سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 78238
سلامت نیوز : وقتی به فرزندانمان یاد بدهیم که به حریم همسایه ها و دیگران احترام بگذارند، و در صورت نیاز به آنها کمک کنند و همدلی خود را به آنها نشان دهند، همه در این میان برد می کنند.

1. اول از همه مرزها و حد و حدود را با همسایه هایتان تعیین کنید. شاید همه چیز بدیهی به نظر برسد، ولی مشغله زندگی باعث می شود که چیزهای کوچک فراموش شوند یا پیش پا افتاده فرض شوند. مثلاً از آنها بپرسید اگر توپ بچه هایتان در حیاط آنها افتاد باید چکار کنند. آیا همسایه شما شب ها کار می کند و روزها می خواهد دم پنجره اش سر و صدا نباشد؟ پرسیدن چنین سوالات ساده ای احترام شما به همسایه و اهمیت به خواسته ها و نیازهای او را نشان می دهد و در عوض شما هم می توانید همین انتظارات را داشته باشید.

2. به بچه هایتان حد و مرزها را یاد بدهید. اگر خیلی کوچک هستند، به آنها توضیح دهید که حریم شما تا کجاست و آنها نباید به حریم همسایه پا بگذارند. برایشان بگویید که اگر توپشان در خانه همسایه افتاد همانطور که با همسایه هماهنگ کرده اید باید عمل کنند.

3. حد و مرزهای مجازی را برای بچه ها توضیح دهید. شاید فرزندتان در چهاردیواری خودتان باشد، ولی بخواهد صدایش را سرش بیندازد و فریاد بزند یا سر و صدای زیادی راه بیندازد. شاید شما بتوانید سر و صدای او را تحمل کنید، ولی همسایه شما تحمل نمی کند. اینطور هم نیست که بچه هایتان مجبور باشند آرام صحبت کنند، ولی باید حداقل به حقوق اولیه و آسایش همسایه ها نیز احترام گذاشت.

4. به فرزندانتان یاد بدهید که دنبال فرصت هایی برای کمک به دیگران باشند. مثلاً به او یاد بدهید که اگر یکی از همسایه ها دستش پر است و به کمک احتیاج دارد به آن همسایه کمک کند. این موجب خوشحالی همسایه و ایجاد فرصتی برای حس خوب کمک به دیگران در بچه می شود.

5. لاپوشانی نکنید. حادثه اتفاق می افتد. به فرزندتان یاد بدهید که وقتی اتفاق بدی افتاد چکار کند. در مورد سناریوهای مختلفی که ممکن است پیش آید با او حرف بزنید: وقتی بچه ها توپ بازی می کنند و تصادفاً شیشه همسایه را می شکنند، اولین کاری که می کنند این است که فرار کنند، ولی این راه حل درست نیست. به آنها یاد بدهید که دنبال کمک و حل مسئله و جبران آن باشند و موقعیت را از آنچه هست خرابتر نکنند.

6. بازخورد بگیرید. با همسایه هایتان رک باشید. اینطور نیست که افراد فوراً از بچه شما شکایت کنند ولی گفتگو با همسایه ها باعث می شود که او آزادی بیشتری برای بیان مزاحمت های احتمالی که شاید خیلی راحت بتوان آنها را برطرف کرد داشته باشد.

اگر از همان بچگی به فرزندتان یاد بدهید که همسایه خوبی باشد، وقتی بزرگ شد، دنیا جای بهتری برای زندگی فرزندانمان خواهد بود.

منبع : برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha