سلامت نیوز : 12 ماده موثر در تولید داروهای ضدسرطان و نازایی، چندین دستگاه و تجهیزات پزشکی و خط تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی دیروز از سوی رئیس‌جمهوری در پارک فناوری پردیس رونمایی شد. از جمله طرح‌های کلان رونمایی شده در حوزه تجهیزات پزشکی می‌توان به دستگاه سانتریفیوژ توبولار، دستگاه مانیتور علائم حیاتی با قابلیت پلی سومنوگرافی، دستگاه الکتروکوتر با قابلیت آرگو پلاسما، دستگاه لیزر با کاربرد دندانپزشکی، دستگاه لیزر هولمیوم، دستگاه KTP، دستگاه لیزر LLLT، دستگاه لیزر CO و دستگاه تیلور اشاره کرد. علاوه بر این از 12 ماده موثره داروهای وارداتی نیز به عنوان طرح کلان ملی رونمایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری در این مراسم بیان کرد: یکی از پایه‌های اصلی ایجاد زندگی متعادل استفاده کامل از دانش است که در جهت ارتقای سلامت بشریت است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی از عرصه‌هایی که نیاز است دانش در آن نفوذ کند، حوزه سلامت است، اظهار داشت: همه اهداف اساسی بر پایه سلامت محقق خواهد شد. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه خداوند هرگز ضعف و بیماری را برای انسان نمی‌خواهد، ادامه داد: ضعف و بیماری به خاطر عملکرد خود ما است که اگر عوامل بیماری‌زا را مدیریت کنیم سلامت در جامعه برقرار می‌شود. وی با اشاره به نقش دارو و تجهیزات پزشکی در جلوگیری از بیماری‌ها و درمان آن یادآور شد: کسانی که سلامت جامعه را ارتقا می‌دهند از گذشته‌های دور مورد تکریم بوده‌اند و جایگاه مقدسی در اذهان داشته‌اند. احمدی‌نژاد با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف قطعه‌سازی، مهندسی و دارویی اضافه کرد: به‌رغم این دستاوردهای خوب ولی آن طور که باید در جامعه رسوخ نکرده‌اند که این امر به دلیل وضع ارتباط دانشگاه با صنعت است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر نقش ارتباط دانشگاه با صنعت در توسعه علمی گفت: در این راستا در دولت نهم معاونت علمی و فناوری ایجاد شد تا در میان بخش‌های مختلف علمی هم‌افزایی ایجاد کند که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است. وی با اشاره به راه‌اندازی خط تولید واکسن آنفلوآنزا یادآور شد: تولید واکسن آنفلوآنزا تنها در 6 کشور دنیا تولید می‌شود که امروز با رونمایی از خط تولید آن، این واکسن در کشور ما نیز تولید می‌شود. احمدی‌نژاد با اشاره به 2 نقص این پروژه یادآور شد: تولید این واکسن از طریق تخم‌مرغ است که باید عاری از بیماری باشد ولی در حال حاضر تخم‌مرغ‌های مورد نیاز از خارج وارد می‌شود.

خط تولید تخم‌مرغ‌های عاری از بیماری راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به گفته‌های محققان این پروژه یادآور شد: قرار است خط تولید تخم‌مرغ‌های عاری از بیماری نیز راه‌اندازی شود.

رئیس‌جمهور نقص دوم این پروژه را وارد کردن ویروس‌های مورد نیاز از سازمان بهداشت جهانی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که این حوزه به حوزه سلامت مربوط است و مسائل سیاسی و تجاری و در برخی موارد بی‌اخلاقی‌ها حاکم است لازم است تولید این ویروس‌ها نیز در داخل کشور انجام شود. احمدی‌نژاد با اشاره به رونمایی از 12 مواد موثره برای درمان برخی بیماری‌ها یادآور شد: این بیماری‌ها در زمینه درمان نازایی و سرطان است.

رونمایی از تجهیزات پزشکی پیشرفته

وی 7 دستگاه لیزر را از جمله تجهیزات پزشکی رونمایی شده در این مراسم عنوان کرد و ادامه داد: لیزر یک منبع انرژی و توان است که امکان استفاده از آن در درمان بیماری‌ها میسر است. رئیس‌جمهور همچنین مانیتور کنترل علائم حیاتی را از دیگر پروژه‌ها نام برد و گفت: این مانیتور که مجهز به جی‌پی‌اس است قادر خواهد بود در خانه و در سفر همراه بیمار باشد و علائم حیاتی بیمار را مخابره کند. این تجهیزات موجب تخلیه شدن تخت‌های بیمارستانی نیز می‌شود. احمدی‌نژاد با اشاره به جزئیات دستگاه رونمایی شده الکتروکوتر گفت: این دستگاه که در اعمال جراحی به کار می‌رود علاوه بر ایجاد برش موجب جلوگیری از خونریزی در محل برش می‌شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستگاه تیلور در این مراسم رونمایی شد، خاطرنشان کرد: این دستگاه برای درمان شکستگی در استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: در صورتی که استخوانی شکسته شود برای ترمیم آن در محل شکستگی معمولا با اشکالاتی مواجه هستیم که این دستگاه قادر است با دقت یک‌صدم میلیمتر استخوان را در محل شکستگی به یکدیگر جوش دهد. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به وظایف پارک‌های علم و فناوری افزود: در پارک‌های علم و فناوری با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌شود در مرزهای دانش حرکت شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به دستاوردهای پارک علم و فناوری پردیس یادآور شد: در این پارک 140 عضو و 80 شرکت دانش‌بنیان مستقر شده‌اند. وی همچنین با بیان اینکه ایران امروز در صدد ایجاد زندگی بهتر برای دیگران است، ابراز امیدواری کرد هر روز شاهد معرفی دستاوردهای جدید از سوی فناوران و علاقه‌مندان به ایران باشیم و بزودی به نقطه‌ای برسیم که نیازهای اساسی و پایه‌ای از دست دیگران به ایران نرسد. همچنین محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت در این مراسم گفت: این 9 دارو که 200 میلیارد تومان هزینه وارداتش به کشور بود با هزینه 2 میلیارد تومانی پژوهش آن به تولید داخل رسید.

تولید ۶ نوع داروی تالاسمی در ایران

معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر تولید ۳ نوع داروی تزریقی بیماران تالاسمی در کشور ۲ نوع داروی خوراکی این بیماران و یک نوع قرص جوشان داروی بیماران تالاسمی در کشور تولید ‌شد. شمسعلی رضازاده افزود: درباره داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی 3 شرکت داروسازی هم‌اکنون داروی تزریقی ضد آهن این بیماران را که مشابه داروی خارجی دسفرال است تولید می‌کنند و خوشبختانه بیماران نیز از این داروها استقبال خوبی کرده‌اند و عوارض خاصی نیز از این داروها گزارش نشده است. معاون سازمان غذا و دارو گفت: داروی خوراکی این بیماران نیز که نوع خارجی آن ایکس جید نام دارد در کشور هم به صورت تحت لیسانس شرکت اصلی و هم توسط یک شرکت داخلی در ساوه تولید می‌شود. رضا‌زاده به فارس گفت: علاوه بر آن یک نوع جدید داروی خوراکی بیماران تالاسمی که به صورت قرص جوشان و مشابه نمونه خارجی آن است نیز به تازگی در کشور تولید شده است بنابراین از نظر داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی مشکل چندانی نداریم و نیاز چندانی به واردات داروهای گرانقیمت این بیماران از خارج نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha