سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 78235
سلامت نیوز : افزایش چشمگیر قیمت و كمبود دارو باعث شده كه بسیاری از بیماران با مشكلات عدیده دست و پنجه نرم كنند و علت این مشكلات در بازار دارو را باید در سوءمدیریت وزارت بهداشت، بانك‌ها و تولیدكنندگان دارو دانست. اوایل سال گذشته ارز از دارو دریغ شد و از شهریور دوباره این ارز به دارو اختصاص پیدا كرد. این در حالی بود كه قیمت ارز قبل و پس از اختصاص اختلاف فاحشی پیدا كرده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ ضمن آنكه گشایش اعتبار در كشورهای خارجی نیز غیرقابل دسترس بود. شركت‌های دارویی با وجود این مشكلات اقدام به وارد كردن دارو كردند اما تاخیر در پرداخت ارز به تمامی این مشكلات افزوده شد و باعث بالا رفتن قیمت دارو شد. ریالی كه در دست وارد كنندگان دارو بود كمتر از قدرت خرید آنها بود و جبران دلاری امكان پیدا نكرد. لذا تولید دارو و واردات به شدت كاهش پیدا كرد و انبارها از دارو خالی شد.به همین خاطر چون كه هنوز هم تكلیف ارزی دارو مشخص نیست قیمتی كه در بازار وجود دارد با قیمت واقعی فاصله زیادی دارد. در این میان افراد سودجویی وجود دارند كه وقتی دارو به اندازه كافی وارد نمی‌شود به‌دنبال فرصت هستند و با سودهای كلان اقدام به فروش این داروها می‌كنند.

در بازار ناصرخسرو داروها با ارز آزاد وارد شده و حدود 5برابر قیمت واقعی به فروش می‌روند. بیمارانی كه از استطاعت مالی خوبی برخوردارند می‌توانند این دارو‌ها را تهیه كنند. با این اوصاف به دلیل تقاضای دارو، این بازار بسیار گرم است.در حال حاضر بازار دارو با كمبود 50-60 قلم داروی حیاتی روبه‌روست. در مقابل چنین بازاری دولت باید جوابگوی كسانی باشد كه پولی برای خرید داروی مورد نیاز خود ندارند. دولت هر ماه پولی به حساب مردم می‌ریزد و با سوت و كف آنها مسرور می‌شود. در صورتی كه بیماران با كمبود داروهای حیاتی روبه‌رو هستند، كسی هم جوابگوی آنها نیست. در چنین شرایطی باید گفت كه آنها بیماران را به صورت مزمن می‌كشند.دولت در قدم اول باید مابه‌التفاوت ارزی را پرداخت كند، در غیراین‌صورت قیمت به شدت افزایش پیدا خواهد كرد. زیرا قیمت تولید با قیمت فروش دارو همخوانی ندارد. همچنین دولت می‌تواند مجوز ورود دارو با ارز آزاد را صادر كند تا مشكل كمبود دارو حل شود.

حتی می‌تواند مجوز فروش با قیمت بالاتر به تولیدكنندگان بدهد. نمی توان گفت رقابتی بین داروهای ایرانی و خارجی وجود دارد زیرا دارویی كه تولید شده و از نظر كیفیت مورد تایید وزارت بهداشت است دارویی مطلوب است. اگر تولید دارو تاثیری ندارد كه نباید تولید شود و اگر تولید می‌شود باید اجازه واردات آن دارو لغو شود تا هم تولیدكنندگان و هم مصرف‌كنندگان به راحتی بتوانند از داروی تولید داخل كشور استفاده كنند.البته این نكته را قابل ذكر می‌دانم كه با تغییرات پیش آمده در قیمت و منابع ارزی، كمیسیونی امروز تشكیل خواهد شد كه در آن مدیران بانك‌ها، وزارت بهداشت و مسئولین ذی‌ربط حضور خواهند داشت تا بتوانند برای این مشكل راه‌حلی اساسی پیدا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha