سلامت نیوز : این واقعیت وجود دارد كه از 10 سال گذشته مردم كشور ما از منطقه غربی كشور تحت تاثیر فاجعه زیست محیطی با نام گرد و غبار روبه‌رو شده‌اند، پدیده‌ای كه به گفته كارشناسان با جان انسان‌ها درگیر است. هر چند از سال‌های گذشته برنامه‌ها و سند‌هایی علمی در این زمینه فراهم شده است، اما آنچه نمایان است گستردگی این پدیده و توسعه روز افزون آن است كه به‌طور قطع با تهیه برنامه و امثال آن نمی‌توان در مقابل آن ایستاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بی شك وعده و وعیدهای مسئولان، نشست‌های پیاپی با وزرای محیط زیست كشورهای همسایه و برگزاری اجلاس‌ نخواهد توانست دردی از مردم دوا كند؛ چرا كه شاهد هستیم كه نه فقط پروژه‌ای از این قرار و مدارهای مسئولان منطقه عملیاتی نشده است، بلكه هر چه پیش می‌رویم استان‌هایی كه درگیر این پدیده طبیعی هستند، بیشتر می‌شوند.

گفته می‌شود این پدیده طبیعی است و عوامل طبیعی موجب به وجود آمدن آن است، اما این سؤال به اذهان خطور می‌كند كه آیا درمانی برای این درد طبیعی وجود ندارد؟ ‌دردی كه بیش از یك دهه مردم كشور ما را تحت تاثیر قرار داده و بازخورد و نتیجه آن به‌طور قطع خوشایند نخواهد بود. شاید تاكنون آماری از مرگ و میر با عامل گرد و غبار ازسوی هیچ دستگاهی اعلام نشده باشد، اما همه می‌دانند كه این پدیده با جان انسان‌ها چه می‌كند. بیماری‌های مختلف از طرفی و هزینه و بار مالی كه به دنبال دارد از طرف دیگر، بیانگر این موضوع است كه در صورتی كه با گرد و غبار مقابله نشود با توسعه این پدیده مشکلات بسیاری گریبانگیر مردم خواهد شد. در این میان برای روشن شدن موضوع با جواد بداق جمالی در كسوت یكی از اساتید دانشگاه محیط زیست و دبیر اسبق كمیته مهار گرد و غبار سازمان محیط زیست به گفت‌و‌گو نشستیم.

جواد بداق جمالی در این باره به می‌گوید:‌ گرد و غبار یكی از آلاینده‌های هوا است كه همراه با بالا رفتن غلظت ذرات معلق بسیار ریز، كوچكتر از یك میكرون و بعضاً در حد متوسط در حدود 10 میكرون در شهرها و مناطق مختلف بروز می‌كند. از نظر اقلیمی ایران در كمربندی قرار گرفته كه پتانسیل رخداد گرد و غبار را دارد چرا كه منطقه‌ای خشك و نیمه خشك است.

وی می‌افزاید:‌به عبارت دیگر ما از نظر تاریخی شاهد رخداد توفان‌های شن و گرد و غبار هستیم، از جمله آن، توفان 120روزه سیستان است كه معمولاً از حدود اردیبهشت آغاز و تا مرداد و شهریور ادامه دارد.اما نكته مهمی كه در سال‌های گذشته بسیاری از استان‌های ایران را تحت تاثیر قرار داده است وجود گرد و غبار با منشأ فرا مرزی از كشورهای همسایه به ویژه كشور عراق، سوریه و عربستان است كه 22 استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گرد و غبار موجود یك رخداد طبیعی بی‌سابقه در طول تاریخ
دبیر اسبق كمیته مهار گرد و غبار در ادامه تشریح می‌كند:‌ اول این‌كه، این رخداد طبیعی با این منشأ و با این منطقه‌ای كه زیر پوشش قرار می‌دهد در دوره تاریخی به هیچ عنوان ثبت نشده است، بنابراین یك پدیده جدید به شمار می‌آید. دوم این‌كه تاریخ وقوع آن ثابت نیست و زمان محدودی ندارد و در 12 ماه سال امكان رخداد وجود دارد و موضوع مهم و در عین حال خطرناك این است كه به صورت یك پدیده خزنده و پیشرونده ظاهر شده، به‌طوری كه از یك منطقه محدود در داخل عراق شروع شد و در 10 سال گذشته ابتدا 2 تا 3 استان مرزی را و در حال حاضر 23 استان كشور تا مناطق مركزی و شرق ایران را تحت تاثیر خود قرار داده كه خزنده بودن این پدیده بسیار خطرناك است.

توسعه روزافزون گرد و غبار در كشور به علل علمی
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا پیش‌بینی شده است خزنده بودن گرد و غبار در سال‌های آینده تا چه حد گستردگی خواهد یافت،گفت:‌ تا كنون پیش‌بینی نشده است كه در سال‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما 4 سال گذشته سندی تهیه شده مبنی بر این‌كه مركز ملی پایش گرد و غبار راه‌اندازی شود تا بتوان دست كم میزان گرد و غبار و مدت و شدت آن را پایش و پیش‌بینی و به اطلاع مردم برسانیم. اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت. همان اندازه كه در 7 سال گذشته كسی باور نمی‌كرد كه گرد و غباری كه از استان كرمانشاه، ایلام و لرستان آغاز شده بود، امروز استان قم و اراك را هم درگیر كند، امروز هم نمی‌توان تصور كرد كه از اصفهان و مركزی به سمت استان خراسان رفته و از آنجا هم بگذرد.اما آنچه مسلم است با وضع موجود تلاشی در مهار گرد و غبار وجود ندارد و آنچه از روند توسعه گرد و غبار در سال‌های اخیر كاملاً نمایان است، گرد و غبار همچنان گسترش خواهد یافت و استان‌هایی كه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha