گروهی از دانشمندان آمریکایی پروتئینی را شناسایی کرده اند که نقش کلیدی در بازچرخ آهن در خون ایفا می کند و می تواند در درمان برخی از اشکال تالاسمی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان بخش علوم و فناوری سلامت دانشگاه هاروارد و موسسه تکنولوژی ماساچوست که نتایج تحقیقات خود را در مجله " Journal of Clinical Investigation" منتشر کرده اند، پروتئینی را کشف کردند که در بازچرخ (recycle) آهن در خون نقش کلیدی دارد.

این کشف می تواند در توسعه درمان های جدید برای برخی از اشکال تالاسمی بتا، مورد استفاده قرار گیرد.

دو سال قبل تیم تحقیقاتی ژان ژان شن، پروتئینی با عنوان eIF2alpha یا HRI را شناسایی کردند که در موش های مبتلا به تالاسمی باعث افزایش زندگی می شد.

درحقیقت این پروتئین توانایی به حداقل رساندن عدم توازن های حاضر در زنجیره های گلبولی را دارد. HRI ، پروتئین پایه برای شکل گیری هموگلوبین خون است. هموگلوبین اکسیژن را به بافت ها می رساند و دی اکسید کربن را از بافت ها حرکت می دهد.

اکنون این گروه تحقیقاتی کشف کرده اند که (HRI eIF2alpha) در فرایندهای بازگرداندن آهن به داخل خون ارگانیسم را هم دارد که این نقش را از طریق دو راه اجرا می کند.

از یک طرف فقدان این آنزیم سطوح "اپیدسیدین"، پروتئینی که فاکتور مهمی در تنظیم سیکل حرکت آهن است را کاهش می دهد.
آهن، عنصر مهم تشکیل دهنده هموگلوبین است. در غیبت پروتئین اپیسیدین ارگانیسم، آهن را انتقال می دهد اما از آن استفاده نمی کند.

همچنین، پروتئین eIF2alpha، علاوه بر گلبول های قرمز در ماکروفاژها نیز بیان می شود. ماکروفاژها گلبول های قرمز مرده را جمع آوری کرده و دوباره به سیستم آهن انتقال می دهند.

این پروتئین "اشتهای" ماکروفاژها را در جمع آوری گلبول های قرمز مرده کاهش می دهد و به این ترتیب آهن را به چرخه خون باز می گرداند.

این دانشمندان اکنون درحال بررسی مولکول هایی هستند که سیگنال های آنزیم مورد بررسی در این فرایند را متعادل می کند.
در این خصوص دکتر شن توضیح داد:" شاید موفق شویم ترکیباتی را پیدا کنیم که می توانند به بیماران مبتلا به تالاسمی بتا و دیگر بیماری هایی که این آنزیم در آنها نقش دارند، کمک کنند."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha