سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: پلاک دندان در واقع یک لایه بی‌رنگ است که همراه بقایای مواد غذایی و به علت حضور میکروب‌ها می‌تواند به تخریب مواد غذایی و ایجاد محصولاتی منجر شود که همزمان پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را به همراه دارد.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در داخل دهان یکسری میکروب‌ها وجود دارند که جزو فلور نرمال دهان محسوب می‌شوند.

این دندانپزشک افزود: بلافاصله بعد از تمیز کردن کامل دهان و دندان‌ها، یک لایه نازکی از بزاق که حاوی مواد غذایی باقیمانده و میکروبهاست روی سطح دندان و لثه را می‌پوشاند که اصطلاحاً به این لایه پلاک میکروبی می‌گویند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: حضور پلاک میکروبی به همراه بقایای مواد غذایی می‌تواند به علت وجود میکروب‌ها به تخریب مواد غذایی و ایجاد محصولاتی منجر شود که همزمان پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را به همراه خواهند داشت.

وی افزود: در محل‌های مجاور مجاری غدد بزاقی مثل پشت دندان‌های پایین و ناحیه خلفی فک بالا ، افزوده شدن مواد معدنی بزاق به این پلاک میکروبی می‌تواند باعث تشکیل جرم و ایجاد یک چرخه معیوب التهاب و تخریب بافت‌های دندان و لثه شود.

فاطمی ادامه داد: از آنجا که نباید و نمی‌توان میکروب‌های داخل دندان را حذف کرد تنها راه جلوگیری از اثر سوء این پلاک دندانی، حفظ بهداشت دهان و کاهش زمان مجاورت مواد غذایی با این میکروب‌ها است بدین ترتیب از تشکیل جرم و عوارض آن پیشگیری شده و علاوه بر آن پوسیدگی نیز به وجود نخواهد آمد.

این دندانپزشک ادامه داد: پلاک دندان در واقع یک لایه بی رنگ است و اگر ماده سفید رنگی - متریاآلبا - در ناحیه لبه لثه دندان مشاهده شد، این ماده به علاوه مواد غذایی می‌تواند عامل اصلی التهاب و تشکیل جرم بعدی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha