سرطان سینه شایعترین و در عین حال یكی از قابل درمانترین سرطان‌ها در میان بانوان است و خوشبختانه در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی كه درتشخیص زودرس این بیماری به وجودآمده، درمان آن هم با موفقیت بیشتری همراه شده است.

نکات حیاتی ضروری در پیشگیری از ابتلا به شایع ترین سرطان زنان
سلامت نیوز : سرطان سینه شایعترین و در عین حال یكی از قابل درمانترین سرطان‌ها در میان بانوان است و خوشبختانه در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی كه درتشخیص زودرس این بیماری به وجودآمده، درمان آن هم با موفقیت بیشتری همراه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ از آنجا كه توده‌های سینه وقتی در اندازه‌ كوچك كشف شود به خوبی قابل درمان است، همه سعی پزشكان و محققان بر این متمركز شده كه روش‌های جدیدی برای تشخیص زودرس آن كشف كنند. در حال حاضر حدود 80 درصد سرطان های سینه قابل درمان است، به این شكل كه با عمل جراحی به صورت ساده توده سرطانی با حاشیه‌ای از نسج سالم برداشته می‌شود و سپس بقیه نسج سینه با انجام رادیوتراپی از بین می‌رود تا از عود بیماری جلوگیری شود.

همه مراحل درمان شامل عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی عوارض و مشكلات خاص خود را دارد اما درمان كامل سرطان سینه برای بیماران، پایان راه نیست و عوارضی همچنان آنها را تهدید می‌كند.

از لنف ادم بیشتر بدانیم
لنف ادم یا ورم لنفاوی دست و بازو از شایعترین و مهمترین عوارض پس از درمان سرطان پستان است كه در بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان پستان دیده می‌شود. علت ایجاد این عارضه، از بین رفتن مسیرها و تخریب عروق لنفاوی است كه در درمان سرطان پستان اتفاق می‌افتد.

دکتر ماندانا ابراهیمی، لنفوتراپیست و عضو هیات علمی و معاون پژوهشی- آموزشی پژوهشکده سرطان پستان با اشاره به عواملی كه می‌تواند خطر ایجاد ورم لنفاوی را پس از سرطان پستان افزایش دهد، می‌گوید: پاكسازی غدد لنفاوی زیربغل در ابتلا به ورم لنفاوی موثر است؛ هر چه تعداد غدد لنفاوی درگیر و وسعت تخلیه بیشتر باشد، این خطر هم افزایش می‌یابد. پرتودرمانی پستان و غدد لنفاوی زیربغل، چاقی، تشخیص سرطان پستان در مراحل پیشرفته، تجمع مایع یا عفونت در محل عمل، مشكلات هـمراه مانند بیماری‌های قلبی- عروقی یا دیابت، سفرهای هوایی و مراقبت نكردن صحیح بیمــار از دسـت ســمت مبتلا و صدمات وارده از دیگر عوامل تاثیرگذار است.

تورم لنفاوی بازو و دست ممكن است درمدت كوتاهی پس از جراحـی ایجاد شود یا چندین سال پس از آن بیمـــار گرفتار ایــن عارضه شــــود. تشخیص این عارضه بیشتر بالینی است و با معاینات و اندازه گیری‌های خاصی كه پزشك انجام می‌دهد، قطعی می‌شود. در هنگام ابتلا حتی ممكن است بیمار تورم واضحی را حس نكرده باشد و فقط احساس سنگینی در دست داشته باشد. در واقع تورم بسیار تدریجی ایجاد می‌شود، به نحوی كه بیمار تاریخ دقیق شروع آن را به یاد نمی‌آورد و پس از این كه سنگینی، پری، سفتی و گاه درد ایجاد شد، بیمار ورم را احساس می‌كند.

بهترین روش درمان
ابراهیمی می‌افزاید: در حال حاضر بهترین درمانی كه برای لنف ادم وجود دارد، روش احتقان‌زدایی (برطرف كردن ورم دست) به شكل كامل است كه خود شامل تخلیه عروق لنفاوی به وسیله تكنیك‌های خاص دستی، بانداژ فشاری، ورزش، مراقبت از پوست و ناخن و آموزش بیمار است. باید توجه داشت كه در شرایط خاص مانند عفونت، این درمان تا بهبود به تــعویق انـــداخته می‌شود. از نظر درمان‌های دارویی، برای كاهش لنف ادم دارویی تجویز نمی‌شود، اگر چه برخی داروها، كمكی پیشنهاد می‌شود.

وی درباره تغذیـه مبتلایان به لنف ادم توضیــــــح می‌دهـد: در مورد رژیم غذایی بیماران، رژیم‌های حاوی مقادیر كمتر چربی برای كنترل وزن و رژیم های غنی از سبزیجات و فیبر، همراه با مصرف آب به میزان كافی ، مفید است.

نكته بسیار مهم در درمان لنف ادم، استفاده از پمپ‌های فشاری است كه به تازگی در بازار رایج شده‌اند. اگر چه نتایج استفاده از پمپ‌ها در درمان لنف ادم هنوز مورد بحث است، اما نكته مهم این است كه استفاده از آن به طور حتم باید زیر نظر پزشك و همراه با درمان متداول یعنی درمان احتقان زدایی كامل انجام تا از ایجاد عوارض جلوگیری شود.در حال حاضر درمان جراحی برای لنف ادم توصیه نمی‌شود، اما تحقیقات برای استفاده از تكنیك‌های جراحی میكروسكوپی برای پیوند عروق لنفاوی ادامه دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha