دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 78168
سلامت نیوز : مصرف غذاهای پرچرب، مصرف ناكافی میوه‌ها، سبزیجات و غلات و مصرف غذاهای شور و نمك‌سود شده، دودی و غذاهای كهنه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و توصیه می‌شود كه افراد چاق به‌ویژه پس از سن یائسگی رژیم غذایی كم‌چرب را در پیش گیرند و در حد امكان از مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده كنند، پوست مرغ یا چربی زائد روی گوشت قبل از طبخ گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ غذای پخته و آب‌پز جایگزین غذاهای سرخ كرده شود، به جای روغن زیاد در غذا و استفاده از سس‌های چرب از افزودنی‌های گیاهی،‌ گوجه فرنگی یا آبلیمو استفاده شود.

رژیم غذایی مفید در سرطان سینه
دكتر مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه می‌گوید: علم ژنتیك به حدی پیشرفت كرده كه با بررسی نقشه ژنتیك هر فرد، می‌توان استعداد و زمینه ابتلای او به برخی بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناسایی كرد. این امر به‌ویژه در مورد سرطان سینه مصداق دارد و زنانی كه ژن معیوب «BRCAJ» را داشته باشند، به احتمال 45 تا 90 درصد در طول دوران زندگی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند،‌ حال آن كه این احتمال در سایر زنان حدود 12 درصد است. با رژیم غذایی صحیح می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را تقریباً به نصف كاهش داد.

زنانی كه در برنامه غذایی خود سبزی و میوه بیشتری می‌گنجانند، گوشت قرمز كمتر می‌خورند و مواد غذایی فراوری شده حاوی نمك و افزودنی‌ها و نیز سیب‌زمینی سرخ شده و چیپس را از رژیم غذایی معمول زندگی خود حذف می‌كنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور چشمگیری كاهش می‌دهند. وی می‌افزاید: محققان دانشگاه هاروارد سال گذشته به این نتیجه رسیدند زنانی كه سبزی‌ها و میوه‌های حاوی كاروتنوئید را بیشتر دریافت می‌كنند، كمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

این سبزی‌ها و میوه‌ها عمدتاً شامل هویج، گوجه فرنگی، مركبات، كدو حلوایی و به طور كل میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی می‌شود. سبزیجات خانواده كلم هم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. مصرف روزانه دو یا سه بار از سبزیجات این خانواده به علت آن كه حاوی ماده‌ای به نام گلوكوزینولات است، در این امر نقش دارد. به گفته دكتر كیمیاگر، دریافت كافی ویتامین D از نور خورشید یا غذاها یا در صورت لزوم مكمل دارویی نقش پیشگیری كننده دارد. منابع غنی ویتامین D شامل شیر، ماهی‌های تن، آزاد، سالمون و میگو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha