سلامت نیوز :  یک فیزیوتراپ اظهار کرد: ورزش و تحرک بدنی سبب متراکم، قطور و محکم شدن سیستم حرکتی شده و احتمال آسیب دیدگی را کاهش داده و از ابتلای فرد به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

محمد باقر شمسی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به تاثیر ورزش بر عملکرد اندام‌های بدن، اظهار داشت: بدن همانگونه که به آب و غذا نیاز اساسی دارد به تحرک و فعالیت بدنی نیز نیاز دارد و سلامتی آن با تحرک کافی تضمین می‌شود.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه بالاترین سطح سلامتی در ورزشکاران و پایین‌ترین آن در افرادی که به علت بیماری مدتی را بستری بوده‌اند مشاهده می‌شود، بر اهمیت تحرک و فعالیت بدنی در دستیابی به سلامتی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ورزش کردن و تحرک بدنی سبب متراکم، قطور و محکم شدن سیستم حرکتی شده و احتمال آسیب دیدگی را در فرد کمتر می‌کند، تاکید کرد: ورزش کردن و تحرک بدنی همچنین از ابتلای فرد به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

شمسی با تاکید بر اینکه تحرک و فعالیت بدنی سبب قوی‌تر شدن غضروف‌ها می شود، اظهار داشت: ورزش از ابتلای فرد به آرتروز، گردن درد، کمر درد و سایر مشکلات حرکتی جلوگیری می‌کند.

به گفته وی ورزش همچنین می‌تواند در بیمه کردن دستگاه‌های قلبی و تنفسی در دوران سالمندی اثرات مفیدی داشته باشد.

شمسی سپس با بیان اینکه ورزش کردن و تحرک بدنی سبب تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود، افزود: ورزش همچنین سبب آب شدن چربی‌های بدن و تنظیم وزن می‌شود.

این فیزوتراپ در ادامه ساده ترین راه حل برای تنظیم قند خون، چربی خون، اوره و سایر املاح خون را ورزش کردن دانست.

شمسی با بیان اینکه ورزش همچنین در درمان بیماری های روحی و روانی نظیر افسردگی نیز اثرگذار است، گفت: آندروفین طبیعی ترشح شده پس از ورزش سبب ایجاد سرخوشی در فرد می شود که این حالت اثرات مفیدی بر بدن فرد دارد.

این فیزیوتراپ در ادامه در خصوص ورزش‌های مفید گفت: انجام ورزش‌های استقامتی و هوازی با شدت ملایم و به مدت طولانی را در راستای دستیابی به سلامتی به افراد توصیه کرد.

به گفته شمسی بهترین نوع ورزش در راستای تقویت سیستم های هوازی بدن نظیر سیستم‌های قلبی و عروقی پیاده روی تند، دویدن ملایم، شنای ملایم به مدت 20 تا 30 دقیقه در هفته است و اگر این نوع ورزش به دو تا سه روز در هفته افزایش یابد نقش مهمی در دستیابی فرد به سلامتی دارد.

وی افزود: پرداختن به این نوع ورزش سبب فعال شدن سیستم‌های تنفسی و گردش خون می شود.

به گفته این فیزیوتراپ، شدت ورزش باید در حدی باشد که فرد بدون نیاز به نفس کشیدن ممتد و مداوم نتواند حرف بزند.

شمسی در ادامه با بیان اینکه انجام ورزش های قدرتی و سرعتی نظیر بدنسازی، کارکردن با دمبل و ... می تواند نقش مهمی در تقویت ساختار اسکلتی افراد داشته باشد، انجام این گونه ورزش ‌ا را به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات حرکتی توصیه کرد.

وی سپس انجام ورزش‌های انعطافی به صورت ممتد و مداوم را به منظور نرم شدن عضلات بدن مناسب ارزیابی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha