سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه قانون "تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری" در 13 تیر ماه سال 1386 به تصویب رسیده است و علی رغم اینکه تاکنون به اجرا در نیامده بود، اخیرا با تصویب در هیات دولت وارد فاز جدیدی شده و روند اجرای آن در حال پیگیری است، اظهار کرد: بر این اساس کارانه‌های پرستاری بر اساس تعرفه‌های مزبور است و کارانه‌های پرستاری حذف نمی‌شوند.

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در ادامه به منابع جبرانی اجرای تعرفه‌ها اشاره کرد و ضمن تاکید بر اینکه می‌توان با هزینه‌ کرد صحیح و مدیریت منابع مالی موجود، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را اجرا کرد، گفت: سرانه درمان، درآمدها و سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها سه منبع مالی مشخص هستند که می‌توان درباره آنها بحث کرد.

وی افزود: متاسفانه با پدید‌ه‌ای به نام "انحصار پزشکان متخصص عضو هیات علمی" در نظام سلامت روبرو هستیم و این گروه همه پست‌های مهم را در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در دست گرفته‌اند. در صورتی که اگر یک فرد پزشک است باید در بخش بالین ارائه خدمت کند و اگر عضو هیات علمی است باید مشغول تدریس و وارد بخش آموزش و پژوهش شود. برخی از این افراد حتی یک روز هم مدیریت نکرده‌اند و هیچ کدام حتی یک واحد مدیریتی نگذرانده‌اند.

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه اکنون در مدیریت منابع دچار مشکل هستیم و نمی‌توان این مشکل را با چاقو، جراحی و دارو حل کرد، گفت: باید شایسته سالاری در این سیستم حاکم شود و مدیران، دوره‌های مدیریتی در دانشگاه‌های معتبر را بگذرانند تا از مدیریت مالی، مدیریت منابع، مدیریت هزینه و اقتصاد بیمه‌ای سر دربیاورند و پس از گذراندن آزمون‌ها و احراز صلاحیت‌های لازم بتوانند در پست‌های مدیریتی جای بگیرند.

وی افزود: متاسفانه اکنون این گونه نیست و با مدیریت امور توسط پزشکان متخصصی روبرو می‌شویم که به علت عدم آگاهی دقیق و عمیق از بحث اقتصاد سلامت نمی‌توانند با مدیران مجرب و کار کشته امور بودجه‌ای در کشور سروکله بزنند و سهم سلامت را بگیرند. در این میان مردم بیش از سایرین ضربه می‌خورند.

در سال 1391 مردم و دولت 61 هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه کرده‌اند

میرزابیگی با بیان اینکه راه دیگر تامین منابع مالی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری "درآمد"های نظام سلامت است، عنوان کرد: در سال 1391 مردم و دولت 61 هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه کرده‌اند که از این میزان 15 هزار میلیارد تومان سهم دولت و 45 هزار میلیارد تومان سهم مردم بوده است. این آمار نشان دهنده یک اختلاف 300 درصدی میان دولت و مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت هستیم، در حالی که مرتب اعلام می‌شود سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت حدود 70 درصد است.

رییس سازمان نظام پرستاری ضمن تاکید بر ضرورت توزیع و هدایت صحیح درآمدهای نظام سلامت، عنوان کرد: منبع سوم تامین منابع مالی لازم برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، "سهم سلامت از هدفمندسازی یارانه‌ها" است. قطعا از 10 درصد هزینه ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها،‌ یک درصد آن می‌تواند به پرستاران تعلق بگیرد. با مدیریت صحیح این سه منبع، دیگری نیازی به تعریف درآمدهای جدید و تحمیل هزینه‌های اضافی بر اقتصاد کشور وجود ندارد.

وی به نگارش نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت در چند هفته گذشته اشاره کرد و گفت: طی این نامه اعلام کردیم اگر امروز مدیریت هر بیمارستانی که خودشان مایل هستند، به ما واگذار کنند، فردا تعرفه‌ها را اجرا می‌کنیم، بدون آن که آب از آب تکان بخورد.

میرزابیگی ادامه داد: دولت و مسوولان مرتبا اعلام می‌کنند برای اجرای تعرفه‌های خدمات پرستاری اعتبار و بودجه ندارند،‌ در صورتی که معتقد هستیم با مدیریت منابع مالی موجود می‌توان بدون هزینه کرد جدید، تعرفه‌ها را اجرا کرد. علت شکست پایلوت تعرفه‌های پرستاری در اواخر سال جاری نیز همین مسئله بود و وزارت بهداشت مایل نیست این مدیریت را به پرستاران واگذار کند.

رییس سازمان نظام پرستاری افزود: با صدای بلند اعلام می‌کنیم حاضریم در تهران و در هر مرکز استانی مدیریت یک یا دو بیمارستان را به دست گرفته و با وضع موجود تعرفه‌ها را اجرا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha