سلامت نیوز : معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: مشکلات انتقال ارز و نقدینگی شرکت‌های دارویی منجر به قطع تولید و واردات دارو شد که برای تلطیف بازار اصلاح قیمت دارو نخستین گام موثر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "شمسعلی رضازاده" در نشست خبری که با هدف برگزاری آخرین وضعیت دارویی درخبرگزاری نسیم برگزار شد گفت: به رغم کمبود دارو در چند ماه اخیر و به حداقل رسیدن ذخایر شرکت‌های دارویی و پخش ۵۰تا۶۰ قلم دارو کمبود جدی نداریم.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: این‌ها اقلامی هستند که در بازار موجودند و تنها نیاز به اطلاع رسانی از طریق سامانه ۱۴۹۰ دارند که مردم بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

وی به کمبود ۱۲۰ قلم دارو اشاره کرد و افزود: وضعیت این دارو‌ها را استخراج کردیم و بلافاصله به شرکت‌ها اعلام کردیم که آن‌ها را به صورت فوریتی تامین کنند که در خردادماه تامین شد.

رضازاده در مورد تاثیرگذاری اعمال تحریم‌ها در وضعیت دارویی کشور گفت: بیشترمشکلات ما در عرصه دارو داخلی بود تا برون مرزی اما اعمال تحریم‌ها موجب شده بود که دارو‌ها به صورت نقدی خریداری شود.

وی تصریح کرد: در گذشته هر شرکت دارویی ۱۰ درصد مبلغی که می‌خواست خرید کند به صورت اعتباری پرداخت می‌کرد و مابقی به صورت تسهیلات بانکی در طول ۶ ماه پرداخت می‌شد اما الان این مبلغ صددرصد شده و در زمان خرید باید کامل پرداخت شود.

رضازاده در ادامه به انتقاد از اقدام بانک‌های عامل داخلی نسبت به صنایع داروسازی پرداخت و افزود: متاسفانه بانک‌های عامل داخل، ۱۳۰ درصد مبلغ ارز را از شرکت‌ها در موقع تخصیص ارز می‌گرفتند و بلوکه می‌کردند که این کار غیرقانونی است و همچنان برخی بانک‌ها به این کار ادامه می‌دهند.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در مورد داروهای بیماران خاص به جز فاکتور ۸ مشکلی وجود ندارد، افزود: فاکتور ۸ دو ماه است که در گمرک مانده و الان در حال رایزنی با بانک مرکزی هستیم تا مشکل حل شود.

وی خاطر نشان کرد: در مورد داروهای بیماران تالاسمی نیز کمبود جدی نداریم و از آنجایی که داروی دسفرال این بیماران از فهرست داروهای یارانه‌ای حذف شده محدودیت در تامین آن داشتیم.

رضا زاده با تاکید بر اینکه برای محصولات تولید داخل مجوز واردات نمی‌دهیم افزود: البته تا زمانی که مطمئن نباشیم تولید داخل با کیفیت مورد قبول برای بیماران تولید نشده است منابع دارویی گذشته را قطع نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل داروی دسفرال تا چند روز آینده حل خواهد شد، گفت: اگر تولید داخل این دارو جوابگو نباشد مجوز واردات آن را می‌دهیم.

رضازاده همچنین در مورد افزایش قیمت دارو گفت: سال‌های قبل افزایش دارو متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد متناسب با تورم بود اما امسال با توجه به وضعیت ارز و تاثیر آن روی مواد اولیه افزایش قیمت بین ۲۰ تا ۶۷ درصد است.

وی با اشاره به اینکه متوسط افزایش قیمت داروهای وارداتی حدود ۹۰ درصد است، افزود: تعدادی داروهای وارداتی به صورت مقطعی با ارز آزاد وارد کشور شده است که افزایش قیمت آن‌ها بیش از ۹۰ درصد و تا ۲۰۰ درصد بوده است.

رضازاده دربخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه پرداخت یارانه دارو به بیماران از حدود ۴ ماه پیش مطرح شد، افزود: بعد از بحث و بررسی در‌‌ نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که به جای اینکه یارانه را به حساب بیماران پرداخت کنیم به صورت کامل در اختیار بیمه‌ها قرار بدهیم و بیماران نیز با‌‌ همان نرخ قبلی دارو را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی یارانه دارو به صورت کامل در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد افزود: از اول مرداد ماه این اتفاق خواهد افتاد و اعتبار آن نیز تامین شده است.

رضازاده خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی نیز برای بیماران سرطانی و خاص که مابه التفاوت داروهای جدید را از جیب داده‌اند اطلاعات حساب بانکی آن‌ها از طریق سیستم پرداخت یارانه دولت استخراج و این مابه التفاوت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از چه زمانی آرامش بر وضعیت دارویی کشور حاکم می‌شود، افزود: دو ماه دیگر طول می‌کشد که بازار دارویی اشباع شود و داروخانه‌ها نیز به اندازه کافی خرید دارویی خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: حدود دو ماه آینده قطع به یقین بیش از ۶ ماه برای داروهای وارداتی و بیش از ۹ ماه برای داروهای تولید داخل ذخیره خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha