سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 78232
سلامت نیوز : نه تنها بیماری دیابت سالانه در كشور 30 هزار ایرانی را به كام مرگ می‌فرستد و هر ساله 200 تا 300 هزار بیمار به جمع دیابتی‌های كشور افزوده می‌شود، بلكه آمارها نشان می‌دهد از هر پنج ایرانی یك نفر به فشارخون بالا مبتلاست. اگر فاكتور ارثی بودن این بیماری‌ها را كنار بگذاریم پزشكان و كارشناسان تغذیه تنها یك عامل را متهم می‌دانند: سبك زندگی! این روزها ایرانی‌ها ورزش نمی‌كنند و فروشگاه‌های عرضه فست‌فود مملو است از مردان و زنان و كودكانی كه خوردن پیتزا و ساندویچ‌های ریز و درشت را به خوردن غذاهای سالم ترجیح می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه سال گذشته رئیس اداره غدد متابولیك مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت اعلام كرده بود كه 30‌درصد افراد بالای 30 سال در كشور یكی از فاكتورهای خطر دیابت اعم از سابقه خانوادگی، فشار خون و چاقی را دارا هستند. شاید به همین دلیل است كه وزارت بهداشتی‌ها به فكر تدوین نقشه راه سبك زندگی سالم افتاده‌اند. روز گذشته فاطمه رخشانی معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام اینكه «سلامت جزء لاینفك هر برنامه و فعالیتی است، خبر داد كه «پیش‌نویس نقشه راه سبك زندگی از سه سال پیش در دستوركار وزارت بهداشت قرار گرفته و با تشكیل دبیرخانه ترویج شیوه زندگی سالم، فعالیت هدفمند در این حوزه آغاز شده است.»

از میزان استرس و نوع تغذیه گرفته تا كنار گذاشتن فعالیت بدنی روزانه، بیشتر چیزهایی كه این روزها در برنامه روزنامه شهرنشینان به امری عادی مبدل شده، در ابتلا به دیابت نقش دارد. بهارك یوسفی كارشناس تغذیه در گفت‌وگو با تهران امروز حتی چشم و هم‌چشمی، حسادت و استرس‌های ناشی از این امر را نیز در ابتلا به دیابت موثر می‌داند: «بدن با استرس مانند یك مشكل وارد شده رفتار كرده و سیستم هورمونی بدن در برابر آن واكنش نشان می‌دهد. این واكنش هم ترشح هورمون‌هایی است كه سطح قند خون را بالا می‌برند. زندگی مدرن شهری هم پر است از این استرس‌ها. حتی تغییرات فرهنگی هم كه د ر سال‌های اخیر دیده می‌شود به این استرس‌ها دامن می‌زند. چشم و هم‌چشمی‌هایی كه در لوكس‌گرایی و عروسی‌ها دیده می‌شود و... همه عاملی است برای ایجاد استرس كه احتمال ابتلا به دیابت را هم بالا می‌برد.»

او ادامه می‌دهد: «اولین نیاز هر انسانی انرژی است. در گذشته به دست آوردن انرژی سخت‌تر بود و به همین دلیل انسان‌ها میل به خوردن چربی و شكر داشتند اما آن را در جریان فعالیت‌های روزانه خود می‌سوزاندند. این موضوع به‌طور ناخودآگاه در ما انسان‌ها نهادینه شده و تا امروز با ما باقی‌مانده است. در همه جای دنیا انسان‌ها نسبت به خوردنی‌های شیرین و چرب علاقه‌مند هستند.» به گفته یوسفی، تغییر سبك زندگی به عاملی مبدل شده برای تشدید بیماری ها. او می‌گوید: «پدران در نسل‌های گذشته پس از ساعت كار به خانه بر می‌گشتند و نصف روز را با خانواده بودند اما حالا از صبح تا شب والدین كار می‌كنند و تنها وعده غذایی شام را در كنار خانواده هستند بنابراین وعده اصلی غذا شام است كه امری بسیار موثر در ابتلا به دیابت است. آپارتمان‌ها كوچكند و جایی برای بازی روزانه بچه‌ها ندارند و بچه‌ها در مقایسه با كودكان نسل‌های قبل كه در حیاط و كوچه بازی می‌كردند بیشتر می‌نشینند و بازی‌های یارانه‌ای انجام می‌دهند.»

این كارشناس تغذیه می‌گوید: «چاقی‌های مفرط بسیار در جامعه دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد 45 میلیون ایرانی چاق هستند. چاقی ریسك ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.» او درباره فست‌فودها می‌گوید: «فست‌فود‌ها یك فاجعه هستند كه به خانه‌های ایرانی رسوخ كرده‌اند و باعث چاقی شدید می‌شوند. خیلی از بیماری‌های دیگر و سرطان‌ها هم می‌توانند در اثر استفاده دراز مدت از فست‌فودها ایجاد شوند.» یوسفی می‌گوید: «آنچه در مراجعانم می‌بینم این است كه سلامت در جامعه در سرازیری قرار دارد و عاملی منفی است چرا كه یك پدر یا مادر سالم مفید‌تر از یك پدر و مادر بیمار است. این موضوع در همه نقش‌های جامعه صدق می‌كند، كارگر و كارمند و...»

پیش از این شكور امیدی بنیانگذار و رئیس كل انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی كشور نیز به ایلنا گفته بود: «در ایران، حداقل ۱۰ میلیون دیابتی یا در معرض ابتلا به دیابت داریم كه ۷۰ درصد مبتلایان به دیابت، از بیماری خود خبر ندارند.

در این بیماری، عامل ژنتیك، حداكثر ۵ درصد موثر است و عادت‏های تغذیه‌ا‏ی ناصحیح و فشار و تنش‏های فكری و استرس و فشارهای روحی، عوامل اصلی ابتلا به این بیماری هستند كه علاوه بر تحمیل هزینه ۲ هزار میلیاردی بر مردم و كشور، هزینه‌های معنوی بسیاری از جمله مشكلات روحی و عاطفی، كاهش بهره‏وری شغلی و علمی، ناتوانی جنسی و... بر بیماران و جامعه تحمیل كرده است و سبب معضلات اجتماعی چون طلاق و بیكاری و... شده است.» او ادامه داد: «در ایران، سالانه بیش از ۳۰هزار نفر به علت بیماری دیابت و عوارض آن فوت می‌كنند و در هر سال، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر نیز به دیابتی‌های ایران افزوده می‌شود و این بیماری، با شتاب بسیار زیادی، در حال افزایش است و اگر این روند ادامه پیدا كند، در سال‏های نه چندان دور، با بحران دیابت روبه‌رو خواهیم شد.» دكتر امیدی همچنین گفت: «دیابت حدود ۱۰ سال از عمر مفید بشر می‌كاهد.»

به گفته امیدی «با وجود تمامی اطلاعات گفته شده و انتشار گسترده‏ این اطلاعات در رسانه‌های گروهی، دیابت بیش از آنكه یك بیماری باشد، یك محدودیت است و بیش از ۹۰ درصد دیابت‏‌ها با كمك علوم روز و طب سنتی، كاملا قابل كنترل و درمان است و حتی در رابطه با زخم پای دیابتی، با ورود ۳ دستگاه لیزر با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در بیمارستان ۵۰۲ ارتش در تهران و بیمارستان نیروی دریایی در رشت، بخش زیادی از این بیماران در حال درمان هستند و با اطمینان می‌‏توان گفت كه درمان دیابت، امكان‌پذیر است و این آرمان، یك حدس غیرعلمی و غیركارشناسانه نیست! البته این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی عظیم ملی و مردمی دارد و بدون شك، اگر دستورات اسلام پیرامون آداب غذاخوردن، ورزش، صله ارحام و نشاط در زندگی رعایت شود، بخش اعظم بیماری دیابت و دیگر بیماری‏‌ها در ایران، قابل كنترل و حتی قابل درمان خواهد شد.»

امیدی ضمن نقد جدی نسبت به نحوه نظارت بر بیمارستان‌ها و اعتراض به عملكرد بیمه‌ها در حمایت از بیماران، به موضوع طرح افزایش قیمت نوشابه در مجلس هفتم اشاره كرد و گفت: «من در مجلس هفتم، مشاورعالی كمیسیون بهداشت و درمان بودم و عرض كردم كه نوشابه‌های قندی برای دیابت مضر است و یك نوشابه ۲۸۰سی سی، ۵۰‌تا ۶۰ واحد قند دیابتی را افزایش می‌‏دهد. ما طرحی را نوشتیم مبنی بر افزایش ۱۰درصدی قیمت نوشابه‌های داخلی و ۱۵درصدی نوشابه‌های خارجی. ۱۷۰ نماینده مجلس نیز امضا كردند و نهایتا این طرح در اوایل سال ۱۳۸۶، تصویب شد كه سالی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از طریق عوارض نوشابه‌ها، به خزانه واریز شود.»

وی ادامه داد: «براساس قانون، قیمت نوشابه افزایش پیدا كرد و مردم هم پرداخت كردند اما این درآمد‌ها، هیچ‌وقت به‌طور كامل از كارخانه‏دارها اخذ نشد و نه تنها از انجمن دیابت تقدیر و تشكر نشد بلكه مورد هجمه و هجوم نیز قرار گرفتیم و در حال حاضر به‌طور جدی در حال پیگیری هستیم كه وزارت بهداشت و دیوان محاسبات برای اخذ این یارانه‌ها از شركت‌های تولیدی اقدام یا انجمن دیابت را مامور پیگیری این پروژه تا به توقعات بحق بیماران دیابتی پاسخ مثبت داده شود اما متاسفانه در اجرای این قانون، هر سازمانی مسئولیت را به دوش سازمان دیگر می‌‏اندازد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha