سلامت نیوز : رییس کلینیک خواب بیمارستان بهارلو برای حفظ کیفیت خواب مناسب در ماه رمضان به روزه‌داران توصیه کرد: زمان بیداری برای صرف وعده سحری را تا آنجا که مقدور است کوتاه کرده و از قرار گرفتن در معرض نور زیاد در این مدت خودداری کنند.

دکتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با ایسنا ، درباره چگونگی حفظ کیفیت خواب و جلوگیری از ابتلا به کم خوابی در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: با توجه به اینکه روزه داران در این ماه برای خوردن سحری از خواب شبانه که تقریبا نیمه‌های خواب است، بیدار می شوند و نظم استراحت آنها به هم می ریزد لذا ممکن است افراد در ماه رمضان دچار اختلال در کیفیت و پیوستگی خواب شده یا به کمبود خواب مبتلا شوند.

وی افزود: نیاز طبیعی هر فرد به خواب بین هفت ونیم تا هشت ساعت خواب مفید در شبانه روز است و افراد باید برنامه ریزی کنند که این میزان روزانه بطور کامل تامین شود. بدن انسان قادر است یک ساعت تا یک و نیم ساعت کم خوابی را در طول روز تحمل کند به شرطی که این کم خوابی‌ها در پایان هفته جبران شود در غیراین صورت با مرور زمان سلامت شخص مبتلا به کم خوابی به مخاطره می‌افتد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: افراد از لحاظ الگوی خواب به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یکی گروهی که شب زودهنگام می‌خوابند بطوری که در ساعات اولیه صبح نیز از خواب بیدار می شوند. دسته دیگر افرادی هستند که تا پاسی از شب بیدار مانده و دیر می‌خوابند و از طرف دیگر صبح‌ها نیز دیرتر از خواب بر می خیزند.

در ادامه وی با بیان اینکه میانسالان و سالمندان از جمله افرادی هستند که معمولا شب‌ها زودتر به خواب رفته و صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، گفت: به این افرد توصیه می‌شود که هنگام افطار و پس از آن از خوردن مواد محرک بیداری همچون چای، نوشابه، ترکیبات شکلات و قهوه استفاده نکنند تا زودتر به خواب بروند.

دکتر صادق نیت همچنین اضافه کرد: این اشخاص تا آنجا که می توانند برنامه خواب خود را جلو بیندازند، بطور مثال اگر همیشه ساعت 11 اقدام به خوابیدن می‌کردند حال در ساعت 10 بخوابند تا با وجود بیدار شدن برای خوردن سحری از حداقل خواب کافی بهره مند شده باشند. برای موفقیت در این امر لازم است از ساعت نه و سی دقیقه شرایط را برای خوابیدن محیا کنند مثلا در معرض نور کم قرار گیرند و فعالیت های فیزیکی را به حداقل برسانند.

وی برای حفظ کیفیت خواب مناسب در ماه رمضان به افرادی که شب‌ها دیر می خوابند، توصیه کرد: زمان بیداری برای صرف وعده سحری را تا آنجا که مقدور است کوتاه کرده و از قرار گرفتن در معرض نور زیاد در این مدت خودداری کنند.

این فلوشیپ اختلالات خواب یادآور شد: این افراد بهتر است از مصرف چای و سایر مواد محرک در وعده سحری بپرهیزند و با به حداقل رساندن زمان صرف سحری امکان ادامه خواب را برای خود پس از نماز فراهم کنند. همچنین اشخاصی که عادت دارند شب دیر خوابیده و صبح دیر از خواب بیدار شوند، می توانند وعده سحری را حذف کرده و تنها برای ادای نماز صبح بیدا شوند تا مشکلات خواب بوجود آمده در ماه رمضان را برای خود کاهش دهند.

رییس کلینیک خواب بیمارستان بهارلو با بیان اینکه داشتن استراحت و خواب کافی یکی از پیش شرط های سلامتی است، در پایان خاطرنشان کرد: اگر نیاز خواب روزه داران در طول شب تامین نشد می‌توانند کمبود خواب خود را در طول روز تامین کنند اما باید سعی شود تا زودتر خوابیده و زودتر نیز از خواب نیم روز بیدار شوند تا خواب روزانه آنها موجب اختلال در خواب شبانه نشود. به جای خوابیدن در ساعت سه یا چهار بعدازظهر در حدود ساعت 12 یا یک اقدام به خواب کنند. باید به خاطر داشت خواب نیمروز می تواند مشکل کسانی که به سختی به خواب می روند را تشدید کند و شروع خوابشان را با تاخیر بیشتری روبرو کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha