دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 78207
سلامت نیوز : شاید کمتر کسی باشد که حلوا جزو دسرهای مورد علاقه‌اش به ویژه در ماه مبارک رمضان نباشد غافل از اینکه مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند به چاقی و چربی خون منجر شود.

مینا کاویانی، مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حلوا یک دسر سنتی ایرانی است و از آنجایی که طعم شیرینی دارد بسیاری از مردم آن را بر سر سفره‌های افطاری می‌گذارند.

وی ادامه داد: این غذا علاوه بر آرد حاوی مقدار زیادی روغن و شکر است و ممکن است بسیاری از عوارض آن برای روزه‌داران مشخص نباشد چرا که هر گرم شکری که در حلوا مصرف می‌شود معادل 4 کیلو کالری و هر گرم روغن معادل 9 کیلو کالری است.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه خوردن زیاد حلوا در وعده افطار نه تنها موجب سنگینی معده و حتی رفلاکس می‌شود بلکه چاقی را هم در پی دارد.

کاویانی به آنهایی که علاقه زیادی به خوردن حلوا دارند توصیه کرد تا ترجیحاً آن را در منزل و با روغن گیاهی تهیه کنند چرا که حلوای آماده که در قنادی‌ها به فروش می‌رسد معمولاً حاوی روغن جامد نباتی است.

وی در مورد مضرات استفاده از روغن نباتی در حلوا گفت: روغن نباتی حاوی اسیدهای چرب اشباع‌شده‌ای است که در دیواره رگ رسوب می‌کند و به مرور سبب ایجاد تصلب شرایین می‌شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت حرارت‌دادن زیاد به روغن‌های گیاهی به ویژه هنگام طبخ حلوا را نامناسب دانست و افزود: روغن‌های مایع نسبت به‌ روغن‌های جامد حساسیت بیشتری به حرارت دارند و بافتشان به سرعت تخریب می‌شود تا حدی که ممکن است به مواد سرطان‌زا و خطرناک تبدیل شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha