سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: تک‌نرخی شدن نرخ ارز دارو جلوی بسیاری از رانت‌ها، فسادها و اتفاقاتی را که بین تولید تا عرضه دارو رخ می‌داد، گرفت.

حسن طریقت منفرد در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: دو نرخی شدن ارز دارویی در کشور از سال گذشته فساد ایجاد کرده بود که با تک نرخی شدن نرخ ارز دارو که قانون بود و وزارت بهداشت هم از این قانون تبعیت کرد. خوشبختانه بسیاری از گرفتاریها و مفاسدی که بین مسیر تولید تا عرضه دارو رخ می‌داد، حل شد.

وزیر بهداشت گفت: از طرف دیگر بر مبنای ارز جدید دارو، قیمت‌گذاری داروها اصلاح شد و همین امر خیال تولیدکنندگان دارو را که در مرز ورشکستگی بودند، نجات داد و خیالشان را راحت کرد و اکنون اکثر آنها توانشان را برای افزایش تولید، افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی بخشی از ارز دارو را به صورت ارز مرجع و بخشی را به صورت ارز مبادله‌ای و بخشی را ارز آزاد می‌دهند، در مسیر تولید تا عرضه دارو اتفاقات زیادی می‌افتد و بالاخره همیشه ارز چند نرخی به دلیل اینکه قابل کنترل نیست، گرفتاری و فساد ایجاد می‌کند.

طریقت منفرد گفت: مسئله دیگر یارانه داروست که قبلاً ما آن را به شرکتهای پخش دارویی می‌دادیم و می‌گفتیم تو فلان داروی میلیون تومانی را با استفاده از این یارانه به قیمت مثلاً 50 هزار تومان به داروخانه تحویل بده و به ویترین داروخانه ببر.

وی افزود: این مسئله باعث می‌شود که چون قیمت واقعی دارو چندین برابر قیمت آن در داروخانه است، در مواقعی دارو به شکلی از داروخانه خارج شود و معلوم نباشد به کجا می‌رود اما حالا ما می خواهیم یارانه دارو را مستقیم به دست خود مریض برسانیم و مابه التفاوت ارز دارویی را به حساب خود بیماران صعب العلاج که آنها را می‌شناسیم، پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ فکر می‌کنم این روش یک تحول اساسی برای صیانت از امانت مردم ایجاد می‌کند و جلوی فساد را می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha