سلامت نیوز : رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران با بیان تاثیرات روزه‌داری بر سلامت روان گفت: روزه‌داری باعث کنترل خشم و عصبانیت می‌شود و خویشتنداری را تقویت می‌کند.

حمید یعقوبی در گفت‌وگو با فارس، در مورد تأثیرات روزه‌داری بر سلامت روان گفت: ماه رمضان ماهی است که برای بیش از یک میلیارد مسلمان جهان ماه متفاوتی است و همه مسلمانان عادات و رفتارهای خاصی به صورت مشترک انجام می‌دهند که این ماه را متمایز می‌کند.

وی ادامه داد: روزه‌داری اثرات و ابعاد شخصیتی متفاوتی بر جا می‌گذارد و از جمله تأثیر روزه‌داری خویشتنداری در افراد است.

مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم تصریح کرد: خویشتنداری یا (Self control) در ماه رمضان بیشتر می‌شود و فرد مراقب رفتار خود است و رفتار خود را کنترل می‌کند.

یعقوبی گفت: در شرایط عادی افراد در طول روز عصبانی می‌شوند و ممکن است دیگران و اطرافیان را برنجانند اما چون در ماه رمضان توصیه شده که مراقب رفتار خود باشیم این خویشتنداری بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: روزه‌گرفتن فقط مربوط به خوردن و آشامیدن نیست بلکه در کلام، چشم و جوارح دیگر بدن نیز تأثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه شاهد گفت: با آنکه مواد خوراکی و آشامیدنی در دسترس افراد روزه‌دار وجود دارد اما این افراد از خوردن آن پرهیز می‌کنند. این خودداری از خوردن و آشامیدن نیز تمرین خویشتنداری است.

یعقوبی گفت: از سوی دیگر روزه‌داری کمک می‌کند تا افراد هدفمند شوند چرا که افراد روزه‌دار در ساعات خاصی رفتارهای خاصی دارند و این به نوعی تمرین هدفمندی است.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران گفت: رفتارهای معطوف به هدف در ایام روزه‌داری معنا و مفهوم پیدا می‌کند و این جزء دستاوردهای روزه‌داری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha