سلامت نیوز : یک روانشناس به ایجاد رابطه عاطفی بین درمانگر و بیمار درهیپنوتیزم درمانی به علت طولانی مدت بودن این مرحله درمانی اشاره کرد و گفت: به دلیل بالا رفتن قدرت پذیرش برخی از سخنان و ایجاد رابطه راحت میان بیمار و درمانگر، این امر می‌تواند موجب احتمال سوءاستفاده‌های اخلاقی برخی مدعیان درمانگری می‌شود البته پیشگیری از عواقب خطرناک آن به اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به اصول اخلاقی درمانگر بستگی دارد.

دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت وگو با ایسنا ، هیپنوتیزم درمانی را یک خواب مصنوعی تعریف کرد و اظهار داشت: از هیپنوتیزم درمانی تحت عنوان روش درمانی غیردارویی در روانپزشکی نام برده می شود، همانند هر روش درمانی علاوه بر داشتن نکات مثبت در صورت رعایت نکردن اصول مربوطه عواقب خطرناکی را نیز در پی دارد.

وی با بیان اینکه هیپنوتیزم درمانی در موارد و افرادی خاص به کار برده می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه بر اساس گمان مردم و حتی برخی از پزشکان که هیپنوتیزم درمانی را یک راه درمانی معجزه آسا تلقی می کنند، اما باید به این نکته نیز واقف بود که ریسک سوءاستفاده از این روش درمانی بسیار زیاد است.

دکتر محمدی به معنای علمی هیپنوتیزم درمانی یعنی فرو بردن فرد در یک خواب مصنوعی اشاره کرد و گفت: هیپنوتیزم درمانی موجب کاهش قدرت تحریک پذیری افراد در برابر عوامل محرک زای بیرونی و به دنبال آن دست یافتن به توانایی لازم جهت پذیرش انتقادها و سخنانی که در حالت عادی غیرقابل پذیرش بود، می شود. همچنین بیدار شدن ناخودآگاه فرد درهیپنوتیزم درمانی باعث یادآوری خاطرات فراموش شده افراد می شود.

وی با اشاره به اینکه هیپنوتیزم درمانی تنها در قالب علم قابل پذیرش است، نه آنچه که در فیلم ها و داستان ها به وقوع می پیوندد، گفت: بسیاری از سخنان در خصوص روش هیپنوتیزم درمانی اغراق آمیز است و نباید به سادگی آن را پذیرفت لذا باید نسبت به آن محتاطانه عمل کرد.

این روانشناس، افراد معتقد به روش هیپنوتیزم درمانی را برای این روش مناسب دانست و افزود: به دلیل القای مصنوعی هیپنوتیزم درمانی باید افراد تلقین پذیر را برای این روش درمانی انتخاب کرد به عنوان مثال هیپنوتیزم درمانی بر روی افراد بدبین فایده‌ای ندارد.

این متخصص با اشاره به اینکه افراد باید خود عواقب مربوط به هیپنوتیزم درمانی را بپذیرند، تصریح کرد: فرد نگران برای هیپنوتیزم درمانی به علت تداعی برخی خاطرات که یادآوری آنها در حالت عادی درست به نظر نمی رسد مناسب این روش درمانی نیستند. با انتخاب چنین فردی برای هیپنوتیزم کردن آسیب رسانی به او افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه هیپنوتیزم درمانی برای درمان افراد مضطرب، اختلالات جسمانی، و ترک عادات نادرست به کار گرفته می شود، افزود: هیپنوتیزم درمانی برای افراد مضطرب به عنوان درمان اولیه نیست بلکه طبق صلاحدید متخصصین، روانپزشک و روانشناسان در صورت دارا بودن فرد از خصوصیت مناسب هیپنوتیزم درمانی انتخاب می شود. مردم باید به این موضوع واقف باشند که این روش درمانی یک درمان انتخابی است و هیچگاه به عنوان راه درمان اولیه نیست.

دکتر محمدی درخصوص درمان افراد مضطرب، اظهار داشت: اگر اضطراب فرد ریشه در دوران کودکی او داشته باشد با درمان های دارویی و مشاوره ای می توان نسبت به رفع و درمان بیماری او اقدام کرد، هیپنوتیزم درمانی تنها یکی از راه های درمانی و نه انتخاب اولیه برای این دسته از افراد است. از هیپنوتیزم درمانی می توان برای ترک عادات نادرست همچون سیگار کشیدن نیز استفاده کرد.

وی در پایان با بیان اینکه کارایی علمی هیپنوتیزم درمانی به توانایی و پای بندی به اصول اخلاقی درمانگران بستگی دارد، توصیه کرد: این روش درمانی باید در افرادی که توانایی پذیرش عواقب بعدی آن را دارند انجام شود که البته تمام شرایط لازم برای اجرای هیپنوتیزم درمانی صحیح به علت داشتن عوارض خطرناک به راحتی فراهم نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha