سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
سلامت نیوز : همان طور که می دانیم خون مجموعه ای از فرآورده های ضروری است از جمله گویچه های قرمز، پلاسما حاوی پروتئین انعقادی و پلاکت ها؛ همه اجزای خون قابلیت استفاده دارد به عنوان مثال در بیماری های مختلف از جمله بیماری های انعقادی تنها ماده ای که جان بیمار را نجات می دهد، فاکتورهای انعقادی است که تنها منبع تأمین آن خون اهدایی است. از آن جا که کمک به همنوع در اعتقادات دینی ما جایگاه خاصی دارد، افراد به طور داوطلبانه خون خود را در اختیار نیازمندان قرار می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ پس از اهدای خون سالم، این خون فرآوری می شود و در اشکال مختلف در اختیار بیماران قرار می گیرد. دکتر«غزاله شجاع رضوی» فوق تخصص هماتولوژی، آنکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد با بیان این مطلب به ضرورت اهدای همیشگی خون به ویژه در ماه مبارک رمضان اشاره می کند و می افزاید: خون برای مدت طولانی قابل نگهداری نیست و ماندگارترین فرآورده آن که همان گویچه های قرمز است، باید ظرف مدت مشخصی مصرف شود، در غیر این صورت تخریب می شود و فرآورده خونی دیگر قابل استفاده نیست. البته در موارد خاص که افراد گروه های خونی نادر دارند می توان خون را منجمد کرد تا برای مدت طولانی تر ی قابل استفاده باشد، اما به هر حال کیفیت آن مانند زمانی که فرآورده  از خون تازه تهیه می شود، نیست. بنابراین در استفاده از فرآورده های خونی محدودیت هایی وجود دارد.

از طرفی اهدا کننده خون نیز باید شرایط خاصی داشته باشد؛ حداقل وزن، قد مناسب، فشارخون مناسب، مصرف نکردن دارو، نداشتن بیماری و ... از جمله این شرایط است. ممکن است برخی افراد گمان کنند که در صورت اهدای خون در ماه مبارک رمضان نمی توانند روزه خود را کامل بگیرند. باید دانست که در صورت رعایت نکاتی ساده می توان در ایام روزه داری به این امر خداپسندانه اقدام کرد. اولین نکته جایگزینی حجم خونی است که اهدا می شود، حجم خون باید با مصرف مایعات کافی جبران شود. از این رو در روزهای قبل و روزهای بعد از اهدای خون به ویژه در فصل گرما، باید مایعات کافی برای جایگزینی خون مصرف شود. از طرفی با اهدای خون مقداری از میزان آهن خون کاسته می شود.

از این رو فرد باید حداقل یک تا دو هفته قبل و بعد از اهدای خون رژیم غذایی غنی از آهن داشته باشد. این افراد باید از موادی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، اسفناج و عدسی استفاده کنند. ما به اهداکنندگان مستمر پیشنهاد می کنیم برای یک تا دو هفته از مکمل های آهن استفاده کنند. وی با اشاره به این که بهترین سن برای اهدای خون بین ۱۷ تا ۵۰سال است، می افزاید: اگر کسی در طول ماه مبارک رمضان اهدای خون داشته باشد، کمک بزرگی به تأمین منابع خونی موردنیاز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha