سلامت نیوز : رییس انجمن سرطان زنان گفت: تجربه بلوغ زودرس در سنین پایین و یائسگی در سنین بالای 65 سال، مصرف قرص‌های هورمونی استروژن به مدت بیش از پنج سال از عوامل دیگر بروز سرطان‌های زنان به خصوص سرطان پستان است.

دکتر اعظم سادات موسوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این که سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان است که از هر 100 هزار زن، 120 نفر به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند، گفت: جنسیت یکی از عوامل اصلی سرطان پستان است. همچنین کسانی که زمینه ارثی از اقوام درجه یک مبتلا به این نوع سرطان و دارای ژن BRCA1 و BRCA2 هستند، مستعد ابتلا به این بیماریند.

وی ادامه داد: تجربه بلوغ زودرس در سنین پایین و یائسگی در سنین بالای 65 سال، مصرف قرص‌های هورمونی استروژن به مدت بیش از پنج سال از عوامل دیگر بروز سرطان‌های زنان به خصوص سرطان پستان است.

وی به حاملگی و اهمیت آن در سرطان پستان اشاره کرد و افزود: بارداری پس از 35 سالگی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود که با جلو انداختن بارداری قبل از 30 سالگی به همراه شیردهی می‌توان احتمال بروز آن تا حد زیادی کاهش داد.

موسوی، مصرف مواد غذایی پرچرب و افزایش میزان چاقی را دلیل دیگری برای سرطان پستان عنوان کرد و گفت: با کاهش وزن واز بین بردن استرس زندگی، می‌توان از بیماری سرطان پستان دوری کرد، چرا که این عوامل نقش زیادی در زمینه‌سازی برای این بیماری بر عهده دارند.

رییس انجمن سرطان‌های زنان ضمن تاکید بر مصرف الکل در افزایش میزان سرطان پستان، به تابش اشعه‌های رادیوتراپی به قسمت بالاتنه اشاره کرد و گفت: در این شرایط افراد بیشتر در معرض تشکیل توده‌های سرطانی در ناحیه پستان هستند.

موسوی به اهمیت غربالگری در تشخیص سرطان پستان اشاره کرد و افزود: افراد به صورت عادی از سن 40 سالگی و افرادی که در خانواده‌های پرخطر متولد شده‌اند، از سن 25 سالگی باید تحت آزمایش‌های غربالگری قرار بگیرند تا سرطان پستان به موقع شناسایی شود.

وی ادامه داد:‌ ماموگرافی یکی از روش‌های موثر در غربالگری سرطان پستان است که قبل از بروز علائم آغازین و در مراحل اولیه، بیماری را تشخیص می‌دهد و عوامل هشداردهنده را قبل از سرایت به غدد لنفاوی مشخص می‌کند.

موسوی تصریح کرد: اگر تشخیص و شروع درمان سرطان پستان هر چه زودتر شکل بگیرد، فرد از عمر طبیعی و زندگی عادی برخوردار خواهد بود و ابتلا به سرطان موجب کاهش عمر او نمی‌شود.

رییس انجمن سرطان‌های زنان درباره درمان‌ سرطان پستان، گفت: انجام عمل جراحی با برداشتن توده و بخش درگیر در سرطان از درمان‌های رایج سرطان پستان است. همچنین درمان‌های طراحی شده در قالب شیمی درمانی، هورمون‌تراپی و رادیوتراپی از دیگر روش‌های تاثیرگذاردر درمان این نوع سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha