دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 78204
سلامت نیوز : متخصص گوش، حلق و بینی گفت: جمع شدن مایع پشت پرده گوش به مرور زمان در کنار عامل عفونت‌زایی مثل لوزه سوم می‌تواند باعث سوراخ شدن پرده گوش ‌شود.

رضا چایچیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: لوزه سوم و عفونت‌های ویروسی و میکروبی به دلیل ایجاد ترشح و انسداد در راه هوایی موجب عفونت در ناحیه گوش می شوند که بیشتر اوقات همراه با سنگینی گوش نیز هستند.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: جمع شدن مایع پشت پرده گوش به مرور زمان در کنار عامل عفونت‌زایی مثل لوزه سوم می‌تواند به مرور زمان باعث سوراخ شدن پرده گوش ‌شود و تشخیص و درمان این بیماری با انجام نوار گوش و گرفتن عکس از لوزه سوم انجام پذیر است.

چاپچیان ادامه داد: درمان عفونت گوش در مرحله اول درمان دارویی است تا از التهاب اطراف مجرای استاش (ناحیه بین حلق و گوش) کم شود چرا که این محل باعث انتقال عفونت از داخل دهان و لوزه به خصوص لوزه سوم به سمت گوش است ؛در نتیجه آنتی‌بیوتیک می‌تواند التهاب را کمتر و عفونت را کنترل کند.

متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: گاهی اوقات عفونت‌های مکرر و پشت سر هم که در حالت عادی به صورت سرماخوردگی و عفونت ویروسی است می‌تواند بعدها به عفونت میکروبی تبدیل شده و باعث التهاب گوش شوند که اگر درمان انجام نشود عفونت، باعث پارگی پرده گوش می‌شود که درمان این پارگی در نوزادی و کودکی خیلی مشکل است.

چایچیان افزود: اگر عفونت به درمان مقاوم باشد باید با عمل جراحی لوزه سوم را برداشت و همزمان با آن، عفونتی را که پشت پرده گوش جمع شده تخلیه کرد و بعد دستگاه کوچکی به نام ‌وی‌تی - لوله تهویه - در پرده گوش می‌گذاریم. وجود این دستگاه باعث تخلیه خود به خودی عفونت‌ها می‌شود و میزان فشار بر پرده گوش را تنظیم می‌کند که این دستگاه بعد از 5، 6 ماه خود به خود دفع و از گوش خارج شده و پرده گوش هم ترمیم می‌شود.

متخصص گوش، حلق و بینی اظهار داشت: این عمل در کودکانی انجام می‌شود که به طور مکرر دچار عفونت شده که می‌تواند هم درمان و هم پیشگیری از پارگی و سنگینی گوش باشد.

این پزشک متخصص در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر اینکه آیا وارد شدن آب در داخل گوش و ریختن شیر از سینه مادر باعث عفونت گوش شده و ناشنوایی را در پی دارد ؛ گفت: وارد شدن آب یا مایعات دیگر از مجرای بیرونی باعث التهاب مجرای خارجی گوش می‌شود اما مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند و با استفاده از قطره می‌توان از التهاب این ناحیه کاست.

چاپچیان ادامه داد: عفونت گوش میانی مدنظر ماست و باعث پارگی پرده گوش می‌شود به دلیل وجود لوزه‌ها و عفونت‌هایی است که از داخل بینی و دهان به پرده گوش وارد شده و باعث آسیب به این ناحیه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha