سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 78231

بروز مشكلاتی درباره تامین داروی مورد نیاز مردم باعث شده تا زمینه برای فعالیت گسترده دلالان در بازار آزاد مهیا گردد. این دلالان داروهای خارجی و كمیاب را با قیمت بالا به بیماران به فروش می‌رسانند.

جولان دلالان در بازار آزاد دارو
سلامت نیوز : بروز مشكلاتی درباره تامین داروی مورد نیاز مردم باعث شده تا زمینه برای فعالیت گسترده دلالان در بازار آزاد مهیا گردد. این دلالان داروهای خارجی و كمیاب را با قیمت بالا به بیماران به فروش می‌رسانند. مشاهدات میدانی از اطراف داروخانه‌های بزرگ در مركز شهر و نیز خیابان ناصرخسرو حاكی از جولان دلالان داروست. این دلالان اگر چه در طول روز نیز فعالند اما با تاریك شدن هوا بر میزان فعالیت‌شان می‌افزایند و آزادانه به فروش دارو به چند برابر قیمت به بیماران اقدام می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه طی سال‌های گذشته بازار آزاد دارو بخصوص اطراف ناصرخسرو به كسادی گراییده بود و دلالان دارو چندان فعالیتی نداشتند. با این حال به‌دلیل مشكلات اخیر دوباره زمینه برای جولان دلالان فراهم شده است و آنان روزهای پررونقی را می‌گذرانند. هنوز معلوم نیست اگر در كشور كمبود دارو وجود دارد، این دلالان چگونه و از كجا داروهای كمیاب و نایاب را به راحتی تهیه كرده و به مردم می‌فروشند؟ طبق گفته مسئولان و برخی نمایندگان مجلس، در حال حاضر با كمبود یا نبود دست‌كم 60 قلم دارو مواجه هستیم.

مشاهدات میدانی «تهران‌امروز» نشان می‌دهد كه محتكران دارو به راحتی در حال فروش داروهای كمیاب مقابل داروخانه هلال‌احمر و پایین پله‌های داروخانه13 آبان هستند؛ داروهایی كه با قیمت نجومی به فروش می‌رسند و معلوم نیست چند بیمار دلنگران از پس تهیه آنها با قیمت سیاه برمی‌آیند. این درحالی است كه گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از بیماران وجود دارند كه حتی پول كرایه برای رساندن خود به بیمارستان‌ها را ندارند.

محكتران و قاچاقچیان این روزها در كمین بیماران می‌نشینند تا زنگ مرگ برای یكی از آنها به صدا درآید. به گزارش خبرنگار تهران امروز، برخی از فروشندگان غیرمجاز، داروهای بیمار سرطانی كه فوت كرده را از خانواده به قیمت دولتی می‌خرند و در بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند. رونق راسته دارو فروش‌های ناصر خسرو آنقدر بالا رفته است كه حتی شب‌ها و از ساعت 12شب به بعد هم برخی دلالان در میدان امام خمینی(ره) تا خیابان ناصر خسرو دلالان جلوی هر ماشین عبوری را می‌گیرند تا داروهایشان را به فروش برسانند. شرایط عجیب نظام دارویی كشور كه هیچ‌كس توضیحی برای آن ندارد باعث شد تا بازار سیاه ناصرخسرو كه مدت‌ها‌ی طولانی را در ركود سپری می‌كرد، امروز به یكی از پر رونق‌ترین بازارهای فروش داروهای كمیاب تبدیل شود.

از سوی دیگر گزارش‌ها از مرزهای غربی كشور نشان می‌دهد كه ورود داروهای قاچاق توسط كولبرها به یكی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است. اما هیچ خبری از وفای به عهد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دیده نمی‌شود. محمدحسن طریقت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور وعده‌ها داده بود كه خود راسا از مسببان گرانی دارو شكایت می‌كند تا این سوال از سوی افكارعمومی پیش بیاید كه چطور داروهایی كه در داروخانه‌ها نایاب شده به راحتی در دست محتكران و درست در مقابل داروخانه‌های مادر به فروش می‌رسد؟

رسول خضری عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس پاسخ تلخی برای این سوال دارد. به گفته او داروهایی كه وجود دارد، به جای آنكه در داروخانه‌ها باشد و عادلانه پخش شود، متاسفانه به دست مافیای دارو می‌افتد و سپس در بازار سیاه و با بهایی گزاف به دست مصرف‌كننده می‌رسد. او می‌گوید: «این در حالی است كه دارو برای بیماران خاص به اندازه غذا بسیار ضروری است؛ بنابراین، دولت باید همچنان كه بخشی از بودجه را برای موادغذایی ضروری مانند گندم و... اختصاص داده، بخشی از بودجه را نیز در اختیار حوزه سلامت بگذارد.» او در حالی انتظار دارد كه همچنان بودجه‌ای برای تزریق به نظام سلامت داشته باشد كه دولت بودجه‌های مصوب را هم به این نظام ورشكسته تزریق نكرده است.

نه سهم 60میلیارد تومانی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را به نظام سلامت داده و نه سهم این نظام از فروش نفت را. محمدحسین طریقت در میان فغان خانواده‌هایی كه شاهد از دست رفتن بیماران خود به دلیل كمبود وگرانی دارو هستند مدام از واریز یارانه دارو به حساب آنها سخن به میان می‌آورد. اما رسول خضری این تصمیم وزیر را نوشداروی بعد از مرگ سهراب می‌داند و می‌گوید: «اكنون با حذف ارز مرجع، افزایش قیمت دارو اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و با اینكه دولت گفته ‌كه مابه‌التفاوت قیمت دارو را به صورت یارانه به حساب فرد بیمار می‌ریزند، این هم نمی‌تواند معضل دارو را حل كند.»

رونق بازار سیاه

بازار سیاه دارو هر روز رونق بیشتری می‌گیرد. بیمارانی كه دست آنها از دارو و درمان كوتاه‌تر می‌شود نیز همچنان رو به افزایش است. تمام داروهای بیماران كلیوی نایاب شده و دارویی كه تا دیروز رایگان بود امروز به مبلغ ۳۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر روز در جامعه مشكلات عدیده‌ای در حوزه دارو به گوش می‌رسد و متعاقب آن مسئولان هم در برنامه‌های مختلف نوید برطرف شدن مشكلات حوزه سلامت از جمله دارو را می‌دهند ولی هر روز كه پیش می‌رود به تعداد بیمارانی كه در تامین هزینه‌های دارویی مشكل دارند افزوده می‌شود.

بیماران متعدد تالاسمی،‌ام اس، كلیوی و بیماری‌های دیگر هر روز به‌جای اینكه استراحت كنند تا درد و رنج بیماری‌شان كمتر شود باید خودشان و اعضای خانواده‌شان كفش‌های آهنی به پا كنند تا بتوانند برای بیماری‌شان دارو تهیه كرده و بعد از مدت‌ها كه با هزار زحمت داروی خود را پیدا می‌كنند تازه متوجه می‌شوند كه هزینه‌های دارویی به‌طور سرسام‌آوری بالا رفته است و بیماری كه حتی در تامین كرایه ایاب و ذهاب خود مشكل دارد چطور می‌تواند هزینه‌های صدها هزارتومانی و گاها میلیونی را بپردازد. پدر یكی از بیماران كلیوی كه شغلش دستفروشی است درباره هزینه داروهای فرزند بیمارش كه 8 سال است دیالیز می‌شود و در حدود یك سال است كه پیوند كلیه زده است، به تسنیم می‌گوید: هر زمان كه برای تهیه داروهای سلسپت و ساندیمون (داروهای جلوگیری از پس زدن كلیه) فرزند بیمارم به داروخانه می‌رفتم حدود 80 هزار تومان باید هزینه می‌كردم؛ در حالی كه شغل من دستفروشی است و همین هزینه را هم نمی‌توانم بپردازم، بیمه تامین‌اجتماعی كه ندارم، یك بیمه خدمات درمانی به زحمت توانستم تهیه كنم، آن هم چقدر مگر به كار می‌آید؟

باید بیشتر هزینه‌های دارویی را خودمان بپردازیم. الان كه برای تهیه داروهای سلسپت و ساندیمون به داروخانه رفته بودم مسئول داروخانه‌ گفت باید 360 هزار تومان بپردازم، من آن 80 هزار تومان را نمی‌توانستم پرداخت كنم چه برسد به این 360 هزار تومان، آخرش هم می‌گویند این 360 هزار تومان را بپرداز، بعد برو از بیمه پولت را بگیر. من از كجا می‌توانم این پول را تهیه كنم و بپردازم! آخر این چه سرنوشتی است كه یك بچه‌ام به خاطر ایست قلبی مرد، عروسم هم در یك حادثه آتش گرفت، حالا هم این یكی فرزندم جلوی چشمم به خاطر ناتوانی در تهیه دارو باید كلیه‌اش پس بزند و بمیرد.

دست به دامان بهارستان

درحالی كه محمدحسین طریقت وزیر بهداشت مدام از تولید داروهای جدید و تك نرخی‌شدن قیمت داروها سخن به میان می‌آورد، اما شرایط سخت بیماران مبتلا به «نقص ایمنی»، خانواده‌های آنان را به در مجلس كشید تا برای نجات جان بیماران خود دست به دامان بهارستانی‌ها شوند. 60 نفر از خانواده‌های بیماران مبتلا به «نقص ایمنی» به دلیل گران شدن قیمت داروهای این بیماران، جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع كردند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند. مادری ‌كه فرزند‌ 10 ساله‌اش به بیماری نقص ایمنی نوع «بروتون»مبتلاست، می‌گوید: باید هر دو هفته یك بار، داروی فاكتور 7 به پسرم تزریق شود كه تاكنون ماهانه چیزی نزدیك به سیصد تا چهارصد‌ هزار تومان برای تهیه داروی او می‌پرداختیم، ولی اكنون بهای دارو به دو میلیون تومان رسیده است. اگر دارو را برای فرزندم تهیه نكنیم به مشكل حاد تنفسی و عفونت‌های پی‌درپی در اعضای بدن دچار می‌شود تا جایی‌كه‌ شاید فرزندم را از دست بدهم.

دولت نظارتی ندارد

«رسول خضری» عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعتقاد دارد كه دولت بازار دارو را به حال خود رها كرده است: «متاسفانه دولت هیچ‌‌گونه نظارتی بر بازار دارو، از جمله دارو‌های كمیاب ندارد.» خضری می‌گوید: «اینكه كشور ما ‌را نا‌جوانمردانه ‌تحریم دارو كرده‌اند، شكی نیست، ولی چیزی كه بیش از هر چیز دیگری در این میان دیده می‌شود، نبود مدیریت دولتی است كه به این آشفته بازار دامن می‌زند.» البته مسئولان بارها اعلام كرده‌اند كه مسئله كمبود دارو به تحریم باز نمی‌گردد بلكه به مدیریت و شرایط داخلی بازمی‌گردد.

چرا كه شرایط آشفته بازار دارو امروز به سیاست داخلی و تصمیم دولت بستگی دارد. آنها برای اعتقاد خود دلیل هم دارند. شواهد نشان می‌دهد كه دولت برنامه‌ای برای زخم‌های چركی حوزه درمان و دارو ندارد. وزارت بهداشت آنقدر خبر خوش تولید داروهای جدید را به رسانه‌ها داده كه كمبود دارو برایش قابل پذیریش نیست. حال این سوال پیش می‌آید كه با این وضعیت چه برسر هزاران بیمار نیازمند دارو می‌آید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha