بد نیست بدانید که بر اساس یافته‌های یک پژوهش که از سوی پلیس راهور انجام شده است، 42.6 درصد دانش آموزان طی یک‌سال برای یک ‌بار راکب موتوسیکلت شده‌اند؛ 78 درصد آنان از کلاه ایمنی استفاده نکرده‌اند.

تابستان، موتور و نیاز به هیجان
البته پیامدهای موتورسواری به مرگ‌ومیر ختم نمی‌شود، بلکه این وسیله زمینه‌ساز جرایم تفریحی هم به شمار‌ می‌رود. تابستان که فرا می‌رسد به طور خودکار نرخ جرایمی مانند کیف‌قاپی، مزاحمت و سرقت افزایش می‌یابد. نگاهی به مجرمان این سه ماهه نشان می‌دهد که در این مدت سن آنان کمتر و وسیله مورد استفاده آنان همین دوچرخه موتوری می‌شود.
دکتر کبری دهقان‌پور، آسیب‌شناس در این باره به «حمایت» می‌گوید: موضوع خیلی هم پیچیده نیست؛ برخی نوجوانان در سن هیجان قرار دارند، در روزهای تعطیلی مدرسه‌ها نیز برنامه‌ای برای آنان وجود ندارد و دست به کارهایی مانند کیف‌قاپی می‌زنند. این را باید بدانید که گرچه در این مدت جرایمی از این دست افزایش می‌یابد؛ مجرمان سابقه‌دار دست به خلاف بیشتر نمی‌زنند، بلکه عده‌ای نوجوان برای تفریح مرتکب جرم می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha