سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: چنانچه بیماران مبتلا به سوءهاضمه اصول روزه‌داری صحیح و رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند، نه تنها روزه گرفتن ممنوعیتی ندارد بلکه می‌تواند موجب بهبود سوءهاضمه آنها نیز بشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ علی بهاری با اشاره به اینکه سوءهاضمه جزو شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که درمان دارویی مؤثر دارد، اظهارداشت: احساس ناراحتی، درد، سوزش و نفخ در قسمت بالای شکم که هنگام گرسنگی یا پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود، از علایم سوءهاضمه است و این بیماران با رعایت نکات روزه‌داری صحیح می‌توانند علایم بیماری خود را کاهش دهند.

دانشیار دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد درباره بهترین الگوی تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به سوءهاضمه، خاطرنشان کرد: رژیم غذایی این افراد بیشتر به تجربه شخصی خودشان از مصرف مواد غذایی منوط می‌شود و بطور معمول توصیه می‌شود برحسب تجربه، لیستی از غذاها تهیه و بررسی کنند چه غذایی باید بخورند و چه غذایی نباید مصرف کنند تا علایم بیماری‌شان تشدید نشود.

بهاری با بیان اینکه «در درمان بیماران سوءهاضمه‌ای که قصد روزه گرفتن دارند، وعده‌های دارویی را در دو نوبت سحر و افطار تنظیم می‌کنیم»، عنوان کرد: ریفلاکس یا برگشت اسید به داخل مری بیماری شایع گوارشی دیگر است که گاه سوزش سر دل تا پشت قفسه سینه بیمار بالا می‌آید و در برخی موارد منجر به سردرد نیز می‌شود اما با درمان‌های دارویی بیماران بهبودی لازم را بدست می‌آورند و روزه‌داری برای این دسته نیز منعی ندارد.

رعایت رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به ریفلاکس مهم است

این فوق‌تخصص گوارش، رعایت رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به ریفلاکس را حایزاهمیت دانست و اظهار کرد: این افراد یکسری غذاها مانند انواع ترشی‌جات، نوشابه‌های گازدار، رب‌گوجه‌فرنگی، ادویه‌های تند و تیز، قهوه، چای، نعنا، و در برخی شیرینی‌جات و مرکبات را نباید بخورند، چراکه موجب می‌شود اسید معده بیشتر ترشح و برگشت اسید تشدید شود و به همین دلیل در صورت روزه‌گرفتن باید به نوع و حجم غذا دقت داشته باشند.

وی خطاب به مبتلایان ریفلاکس تأکید کرد: در هنگام افطار و سحر از هرگونه پرخوری خودداری کنند و همراه یا وسط صرف غذا، مایعات زیاد نخورند، چراکه به این ترتیب شانس ریفلاکس و ترش‌کردن در آنها بیشتر می‌شود.

روزه برای مبتلایان به کولیت روده مفید است

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، روزه‌داری بیماران مبتلا به روده تحریک‌پذیر با علایمی همچون نفخ‌شکم، اجابت مزاج نامنظم گاه اسهال و گاه یبوست همراه با نفخ و دل درد را به نفع بیمار دانست و تصریح کرد: استرس عامل مهم در این بیماری است که با روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان کمتر و به کاهش علایم دیگر بیماری نیز منجر می‌شود.

گرسنگی‌های طولانی علایم زخم معده را تشدید می‌کند

بهاری درباره منع روزه‌داری مبتلایان به زخم‌معده و اثنی‌عشر گفت: بطور معمول گرسنگی‌های طولانی‌مدت علایم این بیماران را تشدید و موجب دردهای غیرقابل تحمل می‌شود و از این رو  روزه گرفتن این دسته تا زمانی که زخمشان درمان نشده،صلاح نیست و توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha