سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پزشکان باید شرایط کمبود دارو و مشکلات اقتصادی کشور را درک کنند و از تجویز بی‌مورد دارو برای بیماران خودداری کنند.

علیرضا مرندی در گفت‌وگو با فارس، افزود: کمبود دارو در زمان حاضر واقعیتی است که مردم آن را درک می‌کنند، بنابراین پزشکان نیز باید این شرایط را درک کنند و از تجویز بی‌مورد دارو برای بیماران خودداری کنند.

وی گفت: تجویز بی مورد و بیش از حد دارو برای بیماران هم موجب افزایش کمبود دارو در جامعه می شود و هم از طرفی با توجه به گران شدن دارو، هزینه‌های مردم و سیستم بهداشتی و درمان و نیز بیمه‌ها را به شکل غیر منطقی بالا می‌برد.

وزیر اسبق بهداشت افزود:‌ اشکال اساسی سیستم بهداشت و درمان ما این است که زیربنا و ساختار مشخص و تعریف شده‌ای ندارد و به همین علت با مشکلات متعددی مواجه شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مهمترین اولویت مدیریت منابع حوزه سلامت است. باید با برنامه‌ریزی و مدیریت قوی از اتلاف منابع در حوزه سلامت جلوگیری کنیم،یکی از این اقدامات کنترل دقیق نسخ بیماران ست که توسط پزشکان تجویز می‌شود.

مرندی با اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت و وقایع زمان وزارت خود گفت:‌ سیستم بهداشت و درمان کشور ما طی سالهای بعد از انقلاب پیشرفتهای زیادی داشته است، زمانی تعداد پزشکان کشور از 14 هزار نفر تجاوز نمی‌کرد و دانشجویان پزشکی هندی و بنگلادشی که زبان فارسی را هم نمی‌دانستند برای مردم طبابت می‌کردند. وضعیت پرستاری از این هم بدتر بود ولی امروز در همه رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشک و پیراپزشکی افراد عالم و حاذق داریم.

وی ادامه داد: سیستم بهداشتی درمانی کشور نیز که از سالهای دهه 60 ایجاد شد در زمان خودش توانست کارهای بزرگی انجام دهد و بسیاری از بیماریهای واگیر و کشنده آن زمان را کنترل کرد اما اکنون وقت آن است که این سیستم بهداشتی و درمانی متناسب با شرایط و نیازهای امروز تقویت و به روز رسانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha