سلامت نیوز : اقدام مجلس برای فراخواندن وزیر بهداشت و پاسخ به علت افزایش قیمت و مشكلات دارویی طی چند ماه اخیر گویای آن است كه خوش‌بینی وزیر بهداشت نسبت به موفقیت در مقابله با رانت و فساد در حوزه دارو ناشی از تك‌نرخی شدن ارز دارو به مذاق مجلسیان خوش نبوده و آنها به پاسخ‌هایی قانع‌كننده‌تر درباره علت انباشت مشكلات دارویی نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ روز گذشته محمدحسن طریقت‌منفرد پیامد دو نرخی بودن ارز دارو در سال 91 را چنین توضیح داد: «دو نرخی شدن ارز دارویی در كشور از سال گذشته فساد ایجاد كرده بود كه با تك نرخی شدن نرخ ارز دارو، خوشبختانه بسیاری از گرفتاری‌ها و مفاسدی كه بین مسیر تولید تا عرضه دارو رخ می‌داد، حل شد. از طرف دیگر بر مبنای ارز جدید دارو، قیمت‌گذاری داروها اصلاح شد و همین امر خیال تولیدكنندگان دارو را كه در مرز ورشكستگی بودند راحت كرد و اكنون اكثر آنها توانشان را برای افزایش تولید، افزایش داده‌اند.»

وزیر معتقد است: «وقتی بخشی از ارز دارو را به صورت ارز مرجع و بخشی را به صورت ارز مبادله‌یی و بخشی را ارز آزاد می‌دهند، در مسیر تولید تا عرضه دارو اتفاقات زیادی می‌افتد و بالاخره همیشه ارز چند نرخی به دلیل اینكه قابل كنترل نیست، گرفتاری و فساد ایجاد می‌كند.»وی با اشاره ضمنی به وجود پدیده قاچاق دارو گفت: «چون قیمت واقعی دارو به علت بهره‌مندی از تخصیص ارز و یارانه چندین برابر قیمت آن در داروخانه است، در مواقعی دارو به شكلی از داروخانه خارج می‌شود و معلوم نیست به كجا می‌رود اما حالا ما می‌خواهیم یارانه دارو را مستقیم به دست خود مریض برسانیم و مابه‌التفاوت ارز دارویی را به حساب خود بیماران صعب‌العلاج كه آنها را می‌شناسیم، پرداخت می‌كنیم.»

شمس علی رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو هم روز گذشته یك نشست خبری برپا كرد و طی این نشست به سوالات خبرنگاران پیرامون مشكلات دارویی چند ماه اخیر پاسخ داد. رضا‌زاده با تایید كمبود 360 قلم دارو در ابتدای سال جاری و تداوم كمبودهای دارویی از روزهای پایانی سال 91، علاوه بر آنكه قیمت‌گذاری دارو و افزایش قیمت ارز دارویی را در مشكلات پیش آمده برای نقدینگی شركت‌های تولید‌كننده و وارد‌كننده دارو موثر می‌دانست از ظلم بانك‌ها به شركت‌های دارویی گله كرد و گفت: «آنها 130 درصد معادل ریالی ارز را كه به شركت‌ها برای تخصیص ارز می‌دادند بلوكه كردند. بنابراین كمبودهای دارویی ریشه در ضعف مدیریت داخلی داشت چنانكه در برهه‌یی ذخیره برخی داروها به یك هفته هم رسید.»

بنا بر اظهارات رضازاده، مشكلات نقدینگی در مسیر تولید و واردات در آن حد بوده كه در ابتدای سال جاری تولید داروهای داخلی متوقف شده و پس از برگزاری نخستین نشست دست‌اندركاران اصلاح قیمت‌های دارو در 25 اردیبهشت ماه سال جاری، تولید داخلی از سر گرفته شده است. وی تایید كرد كه هم‌اكنون برای 50 الی 60 قلم دارو كمبود جدی در كشور وجود دارد و همچنین فهرستی از كمبود 120 قلم دارو تهیه شده كه قرار است شركت‌های فوریت وارداتی برای واردات هر چه سریع‌تر آنها اقدام كنند. اما خوش‌بینی معاون داروی سازمان غذا و دارو نسبت به حل مشكلات كمبود دارو در حالی است كه وی اذعان دارد فاكتور 8 بیماران هموفیلی دچار تاخیر دو ماهه برای ترخیص از گمرك شده است.

رضازاده درباره افزایش قیمت داروها هم گفت: «قیمت‌ها را افزایش ندادیم بلكه اصلاح می‌كنیم. با توجه به گرانی مواد، هزینه‌های جاری در شركت‌ها و تورم، سود شركت‌ها ثابت است اما هزینه‌ها افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت منطقی است و ما هزینه‌ها را آنالیز كردیم و متوسط گرانی دارو در سال گذشته 15 تا 20 درصد بوده است. امسال هم با افزایش قیمت ارز و تغییر آن از مرجع به مبادلاتی مواجه بودیم كه تاثیر زیادی بر قیمت مواد اولیه داشت و قیمت دارو به همین سبب حدود 20 تا 67 درصد افزایش یافت. و البته برخی اقلام خاص وارداتی كه برای مصرف 15 روز تا یك ماه با ارز آزاد و به صورت مقطعی وارد شده بود نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش قیمت داشته است.»

معاون داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام زمان قطعی توزیع یارانه دارویی برای بیماران خاص هم گفت: «از ابتدای مرداد‌ یارانه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و یارانه در نظر گرفته شده برای 523 هزار قلم داروی بیماران خاص، برای بیمه تامین اجتماعی 2 میلیارد و 900 میلیون تومان است.»اظهارات معاون داروی سازمان غذا و دارو در حالی است كه روز یكشنبه جمعی از خانواده بیماران مبتلا به نقص ایمنی در اعتراض به گران شدن قیمت دارو و ناتوانی در پرداخت هزینه این داروها در مقابل مجلس تجمع كردند. خانواده این بیماران اعلام كردند كه پس از قیمت‌گذاری جدید دارو، قیمت داروهای‌ این بیماران حدود 13 برابر افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha