پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7817

در حالی‌كه دانش‌آموزان در حال گرفتن جشن فارغ‌التحصیلی در پایان سال بودند، جمیز چان 18 ساله در بیمارستان، در حال اهدا‌كردن قسمت زیادی از كبدش به پدر بیمارش بود.

 در حال حاضر كمبود اعضای حیاتی در جهان برای پیوند، خیلی از مردم را مجبور می‌كند كه در مرحله پایانی بیماری‌شان، به اعطا‌كنندگان عضو، چه در بین اعضای خانواده و چه بیگانگانی كه از كشورهای فقیر حاضرند به ارزانی، اعضایی مثل كلیه، قسمتی از كبد، بخشی از ریه، پوست و استخوان را برای پیوند در اختیار قرار دهند، اعتماد كنند.

 اما در این میان، خطراتی برای اهدا‌كننده به‌وجود می‌آید شامل خونریزی، عفونت و عوامل مختلفی كه در نهایت ممكن است مرگبار باشد.

 لو چانگ‌من، استاد جراحی كبد و لوز‌‌‌‌‌‌المعده از دانشگاه هنگ‌كنگ می‌گوید: جدا از این خطرات، در مقالات پزشكی در جهان، ما 15 اهدا‌كننده كبد را كه بعد از این عمل جراحی جان خود را از دست دادند شناسایی كردیم.

برای اهدا‌كننده كبد، برداشتن یك سوم از این عضو یا حتی لوب چپ كبد یك درصد خطر مرگ را به همراه دارد در حالی‌كه برداشتن لوب سمت راست كبد یا دو سوم از این عضو، 5درصد خطر مرگ را برای اهدا‌كننده به همراه خواهد داشت.

 دكتر چانگ‌من می‌گوید: برای یك شخص سالم هیچ‌كدام از خطرات مرگ پذیرفتنی نیستند و طبق اصول اخلاقی در رشته پزشكی، هیچ كس نباید مورد آسیب قرار گیرد، اما وقتی كه ما عمل جراحی اهدای عضو را انجام می‌دهیم در واقع به اهدا‌كننده آسیب‌ وارد كرده و او را از یك انسان سالم به یك انسان بیمار تبدیل می‌كنیم.

به‌عنوان مثال، چان جوان كه الان 26 سال دارد دچار عوارض این عمل جراحی شده است. او می‌گوید: من قبل از انجام این جراحی به بازی راگبی، بدمینتون و فوتبال تقریبا معتاد شده بودم ولی الان خیلی زود در طول روز احساس خستگی می‌كنم. چان دیگر هیچ‌وقت نمی‌تواند ورزش كند.

مطابق با اطلاعات گردآوری شده توسط اتحادیه مبارزه با داد و ستد اعضای انسان، سلامت 48تا 86 درصد از اهدا‌كنندگان كلیه در مصر، هند و فیلیپین دچار مشكلاتی می‌شود؛ مثلا این افراد خیلی زود خسته می‌شوند و قادر نیستند به آسانی مثل گذشته بار سنگین را حمل كنند.

 نكته باور‌نكردنی این است كه هرچه بیشتر مردم در كشورهای آسیایی به‌خاطر این خطرات از اهدای عضو فاصله می‌گیرند، بازارهای سیاه در این كشورها اقدام به ضعیف كردن بنیه مالی مردم می‌كنند تا آنها را مجبور به فروش اعضای خود به‌خصوص كلیه‌هایشان كنند.

 دكتر چانگ‌من می‌گوید: در كشورهای پیشرفته سالانه نزدیك به 20 كبد برای هر یك میلیون نفر در سال نیاز است. با این حال متخصصان می‌گویند به جز چین در آسیا سالانه کمتر از 200 کبد توسط افرادی که با مرگ فاصله کمی دارند، اهدا می‌شود.

 چانگ‌من می‌گوید: ما در سال نزدیك به 74 عمل پیوند اعضا انجام می‌دهیم كه از این تعداد، 3/1 درصد از كبد‌هایی كه مورد پیوند قرار می‌گیرند، از اهدا‌كنندگان مرده و 3/2 درصد آنها از اهدا‌كنندگان زنده هستند. این در حالی است كه كسانی كه عمل پیوند كبد در آنها با شكست مواجه می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند ولی بیماران كلیوی حتی با پس زدن كلیه می‌توانند با دیالیز زنده بمانند.

 برای جیمز كاملا روشن بود كه باید خیلی زود برای اهدا‌كردن كبد به پدرش اقدام كند و این تصمیم بعد از اینكه بیماری كبد پدر او تشخیص داده شد و پزشكان گفتند كه او فقط تا سال 2000 زنده خواهد ماند، گرفته شد. «انتخاب دیگری در كار نبود. پدر من باید تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار می‌گرفت، البته این كار بسیار خطرناك بود چون آمارها نشان می‌دادند كه در سال 2000 تا 2001 میزان موفقیت پیوند عضو در چین در بهترین شرایط بین 30 تا 40 درصد بوده است.»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha