بحث تمام وقتی جغرافیایی، پزشکان را ملزم می‌کند که یا در بیمارستان‌ دولتی خدمت کنند یا در بخش خصوصی مشغول شوند، به گونه‌ای که دیگر شاهد فعالیت همزمان یک پزشک در چند مرکز نباشیم.

اجرای کامل "تمام وقتی پزشکان"، مهم‌ترین اولویت دولت آینده در نظام سلامت باشد

سلامت نیوز : مدیر مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) به تبیین اولویت‌های نظام سلامت در دولت آینده پرداخت و عنوان کرد: قانون، اولویت‌ها را مشخص کرده است. در این زمینه قانون برنامه پنجم توسعه را پیش‌رو داریم که از مهم‌ترین مفاد آن تمام وقت جغرافیایی شدن اعضای هیات علمی است.

دکتر جلال غفارزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: بحث تمام وقتی جغرافیایی، پزشکان را ملزم می‌کند که یا در بیمارستان‌ دولتی خدمت کنند یا در بخش خصوصی مشغول شوند، به گونه‌ای که دیگر شاهد فعالیت همزمان یک پزشک در چند مرکز نباشیم. مسلما اگر این‌گونه عمل شود مشکلات مردم در حوزه درمان تا حدود زیادی حل می‌شود.

دولت آینده به ارائه خدمات بهداشتی درمانی در بخش دولتی بها دهد

مدیر مجتمع بیمارستانی حضرت رسول‌ اکرم (ص) با بیان اینکه دولت آینده باید به تناسب ارائه خدمت به مردم در نواحی مختلف جمعیتی بویژه توسط بیمارستان‌های دولتی توجه کند، اظهار کرد: منابع موجود نیز باید به همین نسبت توزیع شوند. بخشی از منابع دولتی است و بخشی را مردم پرداخت می‌کنند. اما از آنجا که به علت شرایط اقتصادی کشور، سهم مردم از این منابع افزایش یافته است، اولویت دولت بعدی باید بر کاهش پرداخت از جیب مردم قرار گیرد.

غفارزاده با بیان اینکه دولت فعلی چندان روی قانون برنامه پنجم توسعه متمرکز نشده است، گفت: حداقل 80 درصد مردم در بیمارستان‌های دولتی خدمت می‌گیرند، بنابراین پزشکان باید در بیمارستان‌های دولتی به شکل تمام وقت خدمت ارائه کنند نه اینکه صبح در یک بیمارستان و بعدازظهر در یک بیمارستان دیگر باشند. به همین علت است که بعضا مشاهده می‌کنیم مردم از عدم ارائه مطلوب خدمات اعلام نارضایتی کرده و چون از درمان در بیمارستان دولتی جواب نمی‌گیرند روانه بخش خصوصی می‌شوند و به ناچار هزینه بیشتری تقبل می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است دولت برای کاهش پرداخت از جیب مردم منابع عمومی را افزایش دهد. اما از آنجا که افزایش منابع عمومی هم محدودیت دارد، بنابراین راهکاری که باقی می‌ماند بها دادن به حوزه‌های دولتی است.

مدیر مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) با بیان اینکه اگر مردم به سمت بیمارستان‌های دولتی سوق پیدا کنند، طرح تمام وقتی جغرافیایی پزشکان هیات علمی هم اجرا شود، به علت پایین بودن تعرفه‌های دولتی، هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد، گفت: شاکله و زیرساخت هر دو بحث مطرح شده، پزشک خانواده است که آن هم در قانون تصریح شده است.

غفارزاده با بیان اینکه شروع طرح پزشک خانواده نیازمند منابع عظیم مالی است، اظهار کرد: ظاهرا عنوان می‌شود که این منابع تامین شده است و طرح در تهران در حال اجراست.

وی افزود: اگر طرح پزشک خانواده در سطح کشور روی غلتک بیافتد، هزینه‌های درمان مردم ارزان می‌شود. این در حالی است که بسیاری از نیازهای مردم در سطح پزشک خانواده پاسخ داده می‌شود، ولی بخشی از مردم تمایل دارند از سطوح بالا خدمت بگیرند، یعنی یک نسخه ساده پزشک عمومی که می‌تواند مشکلشان را حل کند، به چندین نسخه تخصصی پاراکلینیکی گران قیمت تبدیل می‌شود.

مدیر مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) با بیان اینکه با اجرای طرح پزشک خانواده بسیاری از این مشکلات حل می‌شوند، گفت: دریافت خدمت از سطوح پایین به معنای دریافت خدمات بی‌کیفیت نیست. ولی دیگر اینکه فردی بخواهد یک برای سرماخوردگی ساده به فوق تخصص مراجعه کند و هزینه بالایی بپردازد به خودش مربوط می شود.

هر دولتی که بر سر کار بیاید، واگذاری مدیریت بخش‌های بیمارستانی برایش اولویت پیدا می‌کند

غفارزاده درباره ضرورت اجرای طرح واگذاری مدیریت بخش‌های بیمارستانی به کارکنان آن نیز گفت: این طرح نیز باید از اولویت‌های دولت آینده باشد. هر دولتی که بر سر کار بیاید، اجرای این طرح برایش اولویت پیدا می‌کند، زیرا چه مسئولین و چه کارکنان حوزه سلامت در بخش دولتی باید احساس تعلق خاطرشان برای مجموعه‌هایی که در آن کار می‌کنند، بیش از این چیزی که هست، باشد و چاره‌ای جز واگذاری نیست.

وی با اشاره به اینکه واگذاری مدیریت بخش‌ها چارچوب مشخصی دارد، گفت: با واگذاری که با اختیار و پاسخگویی باشد موافق هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha